Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ronsini, Veneza Mayora
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Barbiero, Hellen Panitz, Rosa, Otávio Chagas, Machiavelli, Marina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880
Resumo: The objective of this paper is to understand how upper middle class and upper-class women make social uses of a fictional television genre (telenovelas) in order to construct a class femininity captured by world perspectives expressed by informants. These representations are composed of statements regarding everyday practices – their own control of their physical bodies, work and study, family and love relationships – which give meaning to their practices and shape them. We address the incorporation of telenovela narratives in the formation of a media cultural capital that endorses heterosexual elite women’s lifestyle. The analysis has showed that the assimilation of the hegemonic model of bourgeois distinction occurs through the identification with the image of a “modern” woman and the rejection of the “perua”, shorthand for a woman with an exuberant garish but luxurious style.
id ESPM-3_47f36b4d6f0fc69adac4e7989b0ce36c
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1880
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of genderTelenovelas brasileiras, mulheres da classe dominante e a moderna tradição de gêneroTelenovelaUsos sociaisClasse dominanteFeminilidadeThe objective of this paper is to understand how upper middle class and upper-class women make social uses of a fictional television genre (telenovelas) in order to construct a class femininity captured by world perspectives expressed by informants. These representations are composed of statements regarding everyday practices – their own control of their physical bodies, work and study, family and love relationships – which give meaning to their practices and shape them. We address the incorporation of telenovela narratives in the formation of a media cultural capital that endorses heterosexual elite women’s lifestyle. The analysis has showed that the assimilation of the hegemonic model of bourgeois distinction occurs through the identification with the image of a “modern” woman and the rejection of the “perua”, shorthand for a woman with an exuberant garish but luxurious style.O foco do texto é entender os usos sociais da ficção televisiva por mulheres das frações alta e média alta da classe dominante, em particular, a construção de uma feminilidade de classe, a qual é capturada pelas visões de mundo que as informantes manifestam. Tais representações se compõem de enunciados sobre as práticas cotidianas – de gestão do corpo, do trabalho e do estudo, da família e das relações amorosas – que dão sentido às práticas e as constituem. Dissertarmos sobre a incorporação das narrativas das telenovelas na formação de um capital cultural midiático que endossa o estilo de vida das mulheres heterossexuais da elite. A análise revela que a assimilação da noção hegemônica da distinção burguesa ocorre pela rejeição da figura fútil da “perua” e pela identificação com a imagem da mulher “moderna”.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudos críticos de recepção; retratos sociológicosapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/188010.18568/cmc.v16i46.1880Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-353Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-353Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-3531983-707010.18568/cmc.v16i46reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRonsini, Veneza MayoraBarbiero, Hellen PanitzRosa, Otávio ChagasMachiavelli, Marina2020-09-04T16:51:44Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1880Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:51:44Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
Telenovelas brasileiras, mulheres da classe dominante e a moderna tradição de gênero
title Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
spellingShingle Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
Ronsini, Veneza Mayora
Telenovela
Usos sociais
Classe dominante
Feminilidade
title_short Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
title_full Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
title_fullStr Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
title_full_unstemmed Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
title_sort Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender
author Ronsini, Veneza Mayora
author_facet Ronsini, Veneza Mayora
Barbiero, Hellen Panitz
Rosa, Otávio Chagas
Machiavelli, Marina
author_role author
author2 Barbiero, Hellen Panitz
Rosa, Otávio Chagas
Machiavelli, Marina
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ronsini, Veneza Mayora
Barbiero, Hellen Panitz
Rosa, Otávio Chagas
Machiavelli, Marina
dc.subject.por.fl_str_mv Telenovela
Usos sociais
Classe dominante
Feminilidade
topic Telenovela
Usos sociais
Classe dominante
Feminilidade
description The objective of this paper is to understand how upper middle class and upper-class women make social uses of a fictional television genre (telenovelas) in order to construct a class femininity captured by world perspectives expressed by informants. These representations are composed of statements regarding everyday practices – their own control of their physical bodies, work and study, family and love relationships – which give meaning to their practices and shape them. We address the incorporation of telenovela narratives in the formation of a media cultural capital that endorses heterosexual elite women’s lifestyle. The analysis has showed that the assimilation of the hegemonic model of bourgeois distinction occurs through the identification with the image of a “modern” woman and the rejection of the “perua”, shorthand for a woman with an exuberant garish but luxurious style.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudos críticos de recepção; retratos sociológicos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880
10.18568/cmc.v16i46.1880
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v16i46.1880
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1880/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-353
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-353
Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 46 (2019): MAIO/AGOSTO; 333-353
1983-7070
10.18568/cmc.v16i46
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300590030848