A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Carla Viana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/366
Resumo: The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as Ipatinga
id ESPM_ad5868b08c72984c0c16ea04713616cc
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/366
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Jesus, Diego Santos Vieira deSilva, João Luiz de FigueiredoLena Vania Ribeiro Pinheiro082.598.946-96http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4245259P5Alves, Carla Viana2019-10-29T12:52:34Z2019-02-25Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].http://tede2.espm.br/handle/tede/366The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as IpatingaOs objetivos deste estudo são compreender como se desenvolveram as conexões entre governo, academia, Usiminas e demais atores sociais que prevalecem na cidade de Ipatinga, Minas Gerais, desde seu surgimento até a atualidade, e verificar se fomentaram ou não um ambiente favorável ao desenvolvimento socioeconômico de Ipatinga, caracterizando a transição do seu modelo de desenvolvimento de cidade-empresa para cidade criativa. O argumento central aponta que, apesar das mudanças que ocorreram entre as conexões dos principais atores sociais desde a fundação de Ipatinga, as parcerias entre empresa, governo e academia não fomentam o ambiente adequado para o desenvolvimento de uma cidade criativa por ainda estarem focados nos interesses da Usiminas. No entanto, é possível aperfeiçoar tais relacionamentos por meio de estratégias geradas no processo de design thinking para o desenvolvimento socioeconômico da cidade. A aplicabilidade do estudo dá-se na indicação das possibilidades futuras do design thinking como uma forma de desenvolvimento da economia criativa em cidades-empresa como IpatingaSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T20:43:16Z No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T20:43:31Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-28T22:10:05Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5)Made available in DSpace on 2019-10-29T12:52:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf: 789336 bytes, checksum: 18fae7e645ca40465565252483686b29 (MD5) Previous issue date: 2019-02-25application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1124/ALVES%2c%20Carla.%20A%20releva%cc%82ncia%20das%20conexo%cc%83es%20para%20o%20fomento%20da%20criatividade.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Gestão da Economia CriativaESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinkingCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAA relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre IpatingaThe relevance of connections for fostering creativity in a creative city: Ipatinga studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5059127625252930782500500600-4455193753091852328-2504903392600098822info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.jpgALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.jpgimage/jpeg3212http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/4/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.jpgef399151d35b718c08db0a5154af504cMD54TEXTALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.txtALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdf.txttext/plain249517http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/3/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.txt833770178ac0a330d2a4519ed1dabc7fMD53ORIGINALALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdfALVES, Carla. A relevância das conexões para o fomento da criatividade.pdfapplication/pdf789336http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/2/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf18fae7e645ca40465565252483686b29MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/3662019-10-30 02:00:07.787oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2019-10-30T04:00:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The relevance of connections for fostering creativity in a creative city: Ipatinga study
title A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
spellingShingle A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
Alves, Carla Viana
cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
title_short A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
title_full A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
title_fullStr A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
title_full_unstemmed A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
title_sort A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga
author Alves, Carla Viana
author_facet Alves, Carla Viana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jesus, Diego Santos Vieira de
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, João Luiz de Figueiredo
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Lena Vania Ribeiro Pinheiro
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 082.598.946-96
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4245259P5
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Carla Viana
contributor_str_mv Jesus, Diego Santos Vieira de
Silva, João Luiz de Figueiredo
Lena Vania Ribeiro Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking
topic cidade-empresa; cidade criativa; Ipatinga; inovação social; design thinking
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
description The aims of this study are to understand how the connections among government, academia, Usiminas and other social actors that prevailed in the city of Ipatinga, Minas Gerais, from its creation to the present, have developed and verify whether or not they have fostered an environment conducive to the socioeconomic development of Ipatinga, characterized the transition from its city-business development model to creative city. The central argument points out that, despite the changes that have occurred among the connections of the main social actors since the founding of Ipatinga, the connections between Usiminas, government and academia did not foster the proper environment for the development of a creative city because they are still focused on the interests of Usiminas. However, it is possible to perfect such relationships through strategies generated in the design thinking process for the socioeconomic development of the city. The applicability of the study in the indication of the future possibilities of design thinking as a form of development of the creative economy in company-cities such as Ipatinga
publishDate 2019
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-10-29T12:52:34Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-02-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/366
identifier_str_mv Alves, Carla Viana. A relevância das conexões para o fomento da criatividade numa cidade-empresa que se pretende criativa : estudo sobre Ipatinga. 2019. [85 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].
url http://tede2.espm.br/handle/tede/366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -5059127625252930782
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -4455193753091852328
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -2504903392600098822
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/4/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.jpg
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/3/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/2/ALVES%2C+Carla.+A+releva%CC%82ncia+das+conexo%CC%83es+para+o+fomento+da+criatividade.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/366/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv ef399151d35b718c08db0a5154af504c
833770178ac0a330d2a4519ed1dabc7f
18fae7e645ca40465565252483686b29
652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112862564548608