The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696 |
Resumo: | The objective is to investigate, in the light of cultural studies, the readings that participants in a reception study make of the interracial happy ending of the film Bendito Fruto (Sérgio Goldenberg, 2004). This study was carried out through the empirical application of Stuart Hall’s encoding/decoding model, which makes it possible to analyze the articulations between audiovisual representations and imaginaries about gender and race in Brazilian culture. The hypothesis raised is that reception can give rise to different forms of interpretation, negotiation and resignification of audiovisual representations about black women undertaken by spectators based on their worldviews and cultural repertoires. |
id |
ESPM-3_97425798eb232e96e8f3170292f1cf22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2696 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito FrutoO final feliz na encruzilhada de gênero e raça: um estudo de recepção do filme Bendito FrutoRecepção fílmicagênero e raçafinal felizcinema brasileiroFilm receptiongender and racehappy endingbrazilian cinemaThe objective is to investigate, in the light of cultural studies, the readings that participants in a reception study make of the interracial happy ending of the film Bendito Fruto (Sérgio Goldenberg, 2004). This study was carried out through the empirical application of Stuart Hall’s encoding/decoding model, which makes it possible to analyze the articulations between audiovisual representations and imaginaries about gender and race in Brazilian culture. The hypothesis raised is that reception can give rise to different forms of interpretation, negotiation and resignification of audiovisual representations about black women undertaken by spectators based on their worldviews and cultural repertoires.Objetiva-se investigar, à luz dos estudos culturais, as leituras que participantes de um estudo de recepção fazem do final feliz inter-racial do filme Bendito Fruto (Sérgio Goldenberg, 2004). Tal estudo foi realizado por meio da aplicação empírica do modelo codificação/decodificação de Stuart Hall, que possibilita analisar as articulações entre as representações audiovisuais e os imaginários sobre gênero e raça na cultura brasileira. A hipótese levantada é a de que a recepção pode suscitar formas diferenciadas de interpretação, negociação e ressignificação das representações audiovisuais sobre as mulheres negras empreendidas por espectadoras/es a partir de suas visões de mundo e de seus repertórios culturais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/269610.18568/cmc.v20i57.2696Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL1983-707010.18568/cmc.v20i57reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696/1214https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696/1223Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ceiça2024-02-12T13:30:24Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2696Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2024-02-12T13:30:24Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto O final feliz na encruzilhada de gênero e raça: um estudo de recepção do filme Bendito Fruto |
title |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
spellingShingle |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto Ferreira, Ceiça Recepção fílmica gênero e raça final feliz cinema brasileiro Film reception gender and race happy ending brazilian cinema |
title_short |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
title_full |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
title_fullStr |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
title_full_unstemmed |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
title_sort |
The happy ending at the crossroads of gender and race: a study of the reception of the film Bendito Fruto |
author |
Ferreira, Ceiça |
author_facet |
Ferreira, Ceiça |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ceiça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recepção fílmica gênero e raça final feliz cinema brasileiro Film reception gender and race happy ending brazilian cinema |
topic |
Recepção fílmica gênero e raça final feliz cinema brasileiro Film reception gender and race happy ending brazilian cinema |
description |
The objective is to investigate, in the light of cultural studies, the readings that participants in a reception study make of the interracial happy ending of the film Bendito Fruto (Sérgio Goldenberg, 2004). This study was carried out through the empirical application of Stuart Hall’s encoding/decoding model, which makes it possible to analyze the articulations between audiovisual representations and imaginaries about gender and race in Brazilian culture. The hypothesis raised is that reception can give rise to different forms of interpretation, negotiation and resignification of audiovisual representations about black women undertaken by spectators based on their worldviews and cultural repertoires. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696 10.18568/cmc.v20i57.2696 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v20i57.2696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696/1214 https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2696/1223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL Comunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL 1983-7070 10.18568/cmc.v20i57 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300996878336 |