Educação infantil e religiosidade
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/83 |
Resumo: | This dissertation seeks to characterize the necessity of religiosity as part of the education at schools which offer the first stage of elementary education. We perceived, through bibliographic research, the importance of a work aiming the building of the individual s citizenship regarding not only the structuring of the developing being, but also the awakening of the human action to better live in society. In the field of education there is much to be shared, including the way each one perceives the divine existence in the everyday life, being at school, home, church or wherever one is or with whomsoever one has to cohabit. The information presented in this dissertation offers the children education professionals a reflection about their educational process with zero to six-year-old children. A child s religiosity is different from that of an adult. Thus, it is necessary to rethink the pedagogic practice wherever the elementary education is offered. This dissertation is divided into three chapters; the first one presents the grounds for the role of school in a child s life; the second one focuses on the importance of religiosity in the formation of the developing being and, the third one discusses the necessity of the family contribution, together with the school, to the religiosity formation of children as developing individuals. |
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2016-07-25T15:15:07Z2009-10-212016-07-25T15:15:07Z2009-08-31SANTOS, Antonia Pereira dos. Educação infantil e religiosidade. 2009. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/83This dissertation seeks to characterize the necessity of religiosity as part of the education at schools which offer the first stage of elementary education. We perceived, through bibliographic research, the importance of a work aiming the building of the individual s citizenship regarding not only the structuring of the developing being, but also the awakening of the human action to better live in society. In the field of education there is much to be shared, including the way each one perceives the divine existence in the everyday life, being at school, home, church or wherever one is or with whomsoever one has to cohabit. The information presented in this dissertation offers the children education professionals a reflection about their educational process with zero to six-year-old children. A child s religiosity is different from that of an adult. Thus, it is necessary to rethink the pedagogic practice wherever the elementary education is offered. This dissertation is divided into three chapters; the first one presents the grounds for the role of school in a child s life; the second one focuses on the importance of religiosity in the formation of the developing being and, the third one discusses the necessity of the family contribution, together with the school, to the religiosity formation of children as developing individuals.Esta dissertação busca caracterizar a necessidade da religiosidade como parte integrante do ensino nas escolas que oferecem a primeira etapa do ensino na Educação Básica. Por meio de uma pesquisa bibliográfica, percebemos a importância de um trabalho voltado para a construção da cidadania do sujeito, envolvendo não só a estruturação do ser em desenvolvimento, mas também o despertar da ação humana para conviver melhor em sociedade. Na esfera da educação, muito se tem para dividir, inclusive a maneira como cada um percebe a existência divina no cotidiano, seja na escola, na família, na igreja ou em qualquer lugar onde estiver e com quem conviver. As informações aqui apresentadas oferecem aos profissionais de Educação Infantil uma reflexão acerca de seu fazer educativo com crianças de zero a seis anos. A religiosidade na e da criança é diferente na e da pessoa adulta. Neste sentido, faz-se necessário repensar a prática pedagógica em todos os espaços onde a Educação Infantil é oferecida. A dissertação divide-se em três capítulos, o primeiro apresenta as considerações sobre a função da escola na vida da criança, o segundo enfoca a importância da religiosidade na formação do ser em desenvolvimento e, por fim, o terceiro trata da necessidade da contribuição da família junto à escola na formação da religiosidade da criança enquanto sujeito em formação.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:15:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 santos_ap_tmp86.pdf: 331350 bytes, checksum: 8162fd937cc39458d9f413045dcf0d5d (MD5) Previous issue date: 2009-08-31application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaReligiosidadeEducação InfantilPapel pedagógico do professorEDUCAÇÃO COMUNITÁRIAReligiosityElementary educationTeacher s pedagogical roleCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEducação infantil e religiosidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisKlein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880Redin, Euclideshttp://lattes.cnpq.br/7949812265735134CPF:08590770044CPF:17559820035CPF:06581390372http://lattes.cnpq.br/0582220379498386Santos, Antonia Pereira dosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTsantos_ap_tmp86.pdf.txtsantos_ap_tmp86.pdf.txtExtracted texttext/plain130680http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/83/2/santos_ap_tmp86.pdf.txt3fc25c9abf5ee58eb9a433fc504fafffMD52ORIGINALsantos_ap_tmp86.pdfapplication/pdf331350http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/83/1/santos_ap_tmp86.pdf8162fd937cc39458d9f413045dcf0d5dMD51BR-SlFE/832016-07-25 13:34:51.897oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/83Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:34:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
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