Musicoterapia e cuidado humano: a música e a reabilitação de pessoas que fazem uso abusivo de substância psicoativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Sandro Santos da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/381
Resumo: The use of music in rehabilitation of people who use psychoactive substances emerges as an epistemological question to the field of Music Therapy. The lack of theoretical and practical researches in Music Therapy, which focuses on the complexity of the demand in rehabilitation of people affected by the abuse of substances, is the main motivator for the development of this work. Methodologically based on a bibliographical review, this dissertation is divided into three parts. The first investigates how the abuse of psychoactive substances rooted itself as one of the main problems of the current society and how the use of substances is culturally related to the arts, specifically music. This part has an approach of the Liberation Theology, which seeks the recognition of the dignity, common to all human beings, by looking into the suffering of the people. The second part identifies the ritual paths, in which the trans-signification of what is real happens. Issues related to language and ways the human being uses to leave reality, which mediate their existential quest, are the core of this part. The third and last part addresses the communicational and organizational nature of the music, in order to build an epistemological concept that considers the demand regarding to the clinical music therapy practice in rehabilitation of people affected by the abuse of substances. In this part, we identify that the Music Therapy session is a healthy practice of trans-signification of becoming human.
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The first investigates how the abuse of psychoactive substances rooted itself as one of the main problems of the current society and how the use of substances is culturally related to the arts, specifically music. This part has an approach of the Liberation Theology, which seeks the recognition of the dignity, common to all human beings, by looking into the suffering of the people. The second part identifies the ritual paths, in which the trans-signification of what is real happens. Issues related to language and ways the human being uses to leave reality, which mediate their existential quest, are the core of this part. The third and last part addresses the communicational and organizational nature of the music, in order to build an epistemological concept that considers the demand regarding to the clinical music therapy practice in rehabilitation of people affected by the abuse of substances. In this part, we identify that the Music Therapy session is a healthy practice of trans-signification of becoming human.A utilização da música na reabilitação de pessoas que fazem uso abusivo de substâncias psicoativas configura-se como uma incógnita epistemológica para o campo da musicoterapia. A carência de pesquisas teóricas e práticas no âmbito da musicoterapia, que atentem para a complexidade da demanda na reabilitação de pessoas acometidas pelo abuso de substâncias, é o principal motivador para a elaboração do trabalho. Sendo metodologicamente provindo de revisão bibliográfica, o escrito é divido em três momentos. O primeiro investiga de que maneira o uso abusivo de substâncias psicoativas arraigou-se como um dos principais problemas da sociedade atual e de que forma o uso de substâncias está culturalmente relacionado às artes, especificamente a música. Servirão de aporte para essa parte, os olhos da Teologia da Libertação, a qual busca no âmago do sofrimento das pessoas, o reconhecimento da dignidade inerente a todos os seres humanos. A identificação das vias rituais pelas quais acontece a trans-significação do real pelo ser humano, é executada no segundo momento. Questões relacionadas às linguagens e às formas pelas quais o ser humano sai da realidade, as quais intermediam suas buscas existenciais, são o cerne dessa parte. O terceiro e último momento avista a natureza comunicacional e organizacional da música, para uma formulação epistemológica que contemple a demanda concernente à prática clínica musicoterapêutica na reabilitação de pessoas acometidas pelo abuso de substâncias. Identifica-se nessa parte, que a sessão musicoterapêutica é uma prática salutar de trans-significação do devir humano.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:37:45Z (GMT). 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