O papel do empresário artístico na gestão de carreiras musicais após a transformação da indústria da música
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/378 |
Resumo: | Brazil is the second largest live music market in Latin America, second only to Mexico, according to PwC (2016) Entertainment and Media Outlook. Revenue from this segment in 2010 was $ 165 million. In 2014, it increased to $ 205 million and is expected to reach $ 280 million in 2019. Despite the significant numbers, there is no structural formalization of this activity in Brazil, especially regarding the strategic management of artistic careers. This paper aims to study the role of the artist manager in the development of artistic careers in the music sector in the context of digital communication and information technologies, which significantly altered the relationships between the players in the music industry. It was found that the transformation of the music market has expanded the responsibilities of this professional, who according to the various market professionals interviewed, is a key agent in the music production chain. The research was conducted in two stages. In the quantitative phase, separate online forms were sent electronically to artists' representatives and to the artists themselves, obtaining 100 answers for each. In the qualitative stage, ten music market agents were interviewed, including record and radio executives, concert hall managers, artists and artists’ managers. With the research conducted it was possible to estimate the live show market in Brazil, identifying revenues, number of shows and average price practiced, constituting an important contribution to this market, lacking the production of scientific data. The work contributes to improve the management of artistic careers by artist managers, as, among other things, it proposes a systematization of the business models practiced in this market |
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Despite the significant numbers, there is no structural formalization of this activity in Brazil, especially regarding the strategic management of artistic careers. This paper aims to study the role of the artist manager in the development of artistic careers in the music sector in the context of digital communication and information technologies, which significantly altered the relationships between the players in the music industry. It was found that the transformation of the music market has expanded the responsibilities of this professional, who according to the various market professionals interviewed, is a key agent in the music production chain. The research was conducted in two stages. In the quantitative phase, separate online forms were sent electronically to artists' representatives and to the artists themselves, obtaining 100 answers for each. 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Apesar dos números expressivos, não há uma formalização estrutural sobre essa atividade no Brasil, especialmente no que diz respeito à gestão estratégica de carreiras artísticas. O presente trabalho se propõe a estudar o papel do empresário no desenvolvimento de carreiras artísticas no setor musical no contexto das tecnologias digitais de comunicação e informação, que alteraram significativamente as relações entre os agentes integrantes da indústria da música. Verificou-se que a transformação do mercado da música ampliou as responsabilidades desse profissional, que, de acordo com os diversos profissionais do mercado entrevistados, é um agente fundamental na cadeia produtiva da música. A pesquisa foi realizada em duas etapas. Na etapa quantitativa, foram enviados, por meio eletrônico, formulários online distintos para representantes de artistas e para os próprios artistas, obtendo-se 100 respostas para cada. Na etapa qualitativa, foram entrevistados dez agentes do mercado da música, dentre executivos de gravadora e de rádio, gestores de casas de show, artistas e empresários. Com a pesquisa realizada foi possível estimar o mercado de shows ao vivo no Brasil, identificando faturamento, quantidade de shows e cachês médios praticados, constituindo importante contribuição para esse mercado, carente de produção de dados científicos. A aplicabilidade do trabalho reside no seu potencial de melhorar a gestão das carreiras artísticas por parte dos empresários na medida em que, entre outros pontos, propõe uma sistematização dos modelos de negócio praticados nesse mercadoSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-23T23:38:45Z No. of bitstreams: 1 CARVALHO, Anita Vasconcelos de. 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