Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431 |
Resumo: | The objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge. |
id |
FACECLA-1_69e77b6ec6fbef9274e77a8204eb9a4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/2431 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in KnowledgeMotivadores ao Compartilhamento de Conhecimento Tácito em Organizações Intensivas em Conhecimentoknowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivationconhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivaçãoThe objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge.O objetivo dessa pesquisa é evidenciar os motivadores no compartilhamento do conhecimento tácito, de acordo com a percepção de radiologistas integrantes de grupos de trabalhos de organizações intensivas em conhecimento. É uma pesquisa aplicada, com abordagem qualitativa e, ainda, descritiva. Como procedimento técnico para a sua realização, utilizou-se o estudo multicaso, tendo como universo de pesquisa três organizações intensivas em conhecimento de Santa Catarina. Para a coleta de dados utilizou-se a observação e entrevistas, procedendo à análise dos dados, orientada pela análise temática. Os resultados contribuem para o avanço da teoria existente e apontam que o quando o indivíduo percebe um ambiente favorável ao compartilhamento do conhecimento, onde é reconhecido pelo seu conhecimento, ele é motivado a compartilhar, pois identifica oportunidades de aprender ao discutir casos desafiadores com seus colegas por meio de práticas que são efetivas devido às características peculiares dos grupos e da percepção que os mesmos possuem da ação de compartilhar conhecimento tácito. Conclui-se que o feedback direto e práticas apropriadas, como revisão por pares, storytelling, mapa de conhecimentos e mentoring agem na criação de um comportamento recíproco de cooperação e pertencimento, favorecendo o compartilhamento de conhecimento tácito.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESDorow, Patrícia FernandaTrzeciak, Dorzeli SaleteRados, Gregório Jean Varvakis2018-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/243110.21529/RECADM.2018015Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-3941677-738710.21529/RECADM.20181703reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431/1038http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/680http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/687Direitos autorais 2018 Patrícia Fernanda Dorow, Dorzeli Salete Trzeciak, Gregório Jean Varvakis Radoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-28T20:46:08Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2431Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-02-28T20:46:08Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge Motivadores ao Compartilhamento de Conhecimento Tácito em Organizações Intensivas em Conhecimento |
title |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
spellingShingle |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge Dorow, Patrícia Fernanda knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação |
title_short |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
title_full |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
title_fullStr |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
title_full_unstemmed |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
title_sort |
Motivators to The Sharing of Tactic Knowledge in Intensive Organizations in Knowledge |
author |
Dorow, Patrícia Fernanda |
author_facet |
Dorow, Patrícia Fernanda Trzeciak, Dorzeli Salete Rados, Gregório Jean Varvakis |
author_role |
author |
author2 |
Trzeciak, Dorzeli Salete Rados, Gregório Jean Varvakis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dorow, Patrícia Fernanda Trzeciak, Dorzeli Salete Rados, Gregório Jean Varvakis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação |
topic |
knowledge; sharing of tacit knowledge; organizational learning; motivation conhecimento; compartilhamento do conhecimento tácito; aprendizagem organizacional; motivação |
description |
The objective of this research is to highlight the motivators for the sharing of tacit knowledge, according to the perception of radiologists belonging to groups of works from intensive organizations in knowledge. It is an applied research, with a qualitative and descriptive approach. As a technical procedure for its accomplishment, it used the multicaso study, having as research universe three intensive organizations in knowledge of Santa Catarina. The observation and interviews were used for the data collection, proceeded by the analysis of the data, guided by the thematic analysis. The results show that intrinsic motivation, the physical environment, the form of interaction and recognition act in the creation of trust are indispensable factors for the sharing of tacit knowledge. It is concluded that direct feedback and appropriate practices, such as peer review, storytelling, knowledge mapping and mentoring act on the creation of a reciprocal cooperation and belonging behavior, which favors the sharing of tacit knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431 10.21529/RECADM.2018015 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431 |
identifier_str_mv |
10.21529/RECADM.2018015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2431/1038 http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/680 http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2431/687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 17, n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 373-394 1677-7387 10.21529/RECADM.20181703 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042422808576000 |