As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247 |
Resumo: | Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state. |
id |
EST_e5607bfec5e153939139dfd35c3a67a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/247 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-25T15:43:56Z2011-10-112016-07-25T15:43:56Z2011-05-07AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state.A sociedade brasileira vive um momento novo na educação. Os processos pedagógicos que interagem com as perspectivas democráticas ganham cada vez mais chão nos meios pedagógicos que se desenvolvem na atual conjuntura. E isso não somente no Brasil, mas se constitui em um amplo movimento globalizado. As muitas convenções a respeito da educação em nível mundial evocam novos processos democráticos que visam maior participação nas políticas administrativas dos Estados, bem como a erradicação das desigualdades sociais. Desta forma, o presente trabalho procura analisar a violência em contexto escolar. Violência essa que perpassa os momentos constitutivos de construção histórica do país. A violência escolar aponta para a questão da construção democrática no Brasil que herdou das fases de colonização, império e república a danosa perspectiva de condicionar os ideais liberais e democráticos aos interesses das oligarquias internas do país. Tal situação permitiu que se tornassem híbridas as políticas de Estado para a educação. A consequência de tal coisa tem sido a inoperância de certas políticas estatais, ficando à sociedade civil a tarefa de elaborar ações societárias que cubram a ausência deste mesmo Estado.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:43:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Aguiar Neto_fc_tmp162.pdf: 410885 bytes, checksum: bb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936 (MD5) Previous issue date: 2011-05-07application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEducaçãoViolênciaEscolaInserção SocialEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDEEducationViolenceSchoolSocial InclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAAs diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchaper, Valério Guilhermehttp://lattes.cnpq.br/3516948733028434Redin, Euclideshttp://lattes.cnpq.br/7949812265735134CPF:08590770044CPF:51932318615CPF:56171900591http://lattes.cnpq.br/2036771974548346Aguiar Neto, Francisco Carlos deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTAguiar Neto_fc_tmp162.pdf.txtAguiar Neto_fc_tmp162.pdf.txtExtracted texttext/plain136463http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/2/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf.txtd41b46d6bd71113664c559e97f41a136MD52ORIGINALAguiar Neto_fc_tmp162.pdfapplication/pdf410885http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/1/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdfbb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936MD51BR-SlFE/2472016-07-25 13:29:42.014oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/247Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:29:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
title |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
spellingShingle |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar Aguiar Neto, Francisco Carlos de Educação Violência Escola Inserção Social EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE Education Violence School Social Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
title_full |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
title_fullStr |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
title_full_unstemmed |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
title_sort |
As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar |
author |
Aguiar Neto, Francisco Carlos de |
author_facet |
Aguiar Neto, Francisco Carlos de |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Schaper, Valério Guilherme |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3516948733028434 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Redin, Euclides |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7949812265735134 |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:08590770044 |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:51932318615 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:56171900591 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2036771974548346 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguiar Neto, Francisco Carlos de |
contributor_str_mv |
Schaper, Valério Guilherme Redin, Euclides |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Violência Escola Inserção Social EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE |
topic |
Educação Violência Escola Inserção Social EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFANCIA E JUVENTUDE Education Violence School Social Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Violence School Social Inclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
Brazilian society is experiencing a new moment in education. The pedagogical processes that interact with the democratic prospects are increasingly gaining ground in educational resources that develop at this juncture. And this not only in Brazil, but it constitutes a broad global movement. The many conventions about education in the world evoke new democratic processes aimed at greater participation in the administrative policies of the State, and the eradication of social inequalities. This way, this work looks at violence in schools. The violence that pervades the moments that constitute the historical construction of the country. The school violence indicates to the issue of building democracy in Brazil that inherited from the phases of colonization, empire, republic, and the detrimental condition that perspective of liberal and democratic ideals to the interests of the country's internal oligarchies. This situation allowed them to become hybrid state policies for education. The consequence of such a thing has been the ineffectiveness of certain state policies, getting for civil society the task of drawing up societal actions to cover the absence of that state. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-11 2016-07-25T15:43:56Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-25T15:43:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247 |
identifier_str_mv |
AGUIAR NETO, Francisco Carlos de. As diversas violêcias na escola:ensino, constrangimento e agressão no ambiente escolar. 2011. 60 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/2/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/247/1/Aguiar+Neto_fc_tmp162.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d41b46d6bd71113664c559e97f41a136 bb2eaefeebe3134aa55e22179b38d936 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1797421391750889472 |