A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Lydia Maria Pinto
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Alves Lobo, Maria Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
DOI: 10.5329/RECADM.20080702002
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115
Resumo: This article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and  by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of  the model of school  management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in  the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural  Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture. 
id FACECLA-1_785220bd6180aa14021c1af44bd8ff58
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/115
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
spelling A prática da gestão participativa em escolas municipais de FortalezaGestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de GestãoManagement; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management ModelThis article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and  by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of  the model of school  management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in  the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural  Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture.  Este artigo trata do relato de pesquisa sobre o tema da gestão participativa na organização escolar, com o objetivo de investigar como a prática da gestão participativa é percebida por seus usuários: estudantes, professores, funcionários, especialistas, pais e pelos próprios gestores. A pesquisa realizada em 12 (doze) escolas, entrevistando, observando e aplicando questionários específicos aos diferentes segmentos, no total de 682 (seiscentos e oitenta e dois) participantes, verificou que a gestão participativa ainda é um modelo em aprendizagem. A discussão parte de uma concepção do modelo de gestão escolar preconizado na lei federal nº 9.394, na Constituição Estadual do Ceará, na Lei Orgânica do Município de Fortaleza, no eixo da reforma administrativa da prefeitura de Fortaleza, nas capacitações dos gestores e nos princípios filosóficos da educação e da gestão escolar para o século XXI. As considerações finais diante ao pano de fundo das mudanças institucionais e gerenciais, apontam que a gestão participativa é um modelo em aprendizagem. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESBrito, Lydia Maria PintoAlves Lobo, Maria Eliane2009-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/11510.5329/RECADM.20080702002Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-131677-738710.5329/RECADM.20080702reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115/239Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-27T17:19:33Zoai:periodicosibepes.org.br:article/115Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-12-27T17:19:33Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
title A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
spellingShingle A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
Brito, Lydia Maria Pinto
Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão
Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model
Brito, Lydia Maria Pinto
Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão
Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model
title_short A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
title_full A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
title_fullStr A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
title_full_unstemmed A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
title_sort A prática da gestão participativa em escolas municipais de Fortaleza
author Brito, Lydia Maria Pinto
author_facet Brito, Lydia Maria Pinto
Brito, Lydia Maria Pinto
Alves Lobo, Maria Eliane
Alves Lobo, Maria Eliane
author_role author
author2 Alves Lobo, Maria Eliane
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Lydia Maria Pinto
Alves Lobo, Maria Eliane
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão
Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model
topic Gestão; Educação; Gestão Participativa; Teoria Organizacional; Modelo de Gestão
Management; Education; Shared Management; Organizational Theory; Management Model
description This article treats of the research report about the theme of participative management in school organization, with the objective of investigating how the practice of the shared administration is perceived by its users: students, teachers, public workers, specialists, parents and  by managers themselves. The research carried out in 12 (twelve) schools, making interviews, observing and applying specific question forms, totaling 682 (six hundred and eighty two) participants, have verified that the participative management is still a model in the phase of learning. The discussion starts from a conception of  the model of school  management praised in Federal Law 9.394, in the Constitution of the State of Ceará, in  the Organic Law of the Municipality of Fortaleza, in the axis of the administrative reformation of the prefectural  Government of Fortaleza, in management staff capacitation and in the education and school management philosophical principles for the XXI century. The results, before the background of institutional and administration changes, lead to conclude that the subjects perceive under the influence of their educational base, values and culture. 
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115
10.5329/RECADM.20080702002
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115
identifier_str_mv 10.5329/RECADM.20080702002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/115/239
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2008 Lydia Maria Pinto Brito, Maria Eliane Alves Lobo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-13
1677-7387
10.5329/RECADM.20080702
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1822181975147937792
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5329/RECADM.20080702002