A constituição identitária na sociedade pautada pelo consumo: a pressão por perfeição nas redes sociais digitais
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/673 |
Resumo: | The research presented here aimed to study the cultural aspects of postmodern society and consumption that are mobilized in the identity constitution of subjects in the scope of consumption of content disseminated on digital social networks, especially on Instagram. To do so, we mobilize authors who address communication-consumption-identity, such as Bauman, Debord, Fontenelle, Hall, Harvey, Kellner, Karhawi, McCraken, Morin, Slater and Woodward, where we relate reflections on postmodern society and its logic of consumption determining social positions and personal identities, with the indisputable presence of the media in all spheres, and the dissemination of information enhanced by digital technology. With the empirical objective of knowing and verifying the consumption practices and the perception of the followers about the profiles of digital influencers in the context of the cult of perfect appearance, and evaluating the elements that are mobilized in the discourse disseminated by the influencers in these profiles on Instagram, we carried out individual interviews with followers who interact with digital influencers, developing a reflection on how these subjects are attributing meaning and consuming content related to beauty and perfect appearance disseminated by digital influencers, and how this is reflected in the identity constitution of these individuals. The results show us that followers care and are aware of the aspects promoted by influencers in their posts regarding beauty and perfect appearance, relating them to their daily lives. |
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Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/673The research presented here aimed to study the cultural aspects of postmodern society and consumption that are mobilized in the identity constitution of subjects in the scope of consumption of content disseminated on digital social networks, especially on Instagram. To do so, we mobilize authors who address communication-consumption-identity, such as Bauman, Debord, Fontenelle, Hall, Harvey, Kellner, Karhawi, McCraken, Morin, Slater and Woodward, where we relate reflections on postmodern society and its logic of consumption determining social positions and personal identities, with the indisputable presence of the media in all spheres, and the dissemination of information enhanced by digital technology. With the empirical objective of knowing and verifying the consumption practices and the perception of the followers about the profiles of digital influencers in the context of the cult of perfect appearance, and evaluating the elements that are mobilized in the discourse disseminated by the influencers in these profiles on Instagram, we carried out individual interviews with followers who interact with digital influencers, developing a reflection on how these subjects are attributing meaning and consuming content related to beauty and perfect appearance disseminated by digital influencers, and how this is reflected in the identity constitution of these individuals. The results show us that followers care and are aware of the aspects promoted by influencers in their posts regarding beauty and perfect appearance, relating them to their daily lives.A pesquisa aqui apresentada teve como objetivo estudar os aspectos culturais da sociedade pós-moderna e do consumo que são mobilizados na constituição identitária dos sujeitos no âmbito do consumo de conteúdos disseminados nas redes sociais digitais, em especial no Instagram. Para tanto, mobilizamos autores que abordam comunicação-consumo-identidade, como Bauman, Debord, Fontenelle, Hall, Harvey, Kellner, Karhawi, McCraken, Morin, Slater e Woodward, onde relacionamos as reflexões sobre a sociedade pós-moderna e a sua lógica de consumo, determinando posições sociais e identidades pessoais com indiscutível presença da mídia em todas as esferas e a disseminação de informações potencializada pela tecnologia digital. Tendo como objetivo empírico conhecer e verificar as práticas de consumo e a percepção dos seguidores sobre os perfis de influenciadores digitais no contexto do culto à aparência perfeita, e avaliar os elementos que são mobilizados no discurso disseminados pelos influenciadores nesses perfis no Instagram, realizamos entrevistas individuais com seguidores que interagem com influenciadores digitais, desenvolvendo a reflexão de como estes sujeitos estão atribuindo sentido e consumindo os conteúdos referentes ao belo e à aparência perfeita divulgados por influenciadores digitais, e como isso se reflete na constituição identitária destes indivíduos. Os resultados nos mostram que os seguidores se importam e estão atentos aos aspectos fomentados pelos influenciadores em suas postagens no que se refere ao belo e à aparência perfeita, relacionando-os aos seus cotidianos.Submitted by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-06-30T20:09:34Z No. of bitstreams: 1 Mariana Vallareto Nery.pdf: 1156400 bytes, checksum: b1fa1a87eb3c567fec7a970783124edd (MD5)Approved for entry into archive by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-06-30T20:20:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Mariana Vallareto Nery.pdf: 1156400 bytes, checksum: b1fa1a87eb3c567fec7a970783124edd (MD5)Approved for entry into archive by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-06-30T20:21:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Mariana Vallareto Nery.pdf: 1156400 bytes, checksum: b1fa1a87eb3c567fec7a970783124edd (MD5)Made available in DSpace on 2023-06-30T20:22:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Mariana Vallareto Nery.pdf: 1156400 bytes, checksum: b1fa1a87eb3c567fec7a970783124edd (MD5) Previous issue date: 2023-03-28application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/2365/Mariana%20Vallareto%20Nery.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomunicação e consumo; identidade; redes sociais; sociedade do espetáculocommunication and Consumption; identity; social media society of spectacle.CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA constituição identitária na sociedade pautada pelo consumo: a pressão por perfeição nas redes sociais digitaisThe identity constitution in a society guided by consumption: the pressure for perfection in digital social networksinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILMariana Vallareto Nery.pdf.jpgMariana Vallareto Nery.pdf.jpgimage/jpeg5760http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/673/4/Mariana+Vallareto+Nery.pdf.jpgf39f7656e0fb3e16b5da229aa2709abbMD54TEXTMariana Vallareto Nery.pdf.txtMariana Vallareto Nery.pdf.txttext/plain255871http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/673/3/Mariana+Vallareto+Nery.pdf.txt0bab4fe2ee95fa173e479ed9ab4a9d2aMD53ORIGINALMariana Vallareto Nery.pdfMariana Vallareto Nery.pdfapplication/pdf1156400http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/673/2/Mariana+Vallareto+Nery.pdfb1fa1a87eb3c567fec7a970783124eddMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/673/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/6732023-07-01 01:00:15.677oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2023-07-01T04:00:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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