Contemporary advertising and the paradigm of perversion
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/478 |
Resumo: | On the basis of the psychoanalytic model of perverse structure,whose fundamental mechanism is Verleugnung (disavowal), the paper seeks toarticulate the most general characteristics of contemporary advertising. Amongthem, stand out the complicity with the consumer, the subtlety of the message, theconcealment of the lack by fetish, the changing role of authority, the illusion ofomnipotence of the consumer, the shift in emphasis from the desire to the enjoyment,the normalization of transgression, and plasticity of identity. |
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Contemporary advertising and the paradigm of perversionLa publicidad contemporánea y el paradigma de la perversiónA publicidade contemporânea e o paradigma da perversãoAdvertisingConsumptionPerversionFetishismVerleugnungPublicidadeConsumoPerversãoFetichismoVerleugnungOn the basis of the psychoanalytic model of perverse structure,whose fundamental mechanism is Verleugnung (disavowal), the paper seeks toarticulate the most general characteristics of contemporary advertising. Amongthem, stand out the complicity with the consumer, the subtlety of the message, theconcealment of the lack by fetish, the changing role of authority, the illusion ofomnipotence of the consumer, the shift in emphasis from the desire to the enjoyment,the normalization of transgression, and plasticity of identity.Desde el modelo psicoanalítico de la estructura perversa, cuyomecanismo fundamental es la Verleugnung (desmentido), el trabajo se proponearticular las características más generales de la publicidad contemporánea.Destácanse, entre ellas, la complicidad con el consumidor, la sutileza del mensaje,la ocultación de la falta por el fetiche, la evolución del papel de la autoridad,la ilusión de la omnipotencia del consumidor, el desplazamiento deénfasis del deseo al goce, la normalización de la transgresión y la plasticidadde la identidad.A partir do modelo psicanalítico da estrutura perversa, cujo mecanismo fundamental é a Verleugnung (desmentido), o artigo propõe-se a articular as características mais gerais da publicidade contemporânea. Destacam-se, entre elas, a cumplicidade com o consumidor, a sutileza da mensagem, a ocultação da falta pelo fetiche, a mudança no papel da autoridade, a ilusão de onipotência do consumidor, o deslocamento de ênfase do desejo para o gozo, a normalização da transgressão e a plasticidade da identidade.Escola Superior de Propaganda e Marketing2014-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise teóricaapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/47810.18568/cmc.v11i30.478Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 No. 30 (2014): Comunicação e Mobilização Social; 181-198Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 11 Núm. 30 (2014): Comunicação e Mobilização Social; 181-198Comunicação Mídia e Consumo; v. 11 n. 30 (2014): Comunicação e Mobilização Social; 181-1981983-707010.18568/cmc.v11i30reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/478/pdfCopyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Julio Cesar Lemes de2014-04-24T18:06:47Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/478Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-04-24T18:06:47Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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