Digital Labor: the organizing role of communication
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2279 |
Resumo: | The paper aims to theorize on digital labor from communication point of view. Thus, it discusses the platformization of labor beyond the so-called “uberization” and with race, gender, class and territory perspectives. It considers platforms as means of production and communication, with logics of interactions and productive processes since their designs. The article discusses, then, the role of communication as an organizer of digital labor both in the control and management of work on platforms and in the possibilities of organizing workers, whether in associations, unions, platform cooperatives or more informal arrangements. |
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Digital Labor: the organizing role of communicationTrabalho Digital: o papel organizador da comunicaçãoTrabalho DigitalPlataformização do TrabalhoOrganização de Trabalhadores em PlataformasThe paper aims to theorize on digital labor from communication point of view. Thus, it discusses the platformization of labor beyond the so-called “uberization” and with race, gender, class and territory perspectives. It considers platforms as means of production and communication, with logics of interactions and productive processes since their designs. The article discusses, then, the role of communication as an organizer of digital labor both in the control and management of work on platforms and in the possibilities of organizing workers, whether in associations, unions, platform cooperatives or more informal arrangements.O artigo lança bases teóricas para entender a área de trabalho digital desde a comunicação. Para isso, discute o processo de plataformização do trabalho para além da chamada “uberização” e com clivagens de raça, gênero, frações de classe e território. Considera as plataformas como meios de produção e comunicação, com lógicas de interações e processos produtivos desde suas arquiteturas. Assim, trata do papel da comunicação como organizadora do trabalho digital tanto no controle e gestão do trabalho nas plataformas quanto nas possibilidades de organização dos trabalhadores, seja em associações, sindicatos, cooperativas de plataformas ou arranjos mais informais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/227910.18568/cmc.v18i51.2279Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 185Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 185Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 1851983-707010.18568/cmc.v18i51reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2279/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2279/1119Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrohmann, Rafael2023-03-31T20:33:49Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2279Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2023-03-31T20:33:49Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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