Contradictions of the Brazilian management postgraduate programs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bispo, Marcelo de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2899
Resumo: This essay aims to discuss the contradictions of the Brazilian management postgraduate programs and its impacts on the assessment process as well as on those professionals in the system. Departing from the confusion created between the notions of research and teaching, I contend that the postgraduation level is not “the” space for research in management in Brazil, but a place to teach how to perform the research. I present during my reasoning how this confusion creates distortions in the Brazilian management postgraduate programs as well as in the assessment system coordinated by the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Level -or Education- Personnel (as known as CAPES). I suggest the master degree as an education level for teaching and the doctorate level for research.
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spelling Contradictions of the Brazilian management postgraduate programsContradições da pós-graduação em administração brasileiraManagementgraduate education; management; teaching; research; contradictionsAdministraçãopós-graduação; administração; ensino; pesquisa; contradiçõesThis essay aims to discuss the contradictions of the Brazilian management postgraduate programs and its impacts on the assessment process as well as on those professionals in the system. Departing from the confusion created between the notions of research and teaching, I contend that the postgraduation level is not “the” space for research in management in Brazil, but a place to teach how to perform the research. I present during my reasoning how this confusion creates distortions in the Brazilian management postgraduate programs as well as in the assessment system coordinated by the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Level -or Education- Personnel (as known as CAPES). I suggest the master degree as an education level for teaching and the doctorate level for research.O objetivo deste ensaio é discutir contradições da pós-graduação em administração tomando como base o que acontece no Brasil e que pode ter ressonância em outros países de modo a considerar seus impactos no processo de avaliação dos programas de pós-graduação brasileiros e nas carreiras dos profissionais envolvidos no brasileiro de ensino superior. A partir da confusão criada entre os conceitos do que é ensino e o que é pesquisa, defendo que a pós-graduação não é “o” espaço da pesquisa em administração, mas o espaço do ensino da pesquisa. Apresento ao longo do meu raciocínio como esta confusão geram distorções nas práticas dos programas de pós-graduação em administração brasileiros, assim como no sistema de avaliação desses programas realizados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); que é a organização pública nacional responsável por esse processo. Ao final sugiro que seja definido o mestrado como nível de formação para o ensino e o doutorado como nível de formação para pesquisa.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESBispo, Marcelo de Souza2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/289910.21529/RECADM.2020007Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 2 (2020): Maio-Agosto; 169-180Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 2 (2020): Maio-Agosto; 169-180Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 2 (2020): Maio-Agosto; 169-1801677-738710.21529/RECADM.20201902reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2899/1100http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2899/876Direitos autorais 2020 Marcelo de Souza Bispohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T01:31:52Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2899Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-02-05T01:31:52Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
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Contradições da pós-graduação em administração brasileira
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