A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
DOI: | 10.5329/RECADM.20080702002 |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115 |
Resumo: | This article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of the model of school management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture. |
id |
FACECLA-1_785220bd6180aa14021c1af44bd8ff58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/115 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
spelling |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de FortalezaGestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de GestãoManagement; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management ModelThis article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of the model of school management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture. Este artigo trata do relato de pesquisa sobre o tema da gestão participativa na organização escolar, com o objetivo de investigar como a prática da gestão participativa é percebida por seus usuários: estudantes, professores, funcionários, especialistas, pais e pelos próprios gestores. A pesquisa realizada em 12 (doze) escolas, entrevistando, observando e aplicando questionários específicos aos diferentes segmentos, no total de 682 (seiscentos e oitenta e dois) participantes, verificou que a gestão participativa ainda é um modelo em aprendizagem. A discussão parte de uma concepção do modelo de gestão escolar preconizado na lei federal nº 9.394, na Constituição Estadual do Ceará, na Lei Orgânica do Município de Fortaleza, no eixo da reforma administrativa da prefeitura de Fortaleza, nas capacitações dos gestores e nos princípios filosóficos da educação e da gestão escolar para o século XXI. As considerações finais diante ao pano de fundo das mudanças institucionais e gerenciais, apontam que a gestão participativa é um modelo em aprendizagem. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESBrito, Lydia Maria PintoAlves Lobo, Maria Eliane2009-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/11510.5329/RECADM.20080702002Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-131677-738710.5329/RECADM.20080702reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115/239Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-27T17:19:33Zoai:periodicosibepes.org.br:article/115Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-12-27T17:19:33Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
title |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
spellingShingle |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza Brito, Lydia Maria Pinto Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model Brito, Lydia Maria Pinto Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model |
title_short |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
title_full |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
title_fullStr |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
title_full_unstemmed |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
title_sort |
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza |
author |
Brito, Lydia Maria Pinto |
author_facet |
Brito, Lydia Maria Pinto Brito, Lydia Maria Pinto Alves Lobo, Maria Eliane Alves Lobo, Maria Eliane |
author_role |
author |
author2 |
Alves Lobo, Maria Eliane |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Lydia Maria Pinto Alves Lobo, Maria Eliane |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model |
topic |
Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model |
description |
This article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of the model of school management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115 10.5329/RECADM.20080702002 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115 |
identifier_str_mv |
10.5329/RECADM.20080702002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115/239 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13 1677-7387 10.5329/RECADM.20080702 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1822181975147937792 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5329/RECADM.20080702002 |