Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ludwig, Gilberto Luiz
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/356
Resumo: An analysis as to how the body is dealt with in the school based on pedagogical and disciplinary practices. The first part deals with the philosophical heritage which is one the vectors which helped to forge the concept of the body in western civilization. The second part puts forth the Hebrew-Christian heritage which also sustains the practices of the western culture with regard to the body and corporeity. The third part concerns itself with the place and the treatment of the body in the school with its pedagogical practices. The discourse which has historically been elaborated around the body in a predominant and dominating way has always been one of subjugating the body, through disdain and discipline, to the dictates of those who hold the social-economic and political-cultural power. The school has become a faithful ally of this purpose. It is necessary, therefore, to recover concepts and practices which forged western civilization and to propitiate new approaches with regard to the body, changing current conceptions and practices, including, in the classroom, the recovery of the dignity of the body, the dignity of the human being.
id EST_f322986a9fdff19b825cec155ab4239c
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/356
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:23:28Z2013-04-022016-07-25T15:23:28Z2013-02-25LUDWIG, Gilberto Luiz. Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola. 2013. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/356An analysis as to how the body is dealt with in the school based on pedagogical and disciplinary practices. The first part deals with the philosophical heritage which is one the vectors which helped to forge the concept of the body in western civilization. The second part puts forth the Hebrew-Christian heritage which also sustains the practices of the western culture with regard to the body and corporeity. The third part concerns itself with the place and the treatment of the body in the school with its pedagogical practices. The discourse which has historically been elaborated around the body in a predominant and dominating way has always been one of subjugating the body, through disdain and discipline, to the dictates of those who hold the social-economic and political-cultural power. The school has become a faithful ally of this purpose. It is necessary, therefore, to recover concepts and practices which forged western civilization and to propitiate new approaches with regard to the body, changing current conceptions and practices, including, in the classroom, the recovery of the dignity of the body, the dignity of the human being.Análise sobre como o corpo é tratado na escola a partir de práticas pedagógicas e disciplinares. A primeira parte trata da herança filosófica que é um dos vetores que ajudou a forjar o conceito de corpo da civilização ocidental. A segunda parte traz a herança da tradição hebraico-cristã que também sustentará as práticas da cultura ocidental em torno do corpo e da corporeidade. A terceira parte se ocupará do lugar e do trato que se dá para o corpo na escola com suas práticas pedagógicas. O discurso que se elaborou historicamente em torno do corpo de forma predominante e dominante sempre foi o de submeter o corpo, pelo desprezo e pelo disciplinamento, aos ditames de quem tem o poder socioeconômico e político-cultural. A escola tornou-se um fiel aliado desse propósito. Necessário se torna, então, resgatar conceitos e práticas que forjaram a civilização ocidental e possibilitar novas abordagens sobre o corpo, mudando concepções e práticas hodiernas, inclusive, em sala de aula, resgatando a dignidade do corpo, a dignidade do ser humano.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:23:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ludwig_gl_tm261.pdf: 1319438 bytes, checksum: 93a64d0a89f2e639f6ffae41b7570a1f (MD5) Previous issue date: 2013-02-25application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaCorpoFilosofiaCristianismoEscolaDisciplinamentoEDUCAÇÃO E RELIGIÃOBodyPhilosophyChrisitianitySchoolDisciplineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIACorpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525Kronbauer, Luiz Gilbertohttp://lattes.cnpq.br/9231065813001096Klein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880CPF:17559820035CPF:29054885068CPF:31743838034CPF:47703768049http://lattes.cnpq.br/0688735822725139Ludwig, Gilberto Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTludwig_gl_tm261.pdf.txtludwig_gl_tm261.pdf.txtExtracted texttext/plain234323http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/356/2/ludwig_gl_tm261.pdf.txt8e6ac1ad314fac3192705c7b90c92388MD52ORIGINALludwig_gl_tm261.pdfapplication/pdf1319438http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/356/1/ludwig_gl_tm261.pdf93a64d0a89f2e639f6ffae41b7570a1fMD51BR-SlFE/3562016-07-25 13:35:31.427oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/356Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:17.047033Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue
dc.title.por.fl_str_mv Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
title Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
spellingShingle Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
Ludwig, Gilberto Luiz
Corpo
Filosofia
Cristianismo
Escola
Disciplinamento
EDUCAÇÃO E RELIGIÃO
Body
Philosophy
Chrisitianity
School
Discipline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
title_full Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
title_fullStr Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
title_full_unstemmed Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
title_sort Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola
author Ludwig, Gilberto Luiz
author_facet Ludwig, Gilberto Luiz
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2720814127433525
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Kronbauer, Luiz Gilberto
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9231065813001096
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Klein, Remi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6363213953832880
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:17559820035
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:29054885068
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:31743838034
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:47703768049
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0688735822725139
dc.contributor.author.fl_str_mv Ludwig, Gilberto Luiz
contributor_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
Kronbauer, Luiz Gilberto
Klein, Remi
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Filosofia
Cristianismo
Escola
Disciplinamento
EDUCAÇÃO E RELIGIÃO
topic Corpo
Filosofia
Cristianismo
Escola
Disciplinamento
EDUCAÇÃO E RELIGIÃO
Body
Philosophy
Chrisitianity
School
Discipline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Body
Philosophy
Chrisitianity
School
Discipline
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description An analysis as to how the body is dealt with in the school based on pedagogical and disciplinary practices. The first part deals with the philosophical heritage which is one the vectors which helped to forge the concept of the body in western civilization. The second part puts forth the Hebrew-Christian heritage which also sustains the practices of the western culture with regard to the body and corporeity. The third part concerns itself with the place and the treatment of the body in the school with its pedagogical practices. The discourse which has historically been elaborated around the body in a predominant and dominating way has always been one of subjugating the body, through disdain and discipline, to the dictates of those who hold the social-economic and political-cultural power. The school has become a faithful ally of this purpose. It is necessary, therefore, to recover concepts and practices which forged western civilization and to propitiate new approaches with regard to the body, changing current conceptions and practices, including, in the classroom, the recovery of the dignity of the body, the dignity of the human being.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-02
2016-07-25T15:23:28Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:23:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LUDWIG, Gilberto Luiz. Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola. 2013. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/356
identifier_str_mv LUDWIG, Gilberto Luiz. Corpo: trajetos e novos jeitos de ver e produzir o corpo na escola. 2013. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/356
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/356/2/ludwig_gl_tm261.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/356/1/ludwig_gl_tm261.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8e6ac1ad314fac3192705c7b90c92388
93a64d0a89f2e639f6ffae41b7570a1f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1815612268882165760