A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/41
Resumo: The aim of this work is to analyze the internationalization of Brazilian companies in Angola. Despite the difficulties, there are numerous opportunities for Brazilian companies. This study was based on the theories of institutional gaps, specific advantages of the firm (FSA) and specific advantages of the country of origin (CSA), and the state's role in the internationalization of companies. The study sample consisted of interviews with 12 experts from Brazil-Angola relations. Research results indicate that the Brazilian companies to Angola to have well-defined competitive advantage and, in most cases, go to the African country aimed at exploring the local institutional gaps. However, the perception of the actors involved, Brazilian companies are going to explore institutional gaps, taking advantage of their competitive advantages, they are not supported efficiently by the Brazilian state. Thus, lack a state policy that prioritizes these companies. The findings also indicate that to succeed in business in Angola, it is essential to build partnerships with local actors such as entrepreneurs and especially the government. In this context, a strategic roadmap is suggested to assist Brazilian companies operating in the African country.
id ESPM_527eb490b99fa54d71502154ce19ffe3
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/41
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Borini, Felipe Mendeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737377Y3Lima, Manolita Correiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706228E7Melo, Pedro Lucas de Resendehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131057J8CPF:40831100826http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8703728D9Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza2016-10-13T14:10:03Z2016-04-122016-02-12PINHEIRO, Tiago Grégoire de Souza. The internationalization of brazilian companies in Angola: challenges and opportunities. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Internacional) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.http://tede2.espm.br/handle/tede/41The aim of this work is to analyze the internationalization of Brazilian companies in Angola. Despite the difficulties, there are numerous opportunities for Brazilian companies. This study was based on the theories of institutional gaps, specific advantages of the firm (FSA) and specific advantages of the country of origin (CSA), and the state's role in the internationalization of companies. The study sample consisted of interviews with 12 experts from Brazil-Angola relations. Research results indicate that the Brazilian companies to Angola to have well-defined competitive advantage and, in most cases, go to the African country aimed at exploring the local institutional gaps. However, the perception of the actors involved, Brazilian companies are going to explore institutional gaps, taking advantage of their competitive advantages, they are not supported efficiently by the Brazilian state. Thus, lack a state policy that prioritizes these companies. The findings also indicate that to succeed in business in Angola, it is essential to build partnerships with local actors such as entrepreneurs and especially the government. In this context, a strategic roadmap is suggested to assist Brazilian companies operating in the African country.O objetivo desta dissertação consiste em analisar a internacionalização de empresas brasileiras para Angola. Apesar das dificuldades, há inúmeras oportunidades para as empresas brasileiras. Este estudo teve como base as teorias de vazios institucionais, vantagens específicas da firma (FSA) e vantagens específicas do país de origem (CSA), além do papel do Estado na internacionalização de empresas. A amostra do estudo foi composta de entrevistas com 12 especialistas das relações Brasil-Angola. Os resultados da investigação apontam que as empresas brasileiras que vão para Angola possuem vantagens competitivas bem definidas e, em sua maioria, vão para o país africano visando explorar os vazios institucionais locais. Porém, na percepção dos atores envolvidos, as empresas brasileiras que estão indo explorar vazios institucionais, se valendo das suas vantagens competitivas, não estão sendo apoiadas eficientemente pelo Estado brasileiro. Assim, falta uma política de Estado que priorize essas empresas. Os achados também indicam que, para ter sucesso nos negócios em Angola, é fundamental construir parcerias com agentes locais como empresários e, sobretudo, o governo. Nesse contexto, é sugerido um roteiro estratégico para auxiliar os empresários brasileiros a operar no país africano.Made available in DSpace on 2016-10-13T14:10:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tiago Gregorie Pinheiro.pdf: 2010463 bytes, checksum: 32296f9e847ae2f5096537b711998231 (MD5) Previous issue date: 2016-02-12application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/135/Tiago%20Gregorie%20Pinheiro.pdf.jpgporAssociação Escola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Administração da ESPMESPMBRGestão Internacionalinternacionalização de empresasvazios institucionaisvantagens competitivas da firma (FSA)vantagens competitivas do país (CSA)estadointernationalization of companiesinstitutional gapscompetitive advantages of the firm (FSA)competitive advantages of the country (CSA)stateCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOSA internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidadesThe internationalization of brazilian companies in Angola: challenges and opportunitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMORIGINALTiago Gregorie Pinheiro.pdfapplication/pdf2010463http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/1/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf32296f9e847ae2f5096537b711998231MD51TEXTTiago Gregorie Pinheiro.pdf.txtTiago Gregorie Pinheiro.pdf.txttext/plain202116http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/2/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf.txt36498734856f9f387f70307c3cd6d974MD52THUMBNAILTiago Gregorie Pinheiro.pdf.jpgTiago Gregorie Pinheiro.pdf.jpgimage/jpeg1963http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/3/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf.jpgff59d5b3857882f4390450d81ff8eba1MD53tede/412016-10-14 01:00:11.967oai:tede2.espm.br:tede/41Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-10-14T04:00:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The internationalization of brazilian companies in Angola: challenges and opportunities
