Capture and resistance: communicative potencies and politics of urban intervention practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Carvalho Oliveira, Ana Karina
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Salgueiro Marques, Ângela Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/499
Resumo: The aim of this article is to present the resistance possibilities that the communicative practices of urban intervention are capable to offer to the attempts of the institutional power in capturing them, absorbing them and to integrate them at the effective logics in order to keep them under its control. The trajectory of the group that transformed pilasters of the subway of São Paulo into an open sky museum of urban art tied to the experience of the group that tarred, consecutively, the Biennial of Art of São Paulo in 2008 and 2010, and the Biennial one of Berlin, in 2012, can evidence some of the political, aesthetic, communicative and artistic questions that cross it, to the light of the contributions of Certeau, Mouffe, Rancière and Agamben.
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spelling Capture and resistance: communicative potencies and politics of urban intervention practicesCaptura y resistencia: potencias comunicacionales y políticas de las prácticas de intervención urbanaCaptura e resistência: potências comunicacionais e políticas das práticas de intervenção urbanaUrban interventionCaptureResistanceDissensusIntervenciones urbanasCapturaResistenciaDesacuerdointervenções urbanascapturaresistênciadissenso.The aim of this article is to present the resistance possibilities that the communicative practices of urban intervention are capable to offer to the attempts of the institutional power in capturing them, absorbing them and to integrate them at the effective logics in order to keep them under its control. The trajectory of the group that transformed pilasters of the subway of São Paulo into an open sky museum of urban art tied to the experience of the group that tarred, consecutively, the Biennial of Art of São Paulo in 2008 and 2010, and the Biennial one of Berlin, in 2012, can evidence some of the political, aesthetic, communicative and artistic questions that cross it, to the light of the contributions of Certeau, Mouffe, Rancière and Agamben.Este artículo tiene como objetivo presentar las posibilidades de la resistencia que las prácticas comunicacionales de intervención urbana son capaces de ofrecer a las tentativas del poder institucional en capturarlas, absorbiéndolas e integrarlas a las lógicas dominantes para guardarlas bajo su control. La trayectoria del grupo que cambió las pilastras del subterráneo de São Paulo en un museo abierto del arte urbana y la experiencia del grupo que pichou, consecutivamente, las bienales de arte de São Paulo en 2008 y 2010, y la bienal de Berlín, en 2012, pueden revelar algunas de las cuestiones políticas, estéticas, comunicacionales y artísticas que la cruzan, sobretodo face à las contribuciones de Certeau, Mouffe, Rancière y Agamben.Este artigo tem como objetivo apresentar as possibilidades de resistência que as práticas comunicacionais de intervenção urbana são capazes de oferecer às tentativas do poder institucional em capturá-las, absorvê-las e integrá-las às lógicas vigentes a fim de mantê-las sob seu controle. A trajetória do grupo que transformou pilastras do metrô de São Paulo em um museu a céu aberto da arte urbana paralelamente à do grupo que pixou, consecutivamente, as Bienais de Arte de São Paulo em 2008 e 2010, e a Bienal de Berlim, em 2012, podem dar a ver algumas das questões políticas, estéticas, comunicacionais e artísticas que a atravessam, sobretudo à luz das contribuições de Certeau, Mouffe, Rancière e Agamben.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/49910.18568/cmc.v11i32.499Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 32 (2014): Comunicação e Estetização do Cotidiano; 31-50Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 32 (2014): Comunicação e Estetização do Cotidiano; 31-50Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 32 (2014): Comunicação e Estetização do Cotidiano; 31-501983-707010.18568/cmc.v11i32reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporspaenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/499/pdf_24https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/499/pdf_36https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/499/pdf_42Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Carvalho Oliveira, Ana KarinaSalgueiro Marques, Ângela Cristina2015-03-13T14:29:42Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/499Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2015-03-13T14:29:42Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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