A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, átila Brandão de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/295
Resumo: The research aims to present the Christian Confessional Organizations as spaces of extreme importance for the construction of Brazilian education s history. To understand the role of these organizations and their influence, we broach about the installation of the Protestant Christian institutions in Brazil, since educational philosophies resulting from the modernity were deployed in the country through the missions established at schools with such pedagogical innovations. The study also examines the contradictions of the transition from the Middle Ages to the Modern Age, whereat education linked to the religious spaces was vehemently criticized. It was the philosophical attempt to withdraw from society the influence of religion, seeking to build a society ruled by reason and scientism. However, understanding the role of confessional education needs a comprehension of the Middle Ages, in an attempt to understand the quarrels with the Reformed position. This period mark the begin of the a faith-based education committed to training people regardless of their social classes begins to emerge. Finally, the job discusses the role of confessional superior education today in an attempt to understand if it is still effective today in the education field within Brazilian society and how Brazilian Baptist University, a faith-based HEI, externalizes its confessional activity in Salvador s society.
id EST_7bd4c19180db2ac0e3870bfff4da7568
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/295
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:20:02Z2012-05-242016-07-25T15:20:02Z2011-12-21OLIVEIRA, átila Brandão de. A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira. 2011. 78 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/295The research aims to present the Christian Confessional Organizations as spaces of extreme importance for the construction of Brazilian education s history. To understand the role of these organizations and their influence, we broach about the installation of the Protestant Christian institutions in Brazil, since educational philosophies resulting from the modernity were deployed in the country through the missions established at schools with such pedagogical innovations. The study also examines the contradictions of the transition from the Middle Ages to the Modern Age, whereat education linked to the religious spaces was vehemently criticized. It was the philosophical attempt to withdraw from society the influence of religion, seeking to build a society ruled by reason and scientism. However, understanding the role of confessional education needs a comprehension of the Middle Ages, in an attempt to understand the quarrels with the Reformed position. This period mark the begin of the a faith-based education committed to training people regardless of their social classes begins to emerge. Finally, the job discusses the role of confessional superior education today in an attempt to understand if it is still effective today in the education field within Brazilian society and how Brazilian Baptist University, a faith-based HEI, externalizes its confessional activity in Salvador s society.A pesquisa busca apresentar as organizações confessionais cristãs como espaços de extrema relevância para a construção da história da educação brasileira. Para compreender o papel dessas organizações e as suas influências, faz-se uma abordagem sobre instalação das instituições cristãs protestantes no Brasil, uma vez que as filosofias educacionais advindas da modernidade foram implantadas no país por meio das missões que estabeleceram as escolas com as tais inovações pedagógicas. O estudo também analisa as contradições da passagem da Idade Medieval para a Idade Moderna em que se criticou de forma veemente a educação vinculada aos espaços religiosos numa tentativa filosófica de retirar da sociedade a influência da religião, buscando a construção de uma sociedade pautada pela razão e pelo cientificismo. No entanto, a compreensão do papel da educação confessional passa por um olhar da Idade Média, numa tentativa de entender as querelas com a posição Reformada. Esta época marca o início de uma educação confessional comprometida com a formação das pessoas independente de sua classe social. Por fim, o trabalho discute o papel da educação superior confessional na atualidade numa tentativa de compreender se, ainda hoje, ela cumpre uma eficiência no campo da educação dentro da sociedade brasileira e como a Faculdade Batista Brasileira, uma IES confessional, externa sua atividade confessional na sociedade soteropolitana.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:20:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 oliveira_ab_tmp187.pdf: 927888 bytes, checksum: c435b262cb8ff1bb69866b67ae7c199e (MD5) Previous issue date: 2011-12-21application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEducação SuperiorEscolas confessionaisEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA EM INFÂNCIA E JUVENTUDESuperior EducationConfessional SchoolsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525CPF:29054885068CPF:04727223520Oliveira, átila Brandão deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXToliveira_ab_tmp187.pdf.txtoliveira_ab_tmp187.pdf.txtExtracted texttext/plain201049http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/295/2/oliveira_ab_tmp187.pdf.txt7a1c5af844bb1f1b349be7df9ed23229MD52ORIGINALoliveira_ab_tmp187.pdfapplication/pdf927888http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/295/1/oliveira_ab_tmp187.pdfc435b262cb8ff1bb69866b67ae7c199eMD51BR-SlFE/2952016-07-25 13:28:36.997oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/295Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:28:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
title A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
spellingShingle A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
Oliveira, átila Brandão de
Educação Superior
Escolas confessionais
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA EM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Superior Education
Confessional Schools
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
title_full A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
title_fullStr A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
title_full_unstemmed A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
title_sort A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira
author Oliveira, átila Brandão de
author_facet Oliveira, átila Brandão de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2720814127433525
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:29054885068
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:04727223520
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, átila Brandão de
contributor_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Escolas confessionais
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA EM INFÂNCIA E JUVENTUDE
topic Educação Superior
Escolas confessionais
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA EM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Superior Education
Confessional Schools
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Superior Education
Confessional Schools
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description The research aims to present the Christian Confessional Organizations as spaces of extreme importance for the construction of Brazilian education s history. To understand the role of these organizations and their influence, we broach about the installation of the Protestant Christian institutions in Brazil, since educational philosophies resulting from the modernity were deployed in the country through the missions established at schools with such pedagogical innovations. The study also examines the contradictions of the transition from the Middle Ages to the Modern Age, whereat education linked to the religious spaces was vehemently criticized. It was the philosophical attempt to withdraw from society the influence of religion, seeking to build a society ruled by reason and scientism. However, understanding the role of confessional education needs a comprehension of the Middle Ages, in an attempt to understand the quarrels with the Reformed position. This period mark the begin of the a faith-based education committed to training people regardless of their social classes begins to emerge. Finally, the job discusses the role of confessional superior education today in an attempt to understand if it is still effective today in the education field within Brazilian society and how Brazilian Baptist University, a faith-based HEI, externalizes its confessional activity in Salvador s society.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-12-21
dc.date.available.fl_str_mv 2012-05-24
2016-07-25T15:20:02Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:20:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, átila Brandão de. A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira. 2011. 78 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/295
identifier_str_mv OLIVEIRA, átila Brandão de. A participação das instituições de educaçao superior confessionais na história da educação brasileira. 2011. 78 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/295/2/oliveira_ab_tmp187.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/295/1/oliveira_ab_tmp187.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 7a1c5af844bb1f1b349be7df9ed23229
c435b262cb8ff1bb69866b67ae7c199e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421389931610112