title A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
spellingShingle A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza
internacionalização de empresas
vazios institucionais
vantagens competitivas da firma (FSA)
vantagens competitivas do país (CSA)
estado
internationalization of companies
institutional gaps
competitive advantages of the firm (FSA)
competitive advantages of the country (CSA)
state
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
title_short A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
title_full A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
title_fullStr A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
title_full_unstemmed A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
title_sort A internacionalização de empresas brasileiras para Angola: desafios e oportunidades
author Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza
author_facet Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Borini, Felipe Mendes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737377Y3
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lima, Manolita Correia
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706228E7
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Melo, Pedro Lucas de Resende
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131057J8
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:40831100826
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8703728D9
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Tiago Grégoire de Souza
contributor_str_mv Borini, Felipe Mendes
Lima, Manolita Correia
Melo, Pedro Lucas de Resende
dc.subject.por.fl_str_mv internacionalização de empresas
vazios institucionais
vantagens competitivas da firma (FSA)
vantagens competitivas do país (CSA)
estado
topic internacionalização de empresas
vazios institucionais
vantagens competitivas da firma (FSA)
vantagens competitivas do país (CSA)
estado
internationalization of companies
institutional gaps
competitive advantages of the firm (FSA)
competitive advantages of the country (CSA)
state
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
dc.subject.eng.fl_str_mv internationalization of companies
institutional gaps
competitive advantages of the firm (FSA)
competitive advantages of the country (CSA)
state
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
description The aim of this work is to analyze the internationalization of Brazilian companies in Angola. Despite the difficulties, there are numerous opportunities for Brazilian companies. This study was based on the theories of institutional gaps, specific advantages of the firm (FSA) and specific advantages of the country of origin (CSA), and the state's role in the internationalization of companies. The study sample consisted of interviews with 12 experts from Brazil-Angola relations. Research results indicate that the Brazilian companies to Angola to have well-defined competitive advantage and, in most cases, go to the African country aimed at exploring the local institutional gaps. However, the perception of the actors involved, Brazilian companies are going to explore institutional gaps, taking advantage of their competitive advantages, they are not supported efficiently by the Brazilian state. Thus, lack a state policy that prioritizes these companies. The findings also indicate that to succeed in business in Angola, it is essential to build partnerships with local actors such as entrepreneurs and especially the government. In this context, a strategic roadmap is suggested to assist Brazilian companies operating in the African country.
publishDate 2016
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-10-13T14:10:03Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-12
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINHEIRO, Tiago Grégoire de Souza. The internationalization of brazilian companies in Angola: challenges and opportunities. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Internacional) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/41
identifier_str_mv PINHEIRO, Tiago Grégoire de Souza. The internationalization of brazilian companies in Angola: challenges and opportunities. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Internacional) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.
url http://tede2.espm.br/handle/tede/41
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado em Administração da ESPM
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Gestão Internacional
publisher.none.fl_str_mv Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/1/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/2/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/41/3/Tiago+Gregorie+Pinheiro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 32296f9e847ae2f5096537b711998231
36498734856f9f387f70307c3cd6d974
ff59d5b3857882f4390450d81ff8eba1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112860041674752