As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar Neto, Francisco Carlos de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247
Resumo: Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state.
id EST_e5607bfec5e153939139dfd35c3a67a7
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/247
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:43:56Z2011-10-112016-07-25T15:43:56Z2011-05-07AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state.A sociedade brasileira vive um momento novo na educação. Os processos pedagógicos que interagem com as perspectivas democráticas ganham cada vez mais chão nos meios pedagógicos que se desenvolvem na atual conjuntura. E isso não somente no Brasil, mas se constitui em um amplo movimento globalizado. As muitas convenções a respeito da educação em nível mundial evocam novos processos democráticos que visam maior participação nas políticas administrativas dos Estados, bem como a erradicação das desigualdades sociais. Desta forma, o presente trabalho procura analisar a violência em contexto escolar. Violência essa que perpassa os momentos constitutivos de construção histórica do país. A violência escolar aponta para a questão da construção democrática no Brasil que herdou das fases de colonização, império e república a danosa perspectiva de condicionar os ideais liberais e democráticos aos interesses das oligarquias internas do país. Tal situação permitiu que se tornassem híbridas as políticas de Estado para a educação. A consequência de tal coisa tem sido a inoperância de certas políticas estatais, ficando à sociedade civil a tarefa de elaborar ações societárias que cubram a ausência deste mesmo Estado.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:43:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Aguiar Neto_fc_tmp162.pdf: 410885 bytes, checksum: bb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936 (MD5) Previous issue date: 2011-05-07application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEducaçãoViolênciaEscolaInserção SocialEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDEEducationViolenceSchoolSocial InclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAAs diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchaper, Valério Guilhermehttp://lattes.cnpq.br/3516948733028434Redin, Euclideshttp://lattes.cnpq.br/7949812265735134CPF:08590770044CPF:51932318615CPF:56171900591http://lattes.cnpq.br/2036771974548346Aguiar Neto, Francisco Carlos deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTAguiar Neto_fc_tmp162.pdf.txtAguiar Neto_fc_tmp162.pdf.txtExtracted texttext/plain136463http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/2/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf.txtd41b46d6bd71113664c559e97f41a136MD52ORIGINALAguiar Neto_fc_tmp162.pdfapplication/pdf410885http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/1/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdfbb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936MD51BR-SlFE/2472016-07-25 13:29:42.014oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/247Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:29:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
title As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
spellingShingle As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
Aguiar Neto, Francisco Carlos de
Educação
Violência
Escola
Inserção Social
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE
Education
Violence
School
Social Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
title_full As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
title_fullStr As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
title_full_unstemmed As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
title_sort As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
author Aguiar Neto, Francisco Carlos de
author_facet Aguiar Neto, Francisco Carlos de
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Schaper, Valério Guilherme
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3516948733028434
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Redin, Euclides
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7949812265735134
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:08590770044
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:51932318615
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:56171900591
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2036771974548346
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar Neto, Francisco Carlos de
contributor_str_mv Schaper, Valério Guilherme
Redin, Euclides
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Violência
Escola
Inserção Social
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE
topic Educação
Violência
Escola
Inserção Social
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE
Education
Violence
School
Social Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Violence
School
Social Inclusion
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state.
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-11
2016-07-25T15:43:56Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:43:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247
identifier_str_mv AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/2/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/1/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d41b46d6bd71113664c559e97f41a136
bb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421391750889472