Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dorow, Patrícia Fernanda
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Trzeciak, Dorzeli Salete, Rados, Gregório Jean Varvakis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431
Resumo: The objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge.
id FACECLA-1_69e77b6ec6fbef9274e77a8204eb9a4d
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/2431
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in KnowledgeMotivadores ao Compartilhamento de Conhecimento Tácito em Organizações Intensivas em Conhecimentoknowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivationconhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivaçãoThe objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge.O objetivo dessa pesquisa é evidenciar os motivadores no compartilhamento do conhecimento tácito, de acordo com a percepção de radiologistas integrantes de grupos de trabalhos de organizações intensivas em conhecimento. É uma pesquisa aplicada, com abordagem qualitativa e, ainda, descritiva. Como procedimento técnico para a sua realização, utilizou-se o estudo multicaso, tendo como universo de pesquisa três organizações intensivas em conhecimento de Santa Catarina. Para a coleta de dados utilizou-se a observação e entrevistas, procedendo à análise dos dados, orientada pela análise temática. Os resultados contribuem para o avanço da teoria existente e apontam que o quando o indivíduo percebe um ambiente favorável ao compartilhamento do conhecimento, onde é reconhecido pelo seu conhecimento, ele é motivado a compartilhar, pois identifica oportunidades de aprender ao discutir casos desafiadores com seus colegas por meio de práticas que são efetivas devido às características peculiares dos grupos e da percepção que os mesmos possuem da ação de compartilhar conhecimento tácito. Conclui-se que o feedback direto e práticas apropriadas, como revisão por pares, storytelling, mapa de conhecimentos e mentoring agem na criação de um comportamento recíproco de cooperação e pertencimento, favorecendo o compartilhamento de conhecimento tácito.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESDorow, Patrícia FernandaTrzeciak, Dorzeli SaleteRados, Gregório Jean Varvakis2018-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/243110.21529/RECADM.2018015Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-3941677-738710.21529/RECADM.20181703reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431/1038http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/680http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/687Direitos autorais 2018 Patrícia Fernanda Dorow, Dorzeli Salete Trzeciak, Gregório Jean Varvakis Radoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-28T20:46:08Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2431Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-02-28T20:46:08Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
Motivadores ao Compartilhamento de Conhecimento Tácito em Organizações Intensivas em Conhecimento
title Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
spellingShingle Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
Dorow, Patrícia Fernanda
knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation
conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação
title_short Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
title_full Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
title_fullStr Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
title_full_unstemmed Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
title_sort Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
author Dorow, Patrícia Fernanda
author_facet Dorow, Patrícia Fernanda
Trzeciak, Dorzeli Salete
Rados, Gregório Jean Varvakis
author_role author
author2 Trzeciak, Dorzeli Salete
Rados, Gregório Jean Varvakis
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Dorow, Patrícia Fernanda
Trzeciak, Dorzeli Salete
Rados, Gregório Jean Varvakis
dc.subject.por.fl_str_mv knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation
conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação
topic knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation
conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação
description The objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-20
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431
10.21529/RECADM.2018015
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431
identifier_str_mv 10.21529/RECADM.2018015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431/1038
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/680
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/687
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394
1677-7387
10.21529/RECADM.20181703
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042422808576000