Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570 |
Resumo: | The discussion about consumption, consumerism, and the discourseof happiness is associated with contemporary society. Based on Critical DiscourseAnalysis, we analyzed two journalistic texts published in Brazil in 2013, whichaddress the relationship between consumption, life, and happiness. Faced withthese problematic issues, we put on the spotlight the ambivalence appended tothe journalistic discourse on happiness in the context of a culture of consumption,considering the meanings it produces interfere in the social fabric since world convictions are acquired through the discourse, which constitutes and molds the world in meanings. |
id |
ESPM-3_3513110d4497080d84c7d5144b052787 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1570 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalenceLinguagem, consumo e felicidade: Discurso jornalístico e ambivalênciaJournalismCritical Discourse AnalysisConsumptionHappinessConsumoJornalismoAnálise Crítica de DiscursoFelicidadeThe discussion about consumption, consumerism, and the discourseof happiness is associated with contemporary society. Based on Critical DiscourseAnalysis, we analyzed two journalistic texts published in Brazil in 2013, whichaddress the relationship between consumption, life, and happiness. Faced withthese problematic issues, we put on the spotlight the ambivalence appended tothe journalistic discourse on happiness in the context of a culture of consumption,considering the meanings it produces interfere in the social fabric since world convictions are acquired through the discourse, which constitutes and molds the world in meanings.A discussão em torno do consumo, do consumismo e do discurso da felicidade enleia-se à sociedade contemporânea. Fundamentados na Análise Crítica de Discurso, analisamos dois textos jornalísticos publicados no Brasil, em 2013, que tratam da relação entre consumo, vida e felicidade. Diante dessas problemáticas, colocamos na ribalta a ambivalência apensa ao discurso jornalístico sobre a felicidade no contexto de uma cultura de consumo, considerando que os sentidos que produz interferem no tecido social, pois as crenças sobre o mundo se adquirem por meio do discurso, o qual constitui e constrói o mundo em significados.Escola Superior de Propaganda e Marketing2018-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/157010.18568/cmc.v15i42.1570Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-203Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-203Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-2031983-7070reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570/pdf_1Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, MarceloDantas de Maio, Ana Maria2018-07-02T21:10:47Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1570Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-07-02T21:10:47Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence Linguagem, consumo e felicidade: Discurso jornalístico e ambivalência |
title |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
spellingShingle |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence Pereira da Silva, Marcelo Journalism Critical Discourse Analysis Consumption Happiness Consumo Jornalismo Análise Crítica de Discurso Felicidade |
title_short |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
title_full |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
title_fullStr |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
title_full_unstemmed |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
title_sort |
Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence |
author |
Pereira da Silva, Marcelo |
author_facet |
Pereira da Silva, Marcelo Dantas de Maio, Ana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Dantas de Maio, Ana Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva, Marcelo Dantas de Maio, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Critical Discourse Analysis Consumption Happiness Consumo Jornalismo Análise Crítica de Discurso Felicidade |
topic |
Journalism Critical Discourse Analysis Consumption Happiness Consumo Jornalismo Análise Crítica de Discurso Felicidade |
description |
The discussion about consumption, consumerism, and the discourseof happiness is associated with contemporary society. Based on Critical DiscourseAnalysis, we analyzed two journalistic texts published in Brazil in 2013, whichaddress the relationship between consumption, life, and happiness. Faced withthese problematic issues, we put on the spotlight the ambivalence appended tothe journalistic discourse on happiness in the context of a culture of consumption,considering the meanings it produces interfere in the social fabric since world convictions are acquired through the discourse, which constitutes and molds the world in meanings. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570 10.18568/cmc.v15i42.1570 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v15i42.1570 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1570/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-203 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-203 Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 182-203 1983-7070 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300544942080 |