Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/514 |
Resumo: | In this article it is analyzed the historical background of the modernconcept of luxury as opposed to the social significance that luxury possessed in premodern societies. The evolution of luxury is seen within the context of the evolution of fashion, highlighting how it participates in the emergence of modern forms of display of individual desire. This evolution is analyzed through four historical examples: the dandy “Beau” Brummell, the haute couture initiated by Frederik Worth, the creations of Yves Saint Laurent and the collections that Karl Lagerfeld developed for H&M. |
id |
ESPM-3_264af9f86a7cc5bab0f400377a92b1ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/514 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratizationTrayectos históricos de la moda: del antiguo lujo a su democratizaciónTrajetórias históricas da moda: do luxo antigo à democratização do luxoLuxuryFashion“Beau” BrummellYves Saint LaurentKarl LagerfeldLujoModa“Beau” Brummell. Yves Saint LaurentKarl LagerfeldLuxoModa“Beau” BrummellYves Saint LaurentKarl LagerfeldIn this article it is analyzed the historical background of the modernconcept of luxury as opposed to the social significance that luxury possessed in premodern societies. The evolution of luxury is seen within the context of the evolution of fashion, highlighting how it participates in the emergence of modern forms of display of individual desire. This evolution is analyzed through four historical examples: the dandy “Beau” Brummell, the haute couture initiated by Frederik Worth, the creations of Yves Saint Laurent and the collections that Karl Lagerfeld developed for H&M.En este articulo se analizan los antecedentes históricos del conceptomoderno de lujo frente a la importancia social que el lujo poseía en lassociedades premodernas. La evolución del lujo se ve en el contexto de la evolución de la moda, destacando la forma en que participa en la emergencia de las formas modernas de visualización del deseo individual. Esta evolución se analiza en base a cuatro ejemplos históricos: el dandy “Beau” Brummell, la alta costura iniciado por Frederik Worth, las creaciones de Yves Saint Laurent y las colecciones que Karl Lagerfeld desarrolló para H&M.Neste artigo é analisado o percurso histórico do conceito moderno de luxo em contraposição com o significado social que o luxo possuía nas sociedades pré-modernas. A evolução do luxo é vista dentro do contexto da evolução da moda, salientando-se como ela participa da emergência das formas modernas de exibição do desejo individual. Essa evolução é analisada com base em quatro exemplos que se sucederam historicamente: o dândi "Beau" Brummell, a alta-costura iniciada por Frederik Worth, as criações de Yves Saint Laurent e as coleções que Karl Lagerfeld desenvolveu para a H&M.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/51410.18568/cmc.v11i31.514Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-158Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-158Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-1581983-707010.18568/cmc.v11i31reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/514/pdf_8Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, António Machuco2014-08-29T21:30:51Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/514Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-08-29T21:30:51Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization Trayectos históricos de la moda: del antiguo lujo a su democratización Trajetórias históricas da moda: do luxo antigo à democratização do luxo |
title |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
spellingShingle |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization Rosa, António Machuco Luxury Fashion “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Lujo Moda “Beau” Brummell . Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Luxo Moda “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld |
title_short |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
title_full |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
title_fullStr |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
title_full_unstemmed |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
title_sort |
Historical trajectories of fashion: from ancient luxury to its democratization |
author |
Rosa, António Machuco |
author_facet |
Rosa, António Machuco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, António Machuco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Luxury Fashion “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Lujo Moda “Beau” Brummell . Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Luxo Moda “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld |
topic |
Luxury Fashion “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Lujo Moda “Beau” Brummell . Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld Luxo Moda “Beau” Brummell Yves Saint Laurent Karl Lagerfeld |
description |
In this article it is analyzed the historical background of the modernconcept of luxury as opposed to the social significance that luxury possessed in premodern societies. The evolution of luxury is seen within the context of the evolution of fashion, highlighting how it participates in the emergence of modern forms of display of individual desire. This evolution is analyzed through four historical examples: the dandy “Beau” Brummell, the haute couture initiated by Frederik Worth, the creations of Yves Saint Laurent and the collections that Karl Lagerfeld developed for H&M. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/514 10.18568/cmc.v11i31.514 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/514 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v11i31.514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/514/pdf_8 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-158 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-158 Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 31 (2014): Comunicação e Afetividade; 137-158 1983-7070 10.18568/cmc.v11i31 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890299624292352 |