Sociability and play on location-based social networks: dynamics of interaction and the Foursquare badge system

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falcao, Thiago
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Aquino, Maria Clara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/433
Resumo: This paper discusses the relationship between play and sociabilityregarding the location-based application Foursquare, according to the hypothesisthat the interaction between user and application creates layers of meaning,evoking what we may classify as redefinition of the idea of place, hence producingwhat we consider to be a fabricated sociability. This idea ensues that the socialinteraction engaged through a specific platform comprehends not only elementsfrom generic social models, but also draws further from the material specificitiesof the platform. Such dynamics induce the need to review previous theoreticalpropositions concerning the interactional process.
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spelling Sociability and play on location-based social networks: dynamics of interaction and the Foursquare badge systemSociabilidad y ocio en redes sociales basadas en ubicación: dinámica interaccional y el sistema de insignias del FoursquareSociabilidade e Jogo em Redes Sociais Baseadas em Localização: Dinâmicas Interacionais e o Sistema de Badges do FoursquareSociability. Play. Materiality. Foursquare.Sociabilidad. Juego. Materialidad. Foursquare.SociabilidadeJogoMaterialidadeFoursquare.This paper discusses the relationship between play and sociabilityregarding the location-based application Foursquare, according to the hypothesisthat the interaction between user and application creates layers of meaning,evoking what we may classify as redefinition of the idea of place, hence producingwhat we consider to be a fabricated sociability. This idea ensues that the socialinteraction engaged through a specific platform comprehends not only elementsfrom generic social models, but also draws further from the material specificitiesof the platform. Such dynamics induce the need to review previous theoreticalpropositions concerning the interactional process.El texto busca problematizar la relación entre el juego y lasociabilidad en el Foursquare, de acuerdo con la hipótesis de que la interaccióncon la aplicación crea una capa de significado, produciendo lo que podría serclasificado como una redefinición del lugar, y evoca a lo que podríamos llamarsociabilidad fabricada, ya que se basa en conceptos distintos para desarrollar uncontexto particular suscrito a dinámicas materiales específicas. Dichas dinámicasinducen, de modo que el sistema promueve la conexión entre los usuarios, lanecesidad de una reinterpretación de las antiguas nociones teóricas propuestas enlas ciencias sociales y las humanidades sobre las prácticas de interacción.O texto busca problematizar as relações entre jogo e sociabilidade no Foursquare, segundo a hipótese de que a interação para com o aplicativo cria uma camada de significação, produzindo o que se pode classificar como uma ressignificação do lugar, e enseja o que se pode chamar de sociabilidade fabricada, à medida que se apoia sobre noções distintas para elaborar um contexto particular subscrito a dinâmicas materiais específicas. Estas dinâmicas induzem, a partir do modo como o sistema promove a conexão entre usuários, a necessidade de uma releitura de noções teóricas anteriormente propostas no âmbito das ciências sociais e humanas a respeito de práticas interacionais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2013-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/43310.18568/cmc.v10i27.433Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 27 (2013): Comunicação e Sociedade Tecnológica; 97-128Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 27 (2013): Comunicação e Sociedade Tecnológica; 97-128Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 27 (2013): Comunicação e Sociedade Tecnológica; 97-1281983-707010.18568/cmc.v10i27reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/433/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/433/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/433/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFalcao, ThiagoAquino, Maria Clara2014-04-29T13:13:08Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/433Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-04-29T13:13:08Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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