Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rigo, Kate Fabiani
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/593
Resumo: The goal of this dissertation is to present the Cemeterial Pedagogy as a proposal for action to be developed in primary education. The methodology chosen is founded on the meta-analysis of data from the 2010 Census, regarding the religious profile of Brazilian adolescents and on the virtual ethnographic research, through the monitoring of Community Facebook pages connected to the encouragement and extinction of self-injurious and suicidal behavior among Brazilian adolescents ages 13 to 17. The structure was divided into four distinct chapters. The first presents the individual, in the adolescent phase, based on the bio-ecological model of Bronfenbrenner and how this adolescent inserts him/herself in the faith stages and the Google God. The second verifies the perception of death and dying of the virtualized adolescent as well as his or her interaction with Community Facebook pages associated to the encouragement and extinction of self-injurious behavior. The third analyzes the importance of Religious Education as a curricular component that is compatible to the development of the theme of death and dying in the school space through the Cemeterial Pedagogy. Finally, the last chapter proposes a model of action for the application of the Cemeterial Pedagogy with adolescents in the school space.
id EST_569761bfce3c80b4f4eaef1f76637918
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/593
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:36:20Z2015-12-102016-07-25T15:36:20Z2015-08-07RIGO, Kate Fabiani. Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar. 2015. 212 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/593The goal of this dissertation is to present the Cemeterial Pedagogy as a proposal for action to be developed in primary education. The methodology chosen is founded on the meta-analysis of data from the 2010 Census, regarding the religious profile of Brazilian adolescents and on the virtual ethnographic research, through the monitoring of Community Facebook pages connected to the encouragement and extinction of self-injurious and suicidal behavior among Brazilian adolescents ages 13 to 17. The structure was divided into four distinct chapters. The first presents the individual, in the adolescent phase, based on the bio-ecological model of Bronfenbrenner and how this adolescent inserts him/herself in the faith stages and the Google God. The second verifies the perception of death and dying of the virtualized adolescent as well as his or her interaction with Community Facebook pages associated to the encouragement and extinction of self-injurious behavior. The third analyzes the importance of Religious Education as a curricular component that is compatible to the development of the theme of death and dying in the school space through the Cemeterial Pedagogy. Finally, the last chapter proposes a model of action for the application of the Cemeterial Pedagogy with adolescents in the school space.A tese tem o objetivo de apresentar a Pedagogia Cemiterial como proposta de ação a ser desenvolvida no ensino básico. A metodologia escolhida fundamenta-se na metanálise de dados do Censo de 2010, referentes ao perfil religioso dos/das adolescentes brasileiros e na pesquisa etnográfica virtual, através do monitoramento de Páginas Comunitárias do Facebook ligadas ao incentivo e extinção do comportamento autolesivo e suicidário entre adolescentes brasileiros (as) de 13-17 anos de idade. A estrutura foi dividida em quatro capítulos distintos. O primeiro apresenta o indivíduo, na fase da adolescência, a partir do modelo bioecológico de Bronfenbrenner e como este se insere nos estágios da fé e o Deus Google. O segundo verifica a percepção de morte e morrer do/da adolescente virtualizado (a), bem como sua interação com as Páginas Comunitárias do Facebook associadas ao incentivo e extinção do comportamento autolesivo. O terceiro analisa a importância do Ensino Religioso como componente curricular compatível ao desenvolvimento do tema da morte e do morrer no espaço escolar através da Pedagogia Cemiterial. Por fim, o último capítulo propõe um modelo de ação para a aplicação da Pedagogia Cemiterial com adolescentes no espaço escolar.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:36:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 rigo_kf_td142.pdf: 7207822 bytes, checksum: fa16e02b0f91406688cac386024c3726 (MD5) Previous issue date: 2015-08-07Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaPedagogia CemiterialComportamento autolesivoSuicídio juvenilFacebookAdolescente VirtualizadoRELIGIÃO E EDUCAÇÃOCemeterial pedagogySelf-injurious behaviorJuvenile suicideFacebookVirtualized AdolescentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAVamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471Adam, Júlio Cézarhttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443Kovács, Maria Júliahttp://lattes.cnpq.br/3630610578226144Borges, Vivian Roxohttp://lattes.cnpq.br/2967087857108400Wachholz, Wilhelmhttp://lattes.cnpq.br/3084707254950329CPF:56419236991CPF:72747161072CPF:59119500068CPF:875 116 14868CPF:99999999999CPF:80303781068http://lattes.cnpq.br/8318476185104192Rigo, Kate Fabianiinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTrigo_kf_td142.pdf.txtrigo_kf_td142.pdf.txtExtracted texttext/plain333970http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/593/2/rigo_kf_td142.pdf.txt9e014b6a327aef585fa05954863b886cMD52ORIGINALrigo_kf_td142.pdfapplication/pdf7207822http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/593/1/rigo_kf_td142.pdffa16e02b0f91406688cac386024c3726MD51BR-SlFE/5932016-07-25 13:30:57.558oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/593Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:26.238806Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue
