ACCESSIBILITY BEYOND THE LAWS: AN ANALYSIS OF THE “UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ” FROM THE PERSPECTIVE OF THE “MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO” AND COLLEGE DIRECTORS
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Esmat |
Texto Completo: | http://esmat.tjto.jus.br/publicacoes/index.php/revista_esmat/article/view/623 |
Resumo: | The objective of this article is to present a study on accessibility at the Universidade Federal do Ceará (UFC), from the perspective of the Ministério da Educação (MEC) and college directors. Analyzes of official documents that work with this topic were carried out, attempting to outline the UFC's service profile in response to the accessibility criteria established by the MEC through reports of on-site visits carried out by the MEC in the period from 2010 to 2018. Furthermore, in-depth interviews were carried out with coordinators college of courses with the highest and lowest scores for the item in question in the MEC records. The methodological strategy was qualitative field research combined with documentary research. Among the main findings, it is highlighted that most of the courses evaluated have good accessibility conditions, however the interviews revealed that institutional agents try to promote the educational inclusion of their students, although they declare that there are countless difficulties linked to the scarcity of available resources, as well as infrastructure and, above all, attitudinal issues related to the community's low subjective participatory engagement in the University's accessibility policies. |
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ACCESSIBILITY BEYOND THE LAWS: AN ANALYSIS OF THE “UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ” FROM THE PERSPECTIVE OF THE “MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO” AND COLLEGE DIRECTORSACESSIBILIDADE PARA ALÉM DOS NORMATIVOS VIGENTES: UMA ANÁLISE DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ NA PERSPECTIVA DO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DOS GESTORES ACADÊMICOSAcessibilidade. Universidade Federal do Ceará. Ministério da Educação. Gestores AcadêmicosAccessibility. Universidade Federal do Ceará. Ministério da Educação. College Directors.The objective of this article is to present a study on accessibility at the Universidade Federal do Ceará (UFC), from the perspective of the Ministério da Educação (MEC) and college directors. Analyzes of official documents that work with this topic were carried out, attempting to outline the UFC's service profile in response to the accessibility criteria established by the MEC through reports of on-site visits carried out by the MEC in the period from 2010 to 2018. Furthermore, in-depth interviews were carried out with coordinators college of courses with the highest and lowest scores for the item in question in the MEC records. The methodological strategy was qualitative field research combined with documentary research. Among the main findings, it is highlighted that most of the courses evaluated have good accessibility conditions, however the interviews revealed that institutional agents try to promote the educational inclusion of their students, although they declare that there are countless difficulties linked to the scarcity of available resources, as well as infrastructure and, above all, attitudinal issues related to the community's low subjective participatory engagement in the University's accessibility policies.O objetivo deste artigo é apresentar um estudo sobre a acessibilidade na Universidade Federal do Ceará (UFC), na perspectiva do Ministério da Educação (MEC) e dos gestores de cursos de graduação. Foram realizadas análises dos documentos oficiais e das normativas que trabalham com essa temática, intentando-se delinear o perfil de atendimentos da UFC em resposta aos critérios de acessibilidade estabelecidos pelo MEC, por meio dos relatórios de visitas in loco realizados por este Ministério, no período de 2010 a 2018. Ademais, foram realizadas entrevistas em profundidade com coordenadores dos cursos de graduação cujos cursos dispusessem de maior e menor pontuação para o quesito em tela nos registros do MEC. A pesquisa qualitativa de campo conjugada com a pesquisa documental foi a estratégia metodológica adotada. Entre os principais achados, destaca-se que a maior parte dos cursos avaliados possui boas condições de acessibilidade; contudo, as entrevistas revelaram que os agentes institucionais tentam promover a inclusão educacional de seus alunos, embora declarem existir incontáveis dificuldades ligadas à escassez de recursos disponíveis, bem como de infraestrutura e, sobretudo, questões atitudinais relacionadas ao baixo engajamento participativo subjetivo da comunidade nas políticas de acessibilidade da Universidade.ESCOLA SUPERIOR DA MAGISTRATURA TOCANTINENSE - ESMAT2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://esmat.tjto.jus.br/publicacoes/index.php/revista_esmat/article/view/62310.29327/270098.16.27-11ESMAT Magazine; Vol. 16 No. 27 (2024); 225-252REVISTA ESMAT; v. 16 n. 27 (2024); 225-2522447-98962177-036010.29327/270098.16.27reponame:Revista Esmatinstname:Escola Superior da Magistratura Tocantinense (ESMAT)instacron:ESMATporhttp://esmat.tjto.jus.br/publicacoes/index.php/revista_esmat/article/view/623/480https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHelena Cavalcante Lima, ThaísDamasceno de Sá, Leonardo2024-07-05T18:16:51Zoai:ojs.esmat.tjto.jus.br:article/623Revistahttp://esmat.tjto.jus.br/publicacoes/index.php/revista_esmat/indexPUBhttp://esmat.tjto.jus.br/publicacoes/index.php/revista_esmat/oai||revistaesmat@tjto.jus.br2447-98962177-0360opendoar:2024-07-05T18:16:51Revista Esmat - Escola Superior da Magistratura Tocantinense (ESMAT)false |
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