“Isso a Globo não mostra”: convocações afetivas ao consumo de fake news e descredibilização da grande mídia nas eleições 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Eliana Regina Lopes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/494
Resumo: This research had the aim of investigate affective strategies for the consumption and sharing of fake news during the 2018 presidential elections, based on mapping the tweets broadcast in the period, which contained the expression “This Globo doesn’t show”. We believe that this expression works as an invitation to spread false news and mediates affections related to the discredit of the mainstream media as a legitimate source of information. We start from the assumption that the consumption of fake news is entangled with convocation aspects of an affective tone that are different from the convocation appeals traditionally generated by the mainstream press, and that it needs to be investigated. For that, an analysis of prosodic elements using the Tone Analyzer tool of IBM Watson is used as methodology and, subsequently, of the pathological effects under the semiotics of emotional bias. With this, it’s expected to understand how the affections related to the loss of legitimacy of the mainstream media participated in the sharing of fake news during the 2018 election period.
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Dissertação ( Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/494This research had the aim of investigate affective strategies for the consumption and sharing of fake news during the 2018 presidential elections, based on mapping the tweets broadcast in the period, which contained the expression “This Globo doesn’t show”. We believe that this expression works as an invitation to spread false news and mediates affections related to the discredit of the mainstream media as a legitimate source of information. We start from the assumption that the consumption of fake news is entangled with convocation aspects of an affective tone that are different from the convocation appeals traditionally generated by the mainstream press, and that it needs to be investigated. For that, an analysis of prosodic elements using the Tone Analyzer tool of IBM Watson is used as methodology and, subsequently, of the pathological effects under the semiotics of emotional bias. With this, it’s expected to understand how the affections related to the loss of legitimacy of the mainstream media participated in the sharing of fake news during the 2018 election period.Esta pesquisa teve o objetivo de investigar estratégias de convocação afetivas para o consumo e compartilhamento de fake news durante a eleição presidencial de 2018, a partir de um mapeamento dos tuítes veiculados no período, que continham a expressão “Isso a Globo não mostra”. Consideramos que essa expressão funciona como elemento convocatório para difusão de notícias falsas e medeia afetos relacionados ao descrédito da grande mídia como fonte legitimada de informações. Partimos do pressuposto de que o consumo de fake news está enredado a aspectos convocacionais de tonalidade afetiva que são diferentes dos apelos convocacionais tradicionalmente engendrados pela grande imprensa, e que precisam ser investigados. Para tanto, é utilizado como metodologia uma análise dos elementos prosódicos a partir do uso da ferramenta Tone Analyzer do IBM Watson e, na sequência, dos efeitos patêmicos sob o viés da semiótica das emoções. Com isso, espera-se compreender como os afetos relacionados à perda de legitimidade da grande mídia participaram do compartilhamento de fake news durante o período eleitoral de 2018.Submitted by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-10-26T12:58:03Z No. of bitstreams: 1 Eliana Regina Lopes Loureiro.pdf: 1792270 bytes, checksum: f0052eae52790502f4f9e4474172ea4e (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-10-26T12:59:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Eliana Regina Lopes Loureiro.pdf: 1792270 bytes, checksum: f0052eae52790502f4f9e4474172ea4e (MD5)Approved for entry into archive by Ana Cristina Ropero (ana@espm.br) on 2020-10-26T14:26:44Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Eliana Regina Lopes Loureiro.pdf: 1792270 bytes, checksum: f0052eae52790502f4f9e4474172ea4e (MD5)Made available in DSpace on 2020-10-26T14:27:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Eliana Regina Lopes Loureiro.pdf: 1792270 bytes, checksum: f0052eae52790502f4f9e4474172ea4e (MD5) Previous issue date: 2020-03-10application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1651/Eliana%20Regina%20Lopes%20Loureiro.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomunicação e consumo; fake news; política; jornalismo; comunicação digitalcommunication and consumption; fake news; politics; journalism; digital communicationCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO“Isso a Globo não mostra”: convocações afetivas ao consumo de fake news e descredibilização da grande mídia nas eleições 2018“This a Globo does not show”: calls for affective use of fake news and discrediting the mainstream media in the 2018 electionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILEliana Regina Lopes Loureiro.pdf.jpgEliana Regina Lopes Loureiro.pdf.jpgimage/jpeg4936http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/494/4/Eliana+Regina+Lopes+Loureiro.pdf.jpgd0676c8a9c9c87605ea02a5cbbe5572cMD54TEXTEliana Regina Lopes Loureiro.pdf.txtEliana Regina Lopes Loureiro.pdf.txttext/plain438470http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/494/3/Eliana+Regina+Lopes+Loureiro.pdf.txt9451e60b664aafa2fc7a108e5eda7c8bMD53ORIGINALEliana Regina Lopes Loureiro.pdfEliana Regina Lopes Loureiro.pdfapplication/pdf1792270http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/494/2/Eliana+Regina+Lopes+Loureiro.pdff0052eae52790502f4f9e4474172ea4eMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/494/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/4942020-10-27 02:00:46.736oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2020-10-27T04:00:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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