Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124 |
Resumo: | The article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism. |
id |
ESPM-3_fa7819a75c383f03a1628e446d8f028a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2184 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st centuryJornalismo e conhecimento da realidade objetiva no século XXITeorias do JornalismoRealidade objetivaConhecimentoMarxismoThe article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism.O artigo explora a questão do conhecimento da realidade objetiva pelo jornalismo. Cotejando a perda de sentido do real expresso tanto na hegemonia irracionalista no território digital, quanto em importantes correntes de pensamento hegemônico de estudos do jornalismo, o texto aponta a práxis noticiosa como forma de conhecimento imersa em uma sociedade de classes, avaliando a sua potência na busca da concreticidade. Para isso, assume a perspectiva da ontologia do ser social em Marx para debater a possibilidade de conhecimento da objetividade, investigando as peculiaridades do jornalismo no edifício conceitual da dialética materialista. Assim, apresenta uma caracterização ontológica crítica para um dos problemas centrais do jornalismo no contexto do capitalismo digital do século XXIEscola Superior de Propaganda e Marketing2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/12410.18568/cmc.v18i51.2184Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 1431983-707010.18568/cmc.v18i51reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf_1Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Souza, Rafael Bellan2021-05-21T18:25:43Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2184Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-05-21T18:25:43Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century Jornalismo e conhecimento da realidade objetiva no século XXI |
title |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
spellingShingle |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century Rodrigues de Souza, Rafael Bellan Teorias do Jornalismo Realidade objetiva Conhecimento Marxismo |
title_short |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
title_full |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
title_fullStr |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
title_full_unstemmed |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
title_sort |
Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century |
author |
Rodrigues de Souza, Rafael Bellan |
author_facet |
Rodrigues de Souza, Rafael Bellan |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues de Souza, Rafael Bellan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teorias do Jornalismo Realidade objetiva Conhecimento Marxismo |
topic |
Teorias do Jornalismo Realidade objetiva Conhecimento Marxismo |
description |
The article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124 10.18568/cmc.v18i51.2184 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v18i51.2184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143 Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143 1983-7070 10.18568/cmc.v18i51 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300694888448 |