O Rio que mora no mar: a Bossa-Nova na construção da marca turística do Rio de Janeiro .

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bückmann, Ingrid
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/629
Resumo: This research studies constructive elements of the brand of Rio de Janeiro - its plurality, attributes, and universe of images - specifically from the lyrics of Bossa-Nova songs, and speculates if this movement has influenced the attributes that consolidated Rio de Janeiro as a brand and as a touristic destination. Concepts of branding and its applications for places and cities were considered, relating them with emblematic data from the history of tourism in Rio de Janeiro and issues associated with creative tourism in contemporary times. Furthermore, the research focuses on the Bossa Nova movement and its relationship with the city. Thus, a content analysis of 312 song lyrics was carried out based on Laurence Bardin's methodology, two semi-structured interviews with Roberto Menescal and Ricardo Cravo Albin, and a survey that sought to assess the knowledge of today's young people about Bossa Nova. The investigation concludes that Rio de Janeiro did not know how to take advantage of the potential of this musical style as other cities were able to do with their peculiar rhythms. Therefore, and considering the characteristics of the professional master's modality, the research finally proposes an application that helps promote Rio de Janeiro as a tourist destination through its association with Bossa Nova
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Concepts of branding and its applications for places and cities were considered, relating them with emblematic data from the history of tourism in Rio de Janeiro and issues associated with creative tourism in contemporary times. Furthermore, the research focuses on the Bossa Nova movement and its relationship with the city. Thus, a content analysis of 312 song lyrics was carried out based on Laurence Bardin's methodology, two semi-structured interviews with Roberto Menescal and Ricardo Cravo Albin, and a survey that sought to assess the knowledge of today's young people about Bossa Nova. The investigation concludes that Rio de Janeiro did not know how to take advantage of the potential of this musical style as other cities were able to do with their peculiar rhythms. Therefore, and considering the characteristics of the professional master's modality, the research finally proposes an application that helps promote Rio de Janeiro as a tourist destination through its association with Bossa NovaEsta pesquisa aborda elementos construtivos da marca Rio de Janeiro – sua pluralidade, seus atributos, seu universo de imagens –, especificamente a partir das letras das músicas da Bossa Nova, e especula se este movimento influenciou os atributos que consolidaram o Rio de Janeiro como marca e como destino turístico. Foram tratados os conceitos de marca e branding e suas aplicações para lugares e cidades, relacionando-os com dados emblemáticos da história do turismo no Rio de Janeiro e com questões associadas ao turismo criativo na contemporaneidade. A seguir, a pesquisa se debruça sobre o movimento Bossa Nova e sua relação com a cidade. Para isso, foi feita uma análise de conteúdo de 312 letras de músicas a partir da metodologia de Laurence Bardin, duas entrevistas semiestruturadas, com Roberto Menescal e Ricardo Cravo Albin, e ainda uma enquete que buscou aferir o conhecimento dos jovens de hoje sobre a Bossa Nova. A investigação concluiu que o Rio de Janeiro não soube aproveitar o potencial deste estilo musical, como outras cidades souberam fazer com seus ritmos peculiares. Por isso, e considerando as características da modalidade profissional de mestrado, ao final, o trabalho propõe um aplicativo que ajude a promover o Rio de Janeiro como destino turístico, através da sua associação com a Bossa NovaSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2022-07-05T21:13:05Z No. of bitstreams: 1 BÜCKMANN, Ingrid. 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