dc.title.por.fl_str_mv Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
title Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
spellingShingle Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
Rigo, Kate Fabiani
Pedagogia Cemiterial
Comportamento autolesivo
Suicídio juvenil
Facebook
Adolescente Virtualizado
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Cemeterial pedagogy
Self-injurious behavior
Juvenile suicide
Facebook
Virtualized Adolescent
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
title_full Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
title_fullStr Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
title_full_unstemmed Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
title_sort Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar
author Rigo, Kate Fabiani
author_facet Rigo, Kate Fabiani
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3906144692619471
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Adam, Júlio Cézar
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1768006061329443
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Kovács, Maria Júlia
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3630610578226144
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Borges, Vivian Roxo
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2967087857108400
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Wachholz, Wilhelm
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3084707254950329
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:56419236991
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:72747161072
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:59119500068
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv CPF:875 116 14868
dc.contributor.referee4ID.fl_str_mv CPF:99999999999
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:80303781068
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8318476185104192
dc.contributor.author.fl_str_mv Rigo, Kate Fabiani
contributor_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
Adam, Júlio Cézar
Kovács, Maria Júlia
Borges, Vivian Roxo
Wachholz, Wilhelm
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia Cemiterial
Comportamento autolesivo
Suicídio juvenil
Facebook
Adolescente Virtualizado
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
topic Pedagogia Cemiterial
Comportamento autolesivo
Suicídio juvenil
Facebook
Adolescente Virtualizado
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Cemeterial pedagogy
Self-injurious behavior
Juvenile suicide
Facebook
Virtualized Adolescent
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Cemeterial pedagogy
Self-injurious behavior
Juvenile suicide
Facebook
Virtualized Adolescent
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description The goal of this dissertation is to present the Cemeterial Pedagogy as a proposal for action to be developed in primary education. The methodology chosen is founded on the meta-analysis of data from the 2010 Census, regarding the religious profile of Brazilian adolescents and on the virtual ethnographic research, through the monitoring of Community Facebook pages connected to the encouragement and extinction of self-injurious and suicidal behavior among Brazilian adolescents ages 13 to 17. The structure was divided into four distinct chapters. The first presents the individual, in the adolescent phase, based on the bio-ecological model of Bronfenbrenner and how this adolescent inserts him/herself in the faith stages and the Google God. The second verifies the perception of death and dying of the virtualized adolescent as well as his or her interaction with Community Facebook pages associated to the encouragement and extinction of self-injurious behavior. The third analyzes the importance of Religious Education as a curricular component that is compatible to the development of the theme of death and dying in the school space through the Cemeterial Pedagogy. Finally, the last chapter proposes a model of action for the application of the Cemeterial Pedagogy with adolescents in the school space.
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-12-10
2016-07-25T15:36:20Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:36:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIGO, Kate Fabiani. Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar. 2015. 212 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/593
identifier_str_mv RIGO, Kate Fabiani. Vamos começar pelo fim?: a pedagogia cemiterial como projeto educativo no espaço escolar. 2015. 212 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/593
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/593/2/rigo_kf_td142.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/593/1/rigo_kf_td142.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 9e014b6a327aef585fa05954863b886c
fa16e02b0f91406688cac386024c3726
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1815612270038745088