The imaginary and the communication hypostasis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Ana Taís Martins Portanova
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558
Resumo: This paper aims to review the definitions and vagueness of the conceptof imaginary and symbolic, and to relate its limits and its reach within theresearch in Communication. The difficulties of the approach in Communication to a notion of course of the sense are addressed. Inherited from the School of Grenoble, this notion underlies the theory of the imaginary. Communication is here considered to be insufficient for the study of the catalysis of imaginaries and the production of symbolic images which are present in communication phenomena. This is due not only to the inadequacy of a process that is described in terms of sender – message – receiver, but especially to the self-e vidence of imaginary andsymbolic, as expressed in the language, resulting in a reduction of the imaginary to its social symptoms.
id ESPM-3_2ac44ec13c19909db76f57539ae1d289
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/558
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling The imaginary and the communication hypostasisEl imaginario y la hipóstasis de la comunicaciónO imaginário e a hipostasia da ComunicaçãoCommunicationImaginarySchool of GrenobleComunicaciónImaginarioEscuela de GrenobleComunicaçãoImaginárioEscola de GrenobleTeoria da ComunicaçãoThis paper aims to review the definitions and vagueness of the conceptof imaginary and symbolic, and to relate its limits and its reach within theresearch in Communication. The difficulties of the approach in Communication to a notion of course of the sense are addressed. Inherited from the School of Grenoble, this notion underlies the theory of the imaginary. Communication is here considered to be insufficient for the study of the catalysis of imaginaries and the production of symbolic images which are present in communication phenomena. This is due not only to the inadequacy of a process that is described in terms of sender – message – receiver, but especially to the self-e vidence of imaginary andsymbolic, as expressed in the language, resulting in a reduction of the imaginary to its social symptoms.El objetivo de este artículo es repasar las definiciones e indefinicionesde la noción de imaginario y simbólico y relacionar sus límites y su alcancedentro de la investigación en Comunicación. Se ponen en ecuación las dificultades de acercamiento por parte de la Comunicación a la noción de trayecto del sentido que, heredada de la Escuela de Grenoble, fundamenta la Teoría del Imaginario. Se observa que la Comunicación no es suficiente para estudiar la catalización de imaginarios y la producción de imágenes simbólicas presentes en los fenómenos de comunicación, no solo por la inadecuación de un proceso descrito en términos de emisor–mensaje–receptor, sino, principalmente, por la supuesta autoevidencia de lo imaginario y de lo simbólico como manifiestos en el lenguaje, resultando en una reducción del imaginario a sus síntomas sociales.Este artigo busca revisar as definições e­ indefinições da noção de imaginário e simbólico e relacionar seus limites e seu alcance dentro da pesquisa em Comunicação. Equacionam-se as dificuldades de abordagem pela Comunicação da noção de trajeto do sentido que, herdada da Escola de Grenoble, embasa a Teoria do Imaginário. Verifica-se que a Comunicação não dá conta de estudar a catalisação de imaginários e o fabrico de imagens simbólicas presentes nos fenômenos comunicacionais, não só pela inadequação de um processo descrito em termos de emissor - mensagem - receptor, mas sobretudo pela suposta  autoevidência do imaginário e do simbólico como manifestos na linguagem, desembocando numa redução do imaginário aos seus sintomas sociais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/55810.18568/cmc.v10i29.558Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-291983-707010.18568/cmc.v10i29reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Ana Taís Martins Portanova2014-09-01T17:12:17Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/558Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-09-01T17:12:17Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv The imaginary and the communication hypostasis
El imaginario y la hipóstasis de la comunicación
O imaginário e a hipostasia da Comunicação
title The imaginary and the communication hypostasis
spellingShingle The imaginary and the communication hypostasis
Barros, Ana Taís Martins Portanova
Communication
Imaginary
School of Grenoble
Comunicación
Imaginario
Escuela de Grenoble
Comunicação
Imaginário
Escola de Grenoble
Teoria da Comunicação
title_short The imaginary and the communication hypostasis
title_full The imaginary and the communication hypostasis
title_fullStr The imaginary and the communication hypostasis
title_full_unstemmed The imaginary and the communication hypostasis
title_sort The imaginary and the communication hypostasis
author Barros, Ana Taís Martins Portanova
author_facet Barros, Ana Taís Martins Portanova
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Ana Taís Martins Portanova
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
Imaginary
School of Grenoble
Comunicación
Imaginario
Escuela de Grenoble
Comunicação
Imaginário
Escola de Grenoble
Teoria da Comunicação
topic Communication
Imaginary
School of Grenoble
Comunicación
Imaginario
Escuela de Grenoble
Comunicação
Imaginário
Escola de Grenoble
Teoria da Comunicação
description This paper aims to review the definitions and vagueness of the conceptof imaginary and symbolic, and to relate its limits and its reach within theresearch in Communication. The difficulties of the approach in Communication to a notion of course of the sense are addressed. Inherited from the School of Grenoble, this notion underlies the theory of the imaginary. Communication is here considered to be insufficient for the study of the catalysis of imaginaries and the production of symbolic images which are present in communication phenomena. This is due not only to the inadequacy of a process that is described in terms of sender – message – receiver, but especially to the self-e vidence of imaginary andsymbolic, as expressed in the language, resulting in a reduction of the imaginary to its social symptoms.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558
10.18568/cmc.v10i29.558
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v10i29.558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_1
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/558/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29
Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 29 (2013): Comunicação e Imaginários; 13-29
1983-7070
10.18568/cmc.v10i29
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890299633729536