Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Internext |
Texto Completo: | https://internext.espm.br/internext/article/view/143 |
Resumo: | This research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market. |
id |
ESPM-2_d8d119fa0f82e11d04dfc18b65ff48ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/143 |
network_acronym_str |
ESPM-2 |
network_name_str |
Internext |
repository_id_str |
|
spelling |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & AmerinoEmpreendedorismo. Internacionalização. EstratégiaThis research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market.A presente pesquisa objetiva identificar as características do empreendedorismo internacional envolvidas na internacionalização da Menendez Amerino, uma empresa de origem cubana que atua no segmento de charutos e cigarrilhas. O referencial teórico analisa, inicialmente, os conceitos e a evolução da internacionalização trazendo como norteador teórico as principais teorias da internacionlização e posteriormente se defini os conceitos de empreendedorismo internacional. Apresentam-se também os fatores de intersecção entre os conceitos - chave das teorias de internacionalização e do empreendedorismo Internacional. Para a obtenção dos dados foram realizadas entrevistas semi-estruturadas junto a gerência da Menendez Amerino, empregou-se na análise do conteúdo o software Atlas ti. Utilizando uma abordagem qualitativa foi realizado um estudo de caso. As análises realizadas deixaram perceptíveis que os relacionamentos que a gerência possuía, foi fundamental na internacionalização. Identifica-se ainda que fatores como a localização, clima, entre outros impulsionaram a empresa no momento de internacionalizar-se , percebe-se também que a empresa foi instalada em São Gonçalo visando fatores estratégicos como salário, matéria-prima e a tradição que a Bahia tem em outros mercados, sendo considerada com uma região fumageira. Finalmente espera-se que, a identificação dessas características possam nortear as ações de empresas que almejam, de maneira mais expressiva, o mercado externoEscola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM2012-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://internext.espm.br/internext/article/view/14310.18568/1980-4865.72107-136Internext - International Business and Management Review ; Vol. 7 No. 2 (2012); 107-136Internext; v. 7 n. 2 (2012); 107-1361980-4865reponame:Internextinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://internext.espm.br/internext/article/view/143/139Copyright (c) 2015 Internextinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Itiel MoraesChagas, Ana Carla CavalcanteSiqueira, Samara Vieira2023-03-27T20:31:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/143Revistahttps://internext.espm.br/internextPRIhttps://internext.espm.br/internext/oaiinternext@espm.br1980-48651980-4865opendoar:2023-03-27T20:31:23Internext - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
title |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
spellingShingle |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino Silva, Itiel Moraes Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia |
title_short |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
title_full |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
title_fullStr |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
title_full_unstemmed |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
title_sort |
Características de Empreendedorismo Internacional no Processo de Internacionalização: Um Estudo de Caso na Empresa Menendez & Amerino |
author |
Silva, Itiel Moraes |
author_facet |
Silva, Itiel Moraes Chagas, Ana Carla Cavalcante Siqueira, Samara Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Chagas, Ana Carla Cavalcante Siqueira, Samara Vieira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Itiel Moraes Chagas, Ana Carla Cavalcante Siqueira, Samara Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia |
topic |
Empreendedorismo. Internacionalização. Estratégia |
description |
This research aims to identify the characteristics of international entrepreneurship involved in the internationalization of Amerino Menendez, the major export that operates in the cigars and cigarettes in the Brazil. The theoretical analyzes, first, the concepts of internationalization and evolution as a guiding theoretical bringing the main theories of internacionlização and subsequently defined the concepts of international entrepreneurship. Are also given the factors of intersection between the concepts - the key theories of internationalization and international entrepreneurship. To obtain the data were semi-structured interviews with the management of the Menendez Amerino, we used the content analysis software Atlas ti. To the study were utilized a case study with qualitative approach. The left noticeable that analyzes the relationships that management had, was instrumental in internationalization. It is identified that factors such as location, climate, and others pushed the company in time to internationalize, it is clear that the company was set up in São Gonçalo seeking strategic factors as wages, raw material and the tradition that Bahia has in other markets, and is considered a region with tobacco. Finally it is hoped that the identification of these characteristics may guide the actions of companies who want, more expressive, the foreign market. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://internext.espm.br/internext/article/view/143 10.18568/1980-4865.72107-136 |
url |
https://internext.espm.br/internext/article/view/143 |
identifier_str_mv |
10.18568/1980-4865.72107-136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://internext.espm.br/internext/article/view/143/139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Internext info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Internext |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internext - International Business and Management Review ; Vol. 7 No. 2 (2012); 107-136 Internext; v. 7 n. 2 (2012); 107-136 1980-4865 reponame:Internext instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Internext |
collection |
Internext |
repository.name.fl_str_mv |
Internext - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
internext@espm.br |
_version_ |
1793890309466226688 |