Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues de Souza, Rafael Bellan
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124
Resumo: The article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism.
id ESPM-3_fa7819a75c383f03a1628e446d8f028a
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2184
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Journalism and knowledge of objective reality in the 21st centuryJornalismo e conhecimento da realidade objetiva no século XXITeorias do JornalismoRealidade objetivaConhecimentoMarxismoThe article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism.O artigo explora a questão do conhecimento da realidade objetiva pelo jornalismo. Cotejando a perda de sentido do real expresso tanto na hegemonia irracionalista no território digital, quanto em importantes correntes de pensamento hegemônico de estudos do jornalismo, o texto aponta a práxis noticiosa como forma de conhecimento imersa em uma sociedade de classes, avaliando a sua potência na busca da concreticidade. Para isso, assume a perspectiva da ontologia do ser social em Marx para debater a possibilidade de conhecimento da objetividade, investigando as peculiaridades do jornalismo no edifício conceitual da dialética materialista. Assim, apresenta uma caracterização ontológica crítica para um dos problemas centrais do jornalismo no contexto do capitalismo digital do século XXIEscola Superior de Propaganda e Marketing2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/12410.18568/cmc.v18i51.2184Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 1431983-707010.18568/cmc.v18i51reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf_1Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Souza, Rafael Bellan2021-05-21T18:25:43Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2184Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2021-05-21T18:25:43Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
Jornalismo e conhecimento da realidade objetiva no século XXI
title Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
spellingShingle Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
Rodrigues de Souza, Rafael Bellan
Teorias do Jornalismo
Realidade objetiva
Conhecimento
Marxismo
title_short Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
title_full Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
title_fullStr Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
title_full_unstemmed Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
title_sort Journalism and knowledge of objective reality in the 21st century
author Rodrigues de Souza, Rafael Bellan
author_facet Rodrigues de Souza, Rafael Bellan
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues de Souza, Rafael Bellan
dc.subject.por.fl_str_mv Teorias do Jornalismo
Realidade objetiva
Conhecimento
Marxismo
topic Teorias do Jornalismo
Realidade objetiva
Conhecimento
Marxismo
description The article explores the question of the knowledge of objective reality by journalism. Comparing the loss of meaning of the real expressed both in irrationalist hegemony in the digital territory and in important hegemonic thought currents of journalism studies, the text points to news praxis as a form of knowledge immersed in a class society, evaluating its power in pursuit of concreteness. For this, it takes the perspective of the ontology of social being in Marx to debate the possibility of knowledge of objectivity, investigating the peculiarities of journalism in the conceptual building of materialist dialectic. Thus, it presents a critical ontological characterization for one of the central problems of journalism in the context of 21st century digital capitalism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124
10.18568/cmc.v18i51.2184
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v18i51.2184
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/124/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 No. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 18 Núm. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143
Comunicação Mídia e Consumo; v. 18 n. 51 (2021): JANEIRO/ABRIL; 143
1983-7070
10.18568/cmc.v18i51
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300694888448