The imaginary and the communication hypostasis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
DOI: | 10.18568/cmc.v10i29.558 |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558 |
Resumo: | This paper aims to review the definitions and vagueness of the conceptof imaginary and symbolic, and to relate its limits and its reach within theresearch in Communication. The difficulties of the approach in Communication to a notion of course of the sense are addressed. Inherited from the School of Grenoble, this notion underlies the theory of the imaginary. Communication is here considered to be insufficient for the study of the catalysis of imaginaries and the production of symbolic images which are present in communication phenomena. This is due not only to the inadequacy of a process that is described in terms of sender – message – receiver, but especially to the self-e vidence of imaginary andsymbolic, as expressed in the language, resulting in a reduction of the imaginary to its social symptoms. |
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The imaginary and the communication hypostasisEl imaginario y la hipóstasis de la comunicaciónO imaginário e a hipostasia da ComunicaçãoCommunicationImaginarySchool of GrenobleComunicaciónImaginarioEscuela de GrenobleComunicaçãoImaginárioEscola de GrenobleTeoria da ComunicaçãoThis paper aims to review the definitions and vagueness of the conceptof imaginary and symbolic, and to relate its limits and its reach within theresearch in Communication. The difficulties of the approach in Communication to a notion of course of the sense are addressed. Inherited from the School of Grenoble, this notion underlies the theory of the imaginary. Communication is here considered to be insufficient for the study of the catalysis of imaginaries and the production of symbolic images which are present in communication phenomena. This is due not only to the inadequacy of a process that is described in terms of sender – message – receiver, but especially to the self-e vidence of imaginary andsymbolic, as expressed in the language, resulting in a reduction of the imaginary to its social symptoms.El objetivo de este artículo es repasar las definiciones e indefinicionesde la noción de imaginario y simbólico y relacionar sus límites y su alcancedentro de la investigación en Comunicación. Se ponen en ecuación las dificultades de acercamiento por parte de la Comunicación a la noción de trayecto del sentido que, heredada de la Escuela de Grenoble, fundamenta la Teoría del Imaginario. Se observa que la Comunicación no es suficiente para estudiar la catalización de imaginarios y la producción de imágenes simbólicas presentes en los fenómenos de comunicación, no solo por la inadecuación de un proceso descrito en términos de emisor–mensaje–receptor, sino, principalmente, por la supuesta autoevidencia de lo imaginario y de lo simbólico como manifiestos en el lenguaje, resultando en una reducción del imaginario a sus síntomas sociales.Este artigo busca revisar as definições e indefinições da noção de imaginário e simbólico e relacionar seus limites e seu alcance dentro da pesquisa em Comunicação. Equacionam-se as dificuldades de abordagem pela Comunicação da noção de trajeto do sentido que, herdada da Escola de Grenoble, embasa a Teoria do Imaginário. Verifica-se que a Comunicação não dá conta de estudar a catalisação de imaginários e o fabrico de imagens simbólicas presentes nos fenômenos comunicacionais, não só pela inadequação de um processo descrito em termos de emissor - mensagem - receptor, mas sobretudo pela suposta autoevidência do imaginário e do simbólico como manifestos na linguagem, desembocando numa redução do imaginário aos seus sintomas sociais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/55810.18568/cmc.v10i29.558Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-291983-707010.18568/cmc.v10i29reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Ana Taís Martins Portanova2014-09-01T17:12:17Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/558Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-09-01T17:12:17Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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