A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/366 |
Resumo: | The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as Ipatinga |
id |
ESPM_ad5868b08c72984c0c16ea04713616cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/366 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Jesus, Diego Santos Vieira deSilva, João Luiz de FigueiredoLena Vania Ribeiro Pinheiro082.598.946-96http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4245259P5Alves, Carla Viana2019-10-29T12:52:34Z2019-02-25Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].http://tede2.espm.br/handle/tede/366The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as IpatingaOs objetivos deste estudo são compreender como se desenvolveram as conexões entre governo, academia, Usiminas e demais atores sociais que prevalecem na cidade de Ipatinga, Minas Gerais, desde seu surgimento até a atualidade, e verificar se fomentaram ou não um ambiente favorável ao desenvolvimento socioeconômico de Ipatinga, caracterizando a transição do seu modelo de desenvolvimento de cidade-empresa para cidade criativa. O argumento central aponta que, apesar das mudanças que ocorreram entre as conexões dos principais atores sociais desde a fundação de Ipatinga, as parcerias entre empresa, governo e academia não fomentam o ambiente adequado para o desenvolvimento de uma cidade criativa por ainda estarem focados nos interesses da Usiminas. No entanto, é possível aperfeiçoar tais relacionamentos por meio de estratégias geradas no processo de design thinking para o desenvolvimento socioeconômico da cidade. A aplicabilidade do estudo dá-se na indicação das possibilidades futuras do design thinking como uma forma de desenvolvimento da economia criativa em cidades-empresa como IpatingaSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T20:43:16Z No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T20:43:31Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T22:10:05Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Made available in DSpace on 2019-10-29T12:52:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5) Previous issue date: 2019-02-25application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1124/ALVES%2c%20Carla.%20A%20releva%cc%82ncia%20das%20conexo%cc%83es%20para%20o%20fomento%20da%20criatividade.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Gestão da Economia CriativaESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinkingCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAA relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre IpatingaThe relevance of connections for fostering creativity in a creative city: Ipatinga studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5059127625252930782500500600-4455193753091852328-2504903392600098822info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.jpgALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.jpgimage/jpeg3212http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/4/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.jpgef399151d35b718c08db0a5154af504cMD54TEXTALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.txtALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.txttext/plain249517http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/3/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.txt833770178ac0a330d2a4519ed1dabc7fMD53ORIGINALALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdfALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdfapplication/pdf789336http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/2/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf18fae7e645ca40465565252483686b29MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/3662019-10-30 02:00:07.787oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2019-10-30T04:00:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The relevance of connections for fostering creativity in a creative city: Ipatinga study |
title |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
spellingShingle |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga Alves, Carla Viana cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
title_short |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
title_full |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
title_fullStr |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
title_full_unstemmed |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
title_sort |
A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga |
author |
Alves, Carla Viana |
author_facet |
Alves, Carla Viana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jesus, Diego Santos Vieira de |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, João Luiz de Figueiredo |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Lena Vania Ribeiro Pinheiro |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
082.598.946-96 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4245259P5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Carla Viana |
contributor_str_mv |
Jesus, Diego Santos Vieira de Silva, João Luiz de Figueiredo Lena Vania Ribeiro Pinheiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking |
topic |
cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
description |
The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as Ipatinga |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-10-29T12:52:34Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/366 |
identifier_str_mv |
Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5059127625252930782 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-2504903392600098822 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/4/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/3/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/2/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ef399151d35b718c08db0a5154af504c 833770178ac0a330d2a4519ed1dabc7f 18fae7e645ca40465565252483686b29 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112862564548608 |