The success of the vigilante-hero archetype: science, technology and ethics in The Dark Knight trilogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anaz, Sílvio Antonio Luiz
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1073
Resumo: The narratives of Batman reveal an imaginary in which the hero’s archetype is filled with the “vigilante” image, which can be the main element in the cultural identification between the audience and the protagonist. In the film trilogy The Dark Knight, the main resources of this vigilant hero are the use of scientific and technological knowledge, the investigative atitude (empiric-rational), the development of his physical potential, and his ethic qualities. Based on the anthropology of imaginary from Gilbert Durand, this paper develops a “mythocritic” about the trilogy and shows how the archetypes and myths related to science, technology and a deontological ethic have a main role in the imaginary of The Dark Knight and can contribute for its success.
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spelling The success of the vigilante-hero archetype: science, technology and ethics in The Dark Knight trilogyO sucesso do arquétipo do herói vigilante: ciência, tecnologia e ética na trilogia cinematográfica “O Cavaleiro das Trevas”ImaginaryCultural identificationArchetypeHeroBatmanCinemaImaginárioIdentificação culturalArquétipoMitocríticaThe narratives of Batman reveal an imaginary in which the hero’s archetype is filled with the “vigilante” image, which can be the main element in the cultural identification between the audience and the protagonist. In the film trilogy The Dark Knight, the main resources of this vigilant hero are the use of scientific and technological knowledge, the investigative atitude (empiric-rational), the development of his physical potential, and his ethic qualities. Based on the anthropology of imaginary from Gilbert Durand, this paper develops a “mythocritic” about the trilogy and shows how the archetypes and myths related to science, technology and a deontological ethic have a main role in the imaginary of The Dark Knight and can contribute for its success.As transmidiáticas narrativas sobre Batman revelam um imaginário em que o arquétipo do herói é preenchido pela imagem do “vigilante”, e este pode ser o elemento central na identificação da audiência com o protagonista. Na trilogia cinematográfica “O Cavaleiro das Trevas”, os principais recursos desse herói vigilante são o uso do conhecimento científico e tecnológico, a atitude detetivesca (empírico-racional), o desenvolvimento do seu potencial físico e suas qualidades éticas. Apoiado na antropologia do imaginário de Gilbert Durand, este artigo desenvolve uma mitocrítica da trilogia e mostra como arquétipos e mitos relacionados à ciência, à tecnologia e a uma ética deontológica assumem um papel central no imaginário de “O Cavaleiro das Trevas” e podem contribuir para o seu sucesso.Escola Superior de Propaganda e Marketing2016-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMitocríticaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/107310.18568/cmc.v13i36.1073Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 36 (2016): Janeiro/Abril; 94-111Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 36 (2016): Janeiro/Abril; 94-111Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 36 (2016): Janeiro/Abril; 94-1111983-707010.18568/cmc.v13i36reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1073/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1073/pdf_1Copyright (c) 2016 Comunicação, Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnaz, Sílvio Antonio Luiz2018-04-11T19:02:27Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1073Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:02:27Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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