Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eberle, Soraya Heinrich
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/292
Resumo: A proposal for theological-musical training for youth groups based on the context of a praise group. It verifies in what way this training takes place and how it can be worked with intentionality. In the first chapter, the three constituting groupings of the research paper are contextualized: the youth groups, contemporary sacred music and Christian education in an Evangelical-Lutheran context. In the second chapter, the different paradigms which sustained sacred music in the Evangelical Lutheran context, the currents of modern sacred music and, based on the contemporary context, the Gospel phenomenon are dealt with. The third chapter works with the life narratives of six youth who participate in a praise and adoration group. Based on these narratives, four categories arise for analysis: formation of ties, protagonism and tutelage, comprehension of roles and functions and the learning in and based on the group. The fourth chapter outlines a dialogue between the practice in the praise group, the Plan for Continuing Christian Education of the Evangelical Church of Lutheran Confession in Brazil and the social-interactionist theory proposed by Vygotsky. The fifth chapter presents a proposal for theological-musical training which can serve as a resource for the work with youth groups in the congregational context, based on reflections and practices.
id EST_069e0bd98c8374afb63979535d0c32e1
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/292
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:18:59Z2012-05-222016-07-25T15:18:59Z2012-02-24EBERLE, Soraya Heinrich. Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens. 2012. 282 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/292A proposal for theological-musical training for youth groups based on the context of a praise group. It verifies in what way this training takes place and how it can be worked with intentionality. In the first chapter, the three constituting groupings of the research paper are contextualized: the youth groups, contemporary sacred music and Christian education in an Evangelical-Lutheran context. In the second chapter, the different paradigms which sustained sacred music in the Evangelical Lutheran context, the currents of modern sacred music and, based on the contemporary context, the Gospel phenomenon are dealt with. The third chapter works with the life narratives of six youth who participate in a praise and adoration group. Based on these narratives, four categories arise for analysis: formation of ties, protagonism and tutelage, comprehension of roles and functions and the learning in and based on the group. The fourth chapter outlines a dialogue between the practice in the praise group, the Plan for Continuing Christian Education of the Evangelical Church of Lutheran Confession in Brazil and the social-interactionist theory proposed by Vygotsky. The fifth chapter presents a proposal for theological-musical training which can serve as a resource for the work with youth groups in the congregational context, based on reflections and practices.Uma proposta de formação teológico-musical das juventudes, a partir do contexto de um grupo de louvor. Averigua de que forma se dá esta formação e como pode ser trabalhada com intencionalidade. No primeiro capítulo, são contextualizadas as três grandezas constituintes da pesquisa: as juventudes, a música sacra contemporânea e a educação cristã em contexto evangélico-luterano. No segundo capítulo, aborda os diferentes paradigmas que sustentaram a música sacra em contexto evangélicoluterano, as correntes da música sacra atual e, a partir do contexto contemporâneo, o fenômeno gospel. O terceiro capítulo trabalha com as narrativas de vida de seis jovens, que participam de um grupo de louvor e adoração. A partir dessas narrativas, emergem quatro categorias para a análise: formação de vínculos, protagonismo e tutela, compreensão de papéis e funções e a aprendizagem no e a partir do grupo. O quarto capítulo esboça um diálogo entre a prática no grupo de louvor, o Plano de Educação Cristã Contínua da Igreja Evangélica de Confissão Luterana no Brasil e a teoria sócio-interacionista proposta por Vygotsky. O quinto capítulo faz uma proposta de formação teológico-musical que pode servir de subsídio para o trabalho com jovens em contexto comunitário, a partir de reflexões e de práticasMade available in DSpace on 2016-07-25T15:18:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 eberle_sh_td109.pdf: 2083021 bytes, checksum: 49a4537b1f6aef5fbed3c05fdc141e72 (MD5) Previous issue date: 2012-02-24Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaMúsica SacraTeologia da MúsicaEducação Cristã ContínuaJuventudesGrupo de LouvorVygotskyRELIGIÃO E EDUCAÇÃOTheology of MusicContinuing Christian EducationYouth GroupsPraise GroupVygotskyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIACantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovensinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSchaper, Valério Guilhermehttp://lattes.cnpq.br/3516948733028434Adam, Júlio Cézarhttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443Lopes, José Rogériohttp://lattes.cnpq.br/5121360004451480Del-ben, Luciana Martahttp://lattes.cnpq.br/7769639637061280Klein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880CPF:17559820035CPF:51932318615CPF:59119500068CPF:02619969832CPF:07167462802CPF:60315881020http://lattes.cnpq.br/9898369522601349Eberle, Soraya Heinrichinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTeberle_sh_td109.pdf.txteberle_sh_td109.pdf.txtExtracted texttext/plain715219http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/292/2/eberle_sh_td109.pdf.txte809ba05c4aba9a5f4e207e01a250ab5MD52ORIGINALeberle_sh_td109.pdfapplication/pdf2083021http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/292/1/eberle_sh_td109.pdf49a4537b1f6aef5fbed3c05fdc141e72MD51BR-SlFE/2922016-07-25 13:44:37.704oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/292Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:44:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
title Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
spellingShingle Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
Eberle, Soraya Heinrich
Música Sacra
Teologia da Música
Educação Cristã Contínua
Juventudes
Grupo de Louvor
Vygotsky
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Theology of Music
Continuing Christian Education
Youth Groups
Praise Group
Vygotsky
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
title_full Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
title_fullStr Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
title_full_unstemmed Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
title_sort Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens
author Eberle, Soraya Heinrich
author_facet Eberle, Soraya Heinrich
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Schaper, Valério Guilherme
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3516948733028434
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Adam, Júlio Cézar
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1768006061329443
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Lopes, José Rogério
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5121360004451480
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Del-ben, Luciana Marta
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7769639637061280
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Klein, Remi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6363213953832880
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:17559820035
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:51932318615
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:59119500068
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv CPF:02619969832
dc.contributor.referee4ID.fl_str_mv CPF:07167462802
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:60315881020
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9898369522601349
dc.contributor.author.fl_str_mv Eberle, Soraya Heinrich
contributor_str_mv Schaper, Valério Guilherme
Adam, Júlio Cézar
Lopes, José Rogério
Del-ben, Luciana Marta
Klein, Remi
dc.subject.por.fl_str_mv Música Sacra
Teologia da Música
Educação Cristã Contínua
Juventudes
Grupo de Louvor
Vygotsky
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
topic Música Sacra
Teologia da Música
Educação Cristã Contínua
Juventudes
Grupo de Louvor
Vygotsky
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Theology of Music
Continuing Christian Education
Youth Groups
Praise Group
Vygotsky
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Theology of Music
Continuing Christian Education
Youth Groups
Praise Group
Vygotsky
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description A proposal for theological-musical training for youth groups based on the context of a praise group. It verifies in what way this training takes place and how it can be worked with intentionality. In the first chapter, the three constituting groupings of the research paper are contextualized: the youth groups, contemporary sacred music and Christian education in an Evangelical-Lutheran context. In the second chapter, the different paradigms which sustained sacred music in the Evangelical Lutheran context, the currents of modern sacred music and, based on the contemporary context, the Gospel phenomenon are dealt with. The third chapter works with the life narratives of six youth who participate in a praise and adoration group. Based on these narratives, four categories arise for analysis: formation of ties, protagonism and tutelage, comprehension of roles and functions and the learning in and based on the group. The fourth chapter outlines a dialogue between the practice in the praise group, the Plan for Continuing Christian Education of the Evangelical Church of Lutheran Confession in Brazil and the social-interactionist theory proposed by Vygotsky. The fifth chapter presents a proposal for theological-musical training which can serve as a resource for the work with youth groups in the congregational context, based on reflections and practices.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-05-22
2016-07-25T15:18:59Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-02-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:18:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv EBERLE, Soraya Heinrich. Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens. 2012. 282 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/292
identifier_str_mv EBERLE, Soraya Heinrich. Cantar, contar, tocar... A experiência de um Grupo de Louvor como possibilidade para a formação teológico-musical de jovens. 2012. 282 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/292/2/eberle_sh_td109.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/292/1/eberle_sh_td109.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e809ba05c4aba9a5f4e207e01a250ab5
49a4537b1f6aef5fbed3c05fdc141e72
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421389902249984