Science in advertising narratives: strategies in freeto-air TV

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malcher, Maria Ataide
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Raiol, Weverton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1543
Resumo: In this paper, we present nine strategies of science usage in TV advertisement. Understanding advertising as a narrative articulated to our daily lives, therefore, a mediation of communication processes and a constructor of patterns, we develop the research following the proposal of Motta (2013) for the communicational analysis of the narratives. Based on seven analytical movements, we identified the following strategies: (i) the scientific components; (ii) the scientific environments; (iii) the invitation to experimentation; (iv) the relation with innovation; (v) fiction and reality; (vi) the scientific animations and illustrations; (vii) the specialist and scientist characters; (viii) the celebrity characters; (ix) and the non-specialist characters
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spelling Science in advertising narratives: strategies in freeto-air TVCiência em narrativas publicitárias: estratégias na TV abertaadvertisingsciencenarrativefree-to-air TVPublicidadeCiênciaNarrativaTV abertaIn this paper, we present nine strategies of science usage in TV advertisement. Understanding advertising as a narrative articulated to our daily lives, therefore, a mediation of communication processes and a constructor of patterns, we develop the research following the proposal of Motta (2013) for the communicational analysis of the narratives. Based on seven analytical movements, we identified the following strategies: (i) the scientific components; (ii) the scientific environments; (iii) the invitation to experimentation; (iv) the relation with innovation; (v) fiction and reality; (vi) the scientific animations and illustrations; (vii) the specialist and scientist characters; (viii) the celebrity characters; (ix) and the non-specialist charactersNeste artigo apresentamos nove estratégias de uso da ciência em anúncios publicitários televisivos. Entendendo a publicidade como uma narrativa articulada ao nosso cotidiano, portanto, uma mediação de processos de comunicação e uma construtora de modelos, desenvolvemos a pesquisa seguindo a proposta de Motta (2013) para análise comunicacional de narrativas. A partir de sete movimentos analíticos, identificamos as seguintes estratégias: (i) os componentes científicos; (ii) os ambientes científicos; (iii) o convite à experimentação; (iv) a relação com a inovação; (v) a ficção e a realidade; (vi) as animações e ilustrações científicas; (vii) os cientistas e especialistas como personagens; (viii) as celebridades como personagens; (ix) os não especialistas como personagens.Escola Superior de Propaganda e Marketing2018-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/154310.18568/cmc.v15i42.1543Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 156-181Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 156-181Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 42 (2018): JANEIRO/ABRIL; 156-1811983-7070reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1543/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1543/pdfCopyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalcher, Maria AtaideRaiol, Weverton2018-07-02T21:09:18Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1543Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-07-02T21:09:18Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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