Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Margarete Schimidt de Mendes
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/213
Resumo: Humanity is, in its own course, increasingly turning itself to a life on the computer’s screen. Self relations, relations with the body, with the other, with consume, with culture, with life, can be experimented in a cyberspace piece of territory called metaverse. This place supports not only a representation of life, but also its creation through graphic interfaces, images of a virtual existence, whose expression has stained the bourderline between the so called real and virtual, making the convivence and the bridge between these two worlds subtle and, sometimes, problematic. The entertainment, through technology, may assume the living place of an intimity that implies the totality of a being. Work, social relations, the exercice of the passions and sexuality can be experienced in a very profound and vivid way in this sinthetic world. The entry and the research inside the tridimensional interactive online virtual world of Second Life has shown that our presence in this piece os cyberspace may signify a kind of fold, which puts in contact unknown surfaces. It may also question and tensionate interactions and values based in a social body and code of a mechanich-analogic world.
id ESPM_099a7049a1f28a63d054815bf39c7142
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/213
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Castro, Gisela Grangeiro da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707584A4Baccega, Maria AparecidaGomes, Mayra Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799489Y400677845855Garcia, Margarete Schimidt de Mendes2016-11-28T16:28:08Z2009-03-31Garcia, Margarete Schimidt de Mendes. Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento. 2009. 121 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.http://tede2.espm.br/handle/tede/213Humanity is, in its own course, increasingly turning itself to a life on the computer’s screen. Self relations, relations with the body, with the other, with consume, with culture, with life, can be experimented in a cyberspace piece of territory called metaverse. This place supports not only a representation of life, but also its creation through graphic interfaces, images of a virtual existence, whose expression has stained the bourderline between the so called real and virtual, making the convivence and the bridge between these two worlds subtle and, sometimes, problematic. The entertainment, through technology, may assume the living place of an intimity that implies the totality of a being. Work, social relations, the exercice of the passions and sexuality can be experienced in a very profound and vivid way in this sinthetic world. The entry and the research inside the tridimensional interactive online virtual world of Second Life has shown that our presence in this piece os cyberspace may signify a kind of fold, which puts in contact unknown surfaces. It may also question and tensionate interactions and values based in a social body and code of a mechanich-analogic world.A humanidade em sua trajetória está se voltando, cada vez mais, para uma vida na tela do computador. Relações consigo próprio, com o corpo, com o outro, com o consumo, com a cultura, com a vida, podem ser experimentadas num trecho do território do ciberspaço chamado metaverso, lugar este que suporta não apenas uma representação da vida mas uma criação dela por meio de interfaces gráficas, imagens de uma existência dita virtual, cuja manifestação tem borrado as fronteiras entre o chamado real e o chamado virtual, tornando tênue e por vezes problemática a convivência e a passagem dos indivíduos entre esses dois mundos. O entretenimento, por meio da tecnologia, pode assumir o lugar de vivência de uma intimidade que pode implicar a totalidade do ser. O trabalho, as relações sociais, o exercício das paixões e da sexualidade podem ser experimentados vívida e profundamente neste mundo sintético. A incursão e a pesquisa dentro do mundo virtual tridimensional interativo online de Second Life mostrou que a nossa presença neste trecho do ciberespaço pode significar uma espécie de dobra que coloca em contato superfícies até então desconhecidas. Pode ainda interpelar e tensionar interações e valores assentados num corpo social e códigos de mundo mecânico-analógico.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-28T16:27:04Z No. of bitstreams: 1 Margarete S Mendes Garcia.pdf: 1336471 bytes, checksum: 26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610e (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-28T16:27:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Margarete S Mendes Garcia.pdf: 1336471 bytes, checksum: 26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610e (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2016-11-28T16:27:47Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Margarete S Mendes Garcia.pdf: 1336471 bytes, checksum: 26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610e (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-28T16:28:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Margarete S Mendes Garcia.pdf: 1336471 bytes, checksum: 26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610e (MD5) Previous issue date: 2009-03-31application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/537/Margarete%20S%20Mendes%20Garcia.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensuamor; corpo; subjetividade; mundo virtual; ciberespaçosubjectivity; love; body; virtual world; cyberspaceCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimentoLove scenes of virtual life, body and subjectivity in a society of consumption and entertainmentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALMargarete S Mendes Garcia.pdfMargarete S Mendes Garcia.pdfapplication/pdf1336471http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/2/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610eMD52TEXTMargarete S Mendes Garcia.pdf.txtMargarete S Mendes Garcia.pdf.txttext/plain259988http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/3/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf.txtac8b294273fe83019cd6d23bf97372a8MD53THUMBNAILMargarete S Mendes Garcia.pdf.jpgMargarete S Mendes Garcia.pdf.jpgimage/jpeg2188http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/4/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf.jpg95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15MD54tede/2132016-11-29 01:00:22.817oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-11-29T03:00:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Love scenes of virtual life, body and subjectivity in a society of consumption and entertainment
title Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
spellingShingle Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
Garcia, Margarete Schimidt de Mendes
amor; corpo; subjetividade; mundo virtual; ciberespaço
subjectivity; love; body; virtual world; cyberspace
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
title_full Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
title_fullStr Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
title_full_unstemmed Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
title_sort Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento
author Garcia, Margarete Schimidt de Mendes
author_facet Garcia, Margarete Schimidt de Mendes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Castro, Gisela Grangeiro da Silva
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707584A4
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Baccega, Maria Aparecida
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Gomes, Mayra Rodrigues
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799489Y4
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 00677845855
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Margarete Schimidt de Mendes
contributor_str_mv Castro, Gisela Grangeiro da Silva
Baccega, Maria Aparecida
Gomes, Mayra Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv amor; corpo; subjetividade; mundo virtual; ciberespaço
topic amor; corpo; subjetividade; mundo virtual; ciberespaço
subjectivity; love; body; virtual world; cyberspace
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv subjectivity; love; body; virtual world; cyberspace
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Humanity is, in its own course, increasingly turning itself to a life on the computer’s screen. Self relations, relations with the body, with the other, with consume, with culture, with life, can be experimented in a cyberspace piece of territory called metaverse. This place supports not only a representation of life, but also its creation through graphic interfaces, images of a virtual existence, whose expression has stained the bourderline between the so called real and virtual, making the convivence and the bridge between these two worlds subtle and, sometimes, problematic. The entertainment, through technology, may assume the living place of an intimity that implies the totality of a being. Work, social relations, the exercice of the passions and sexuality can be experienced in a very profound and vivid way in this sinthetic world. The entry and the research inside the tridimensional interactive online virtual world of Second Life has shown that our presence in this piece os cyberspace may signify a kind of fold, which puts in contact unknown surfaces. It may also question and tensionate interactions and values based in a social body and code of a mechanich-analogic world.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-11-28T16:28:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Garcia, Margarete Schimidt de Mendes. Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento. 2009. 121 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/213
identifier_str_mv Garcia, Margarete Schimidt de Mendes. Cenas da vida virtual: amor, corpo e subjetividade numa sociedade do consumo e do entretenimento. 2009. 121 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.
url http://tede2.espm.br/handle/tede/213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 1478719854366591830
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -4455193753091852328
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -4056021055502874573
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/1/license.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/2/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/3/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/213/4/Margarete+S+Mendes+Garcia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce
26c3da8fa130b5a1dd7de0f50da8610e
ac8b294273fe83019cd6d23bf97372a8
95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112860968615936