Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Itiel Moraes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Chagas, Ana Carla Cavalcante, Siqueira, Samara Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Internext
Texto Completo: https://internext.espm.br/internext/article/view/143
Resumo: This research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market.
id ESPM-2_d8d119fa0f82e11d04dfc18b65ff48ef
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/143
network_acronym_str ESPM-2
network_name_str Internext
repository_id_str
spelling Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & AmerinoEmpreendedorismo. Internacionalização. EstratégiaThis research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market.A presente pesquisa objetiva identificar as características do empreendedorismo internacional envolvidas na internacionalização da Menendez Amerino, uma empresa de origem cubana que atua no segmento de charutos e cigarrilhas. O referencial teórico analisa, inicialmente, os conceitos e a evolução da internacionalização trazendo como norteador teórico as principais teorias da internacionlização e posteriormente se defini os conceitos de empreendedorismo internacional. Apresentam-se também os fatores de intersecção entre os conceitos - chave das teorias de internacionalização e do empreendedorismo Internacional. Para a obtenção dos dados foram realizadas entrevistas semi-estruturadas junto a gerência da Menendez Amerino, empregou-se na análise do conteúdo o software Atlas ti. Utilizando uma abordagem qualitativa foi realizado um estudo de caso. As análises realizadas deixaram perceptíveis que os relacionamentos que a gerência possuía, foi fundamental na internacionalização. Identifica-se ainda que fatores como a localização, clima, entre outros impulsionaram a empresa no momento de internacionalizar-se , percebe-se também que a empresa foi instalada em São Gonçalo visando fatores estratégicos como salário, matéria-prima e a tradição que a Bahia tem em outros mercados, sendo considerada com uma região fumageira. Finalmente espera-se que, a identificação dessas características possam nortear as ações de empresas que almejam, de maneira mais expressiva, o mercado externoEscola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM2012-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://internext.espm.br/internext/article/view/14310.18568/1980-4865.72107-136Internext - International Business and Management Review ; Vol. 7 No. 2 (2012); 107-136Internext; v. 7 n. 2 (2012); 107-1361980-4865reponame:Internextinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://internext.espm.br/internext/article/view/143/139Copyright (c) 2015 Internextinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Itiel MoraesChagas, Ana Carla CavalcanteSiqueira, Samara Vieira2023-03-27T20:31:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/143Revistahttps://internext.espm.br/internextPRIhttps://internext.espm.br/internext/oaiinternext@espm.br1980-48651980-4865opendoar:2023-03-27T20:31:23Internext - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
title Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
spellingShingle Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
Silva, Itiel Moraes
Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia
title_short Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
title_full Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
title_fullStr Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
title_full_unstemmed Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
title_sort Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
author Silva, Itiel Moraes
author_facet Silva, Itiel Moraes
Chagas, Ana Carla Cavalcante
Siqueira, Samara Vieira
author_role author
author2 Chagas, Ana Carla Cavalcante
Siqueira, Samara Vieira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Itiel Moraes
Chagas, Ana Carla Cavalcante
Siqueira, Samara Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia
topic Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia
description This research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://internext.espm.br/internext/article/view/143
10.18568/1980-4865.72107-136
url https://internext.espm.br/internext/article/view/143
identifier_str_mv 10.18568/1980-4865.72107-136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://internext.espm.br/internext/article/view/143/139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Internext
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Internext
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM
dc.source.none.fl_str_mv Internext - International Business and Management Review ; Vol. 7 No. 2 (2012); 107-136
Internext; v. 7 n. 2 (2012); 107-136
1980-4865
reponame:Internext
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Internext
collection Internext
repository.name.fl_str_mv Internext - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv internext@espm.br
_version_ 1793890309466226688