O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/437 |
Resumo: | The present study is aimed at investigating the relevance of affection in the education of students deaf adolescents and deaf, aiming to promote an integral education and inclusive in the school space. For both, the methodology has a qualitative approach, having by method the field research, with application of questionnaires. The participants were students deaf (deaf) and teachers of the State School for Elementary and Middle level Education Heitor Villa-Lobos, of the city of Ariquemes, Rondonia State. The theoretical support was based on various authors, among whom, Boff, Vygotsky, Laws and Decrees. The work is structured in three chapters, the first, the theoretical framework, the second the procedures of field research and third analyzes and discussion of the data. Therefore, it was found that not there is an interaction between the teachers and students in the school context, due to the lack of communication between both. The interaction is not perceived in its fullness, because the Brazilian Sign Language is not used by the teachers, compromising the relationship between teacher and student. But, despite the lack of communication between teachers and students, it was found that the affection has contributed toward the minimization of this barrier, allowing have an interaction affective and promoting us students to self-esteem and motivation in learning. |
id |
EST_11759ee66855e5a5a6d432086bfca1c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/437 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-17T20:32:11Z2014-04-242016-06-17T20:32:11Z2013-07-10FRANCO, Elisângela de Carvalho. O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/437The present study is aimed at investigating the relevance of affection in the education of students deaf adolescents and deaf, aiming to promote an integral education and inclusive in the school space. For both, the methodology has a qualitative approach, having by method the field research, with application of questionnaires. The participants were students deaf (deaf) and teachers of the State School for Elementary and Middle level Education Heitor Villa-Lobos, of the city of Ariquemes, Rondonia State. The theoretical support was based on various authors, among whom, Boff, Vygotsky, Laws and Decrees. The work is structured in three chapters, the first, the theoretical framework, the second the procedures of field research and third analyzes and discussion of the data. Therefore, it was found that not there is an interaction between the teachers and students in the school context, due to the lack of communication between both. The interaction is not perceived in its fullness, because the Brazilian Sign Language is not used by the teachers, compromising the relationship between teacher and student. But, despite the lack of communication between teachers and students, it was found that the affection has contributed toward the minimization of this barrier, allowing have an interaction affective and promoting us students to self-esteem and motivation in learning.A presente pesquisa tem por objetivo investigar a relevância do afeto na educação de estudantes adolescentes surdos e surdas, visando promover uma educação integral e inclusiva no espaço escolar. Para tanto, a metodologia tem uma abordagem qualitativa, tendo por método a pesquisa de campo, com aplicação de questionários. Os participantes foram estudantes surdos (surdas) e docentes da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Heitor Villa-Lobos, da cidade de Ariquemes, Estado de Rondônia. O apoio teórico baseou-se em diversos autores, entre os quais, Boff, Vygotsky, Leis e Decretos. O trabalho está estruturado em três capítulos, constando no primeiro os referenciais teóricos, no segundo os procedimentos da pesquisa de campo e terceiro, análises e discussão dos dados. Portanto, constatou-se que não há uma interação entre o professorado e estudantes no contexto escolar, devido à falta de comunicação entre ambos. A interação não é percebida em sua plenitude, pois a Língua Brasileira de Sinais não é utilizada pelo professorado, comprometendo a relação entre docente e estudante. Mas, apesar da falta de comunicação entre docente e estudantes, constatou-se que o afeto tem contribuído na minimização dessa barreira, permitindo haver uma interação afetiva e promovendo nos estudantes a autoestima e a motivação na aprendizagem.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:32:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 franco_ec_tmp305.pdf: 997889 bytes, checksum: 705244c8540d27ac9db8b560b5d6e13f (MD5) Previous issue date: 2013-07-10application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaAdolescênciaSurdezAfetoInclusãoAprendizagemÉTICA E GESTÃOAdolescenceDeafnessAffectionInclusionLearningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAdam, Júlio Cézarhttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443Silva, Laura Franch Schmidt dahttp://lattes.cnpq.br/6858886305291005http://lattes.cnpq.br/4788247504232912Franco, Elisângela de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTfranco_ec_tmp305.pdf.txtfranco_ec_tmp305.pdf.txtExtracted texttext/plain176094http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/437/2/franco_ec_tmp305.pdf.txt345533e8418367b09badec3d30fec089MD52ORIGINALfranco_ec_tmp305.pdfapplication/pdf997889http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/437/1/franco_ec_tmp305.pdf705244c8540d27ac9db8b560b5d6e13fMD51BR-SlFE/4372016-06-18 03:21:42.272oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/437Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:04.105319Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue |
dc.title.por.fl_str_mv |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
title |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
spellingShingle |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar Franco, Elisângela de Carvalho Adolescência Surdez Afeto Inclusão Aprendizagem ÉTICA E GESTÃO Adolescence Deafness Affection Inclusion Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
title_full |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
title_fullStr |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
title_full_unstemmed |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
title_sort |
O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar |
author |
Franco, Elisângela de Carvalho |
author_facet |
Franco, Elisângela de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Adam, Júlio Cézar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1768006061329443 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Laura Franch Schmidt da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6858886305291005 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4788247504232912 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Elisângela de Carvalho |
contributor_str_mv |
Adam, Júlio Cézar Silva, Laura Franch Schmidt da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescência Surdez Afeto Inclusão Aprendizagem ÉTICA E GESTÃO |
topic |
Adolescência Surdez Afeto Inclusão Aprendizagem ÉTICA E GESTÃO Adolescence Deafness Affection Inclusion Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Adolescence Deafness Affection Inclusion Learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
The present study is aimed at investigating the relevance of affection in the education of students deaf adolescents and deaf, aiming to promote an integral education and inclusive in the school space. For both, the methodology has a qualitative approach, having by method the field research, with application of questionnaires. The participants were students deaf (deaf) and teachers of the State School for Elementary and Middle level Education Heitor Villa-Lobos, of the city of Ariquemes, Rondonia State. The theoretical support was based on various authors, among whom, Boff, Vygotsky, Laws and Decrees. The work is structured in three chapters, the first, the theoretical framework, the second the procedures of field research and third analyzes and discussion of the data. Therefore, it was found that not there is an interaction between the teachers and students in the school context, due to the lack of communication between both. The interaction is not perceived in its fullness, because the Brazilian Sign Language is not used by the teachers, compromising the relationship between teacher and student. But, despite the lack of communication between teachers and students, it was found that the affection has contributed toward the minimization of this barrier, allowing have an interaction affective and promoting us students to self-esteem and motivation in learning. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-07-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-04-24 2016-06-17T20:32:11Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-17T20:32:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FRANCO, Elisângela de Carvalho. O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/437 |
identifier_str_mv |
FRANCO, Elisângela de Carvalho. O afeto na educação de adolescentes surdos: a relevância da interação docente-estudante no espaço escolar. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/437/2/franco_ec_tmp305.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/437/1/franco_ec_tmp305.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
345533e8418367b09badec3d30fec089 705244c8540d27ac9db8b560b5d6e13f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1815612267959418880 |