Comunicação, recepção e consumo - construção de sentidos na arena do popular: a berlinda do Círio de Nazaré como suporte midiático
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/201 |
Resumo: | This research aims to describe the communication process dynamics and its connections with symbolic and material consumption, under the reception studies perspective having as its media support the berlinda – a movable reliquary for the main religious icon - of the Círio de Nazaré, in Belém, Pará, Brazil. The research developed was based on the reception analysis of a communication project created by the flower producers of Pará state, and it was materialized in the substitution of traditional yellow and white flowers, imported annually from Brazil’s southeast region, by local tropical products, aiming to give a new signification and valorization to their goods. The field research was carried through October 2008 during the religious and profane events course that constitutes the Círio de Nazaré, and was made feasible by an ensemble of qualitative research practices and instruments that aligned methodological perspectives inspired in ethnographical techniques applied to research in Communication and principles and procedures of the Discourse Analysis. In the Círio de Nazaré social-cultural context and adopting the mediation analysis perspective, especially of the popular in a culture, of the religiousness, and of the different individual social status, it was possible to indicate and discuss the social dynamics of construction of meaning and the its hegemonic legitimization, emphasizing the connections between consumption and the production of identities. And, this way, search success guaranty for the producer’s objectives: the tropical flowers insertion in the daily life of the consumers. |
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The research developed was based on the reception analysis of a communication project created by the flower producers of Pará state, and it was materialized in the substitution of traditional yellow and white flowers, imported annually from Brazil’s southeast region, by local tropical products, aiming to give a new signification and valorization to their goods. The field research was carried through October 2008 during the religious and profane events course that constitutes the Círio de Nazaré, and was made feasible by an ensemble of qualitative research practices and instruments that aligned methodological perspectives inspired in ethnographical techniques applied to research in Communication and principles and procedures of the Discourse Analysis. In the Círio de Nazaré social-cultural context and adopting the mediation analysis perspective, especially of the popular in a culture, of the religiousness, and of the different individual social status, it was possible to indicate and discuss the social dynamics of construction of meaning and the its hegemonic legitimization, emphasizing the connections between consumption and the production of identities. And, this way, search success guaranty for the producer’s objectives: the tropical flowers insertion in the daily life of the consumers.A presente pesquisa tem por objetivo investigar a dinâmica do processo da comunicação e suas articulações com o consumo material e simbólico, sob a perspectiva da recepção, tendo como suporte midiático a berlinda do Círio de Nazaré, em Belém, PA. O trabalho desenvolve-se a partir da análise da recepção de um projeto comunicacional engendrado pelos produtores de flores e folhagens tropicais paraense e que foi materializado na substituição das flores tradicionais da ornamentação da berlinda - brancas e amarelas importadas anualmente da Região Sudeste - pelos produtos tropicais oriundos da produção regional, visando, assim, à ressignificação e à valorização das suas mercadorias. A pesquisa, realizada em campo em outubro de 2008 durante o desenrolar dos eventos religiosos e profanos constituintes do Círio de Nazaré, viabilizou-se pela adoção de um conjunto de práticas e instrumentos de pesquisa qualitativa, que alinhou perspectivas metodológicas inspiradas nas técnicas etnográficas aplicadas à pesquisa em Comunicação e princípios e procedimentos da Análise de Discurso da Linha Francesa. Na ambiência do Círio de Nazaré e adotando a perspectiva analítica das mediações, especialmente do popular na cultura, da religiosidade e das distintivas posições sociais dos sujeitos, tornou-se possível indicar e discutir a dinâmica social da construção dos sentidos e da sua legitimação hegemônica, destacando as articulações entre o consumo e a produção de identidades. E, por esse caminho, buscar garantia de êxito dos objetivos dos produtores: a inserção das flores tropicais no cotidiano dos sujeitos.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-23T14:07:22Z No. of bitstreams: 1 Antonio Helio Junqueira.pdf: 3388447 bytes, checksum: b18b3f23a321b98a985075fd0a0d0bf3 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-23T14:08:40Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Antonio Helio Junqueira.pdf: 3388447 bytes, checksum: b18b3f23a321b98a985075fd0a0d0bf3 (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2016-11-23T15:13:43Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Antonio Helio Junqueira.pdf: 3388447 bytes, checksum: b18b3f23a321b98a985075fd0a0d0bf3 (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-23T15:14:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Antonio Helio Junqueira.pdf: 3388447 bytes, checksum: b18b3f23a321b98a985075fd0a0d0bf3 (MD5) Previous issue date: 2009-04-08application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/475/Antonio%20Helio%20Junqueira.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomunicação; recepção; consumo; Círio de Nazaré;communication; receipt; consumption; Círio de NazaréCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOComunicação, recepção e consumo - construção de sentidos na arena do popular: a berlinda do Círio de Nazaré como suporte midiáticoCommunication, receipt and consumption - the construction of meaning in the popular arena: the fore of Círio of Nazareth as support mediainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/201/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALAntonio Helio Junqueira.pdfAntonio Helio Junqueira.pdfapplication/pdf3388447http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/201/2/Antonio+Helio+Junqueira.pdfb18b3f23a321b98a985075fd0a0d0bf3MD52THUMBNAILAntonio Helio Junqueira.pdf.jpgAntonio Helio Junqueira.pdf.jpgimage/jpeg2237http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/201/3/Antonio+Helio+Junqueira.pdf.jpgd1046d2b7422ea8d525dda2d2dbb5acbMD53tede/2012016-11-24 01:00:12.546oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-11-24T03:00:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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