PROFIT REPRESENTATIONS IN THE COMMERCIALIZATION OF RELIGIOUS PRODUCTS: INTERPRETATIONS OF THE SACRED AND PROFANE IN ORGANIZATIONS EVERYDAY
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/1916 |
Resumo: | We analyze in this paper which and how social representations of profit are produced in the commercialization of religious products. The analysis is oriented by an interpretative approach, which presupposes that sharing representations is a way to share an idea, and, therefore, to affirm an identity and a belonging to a group. Studies in the fields of Social Psychology, Sociology, and Anthropology are the basis of this research. We used content analysis technique to analyze interviews with thirty organizations from the following religions: catholic, evangelic, spiritism, umbanda and candomblé, located in four cities. Results show that the process of generation of profit representational content undergoes different discrepancies: distortions, supplementations, and subtractions. And, thus, this representation reveals its practical character of adjusting the subject to its surroundings, its orientation of action, and its interpretation of the experience and of conduct organization in material, moral and symbolic contexts. |
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PROFIT REPRESENTATIONS IN THE COMMERCIALIZATION OF RELIGIOUS PRODUCTS: INTERPRETATIONS OF THE SACRED AND PROFANE IN ORGANIZATIONS EVERYDAYRepresentações do lucro no comércio de artigos religiosos: interpretações do sagrado e do profano no cotidiano das organizaçõesSocial Representations; Symbolism; Religion; Sociopsychological Imagination; Moral ConductRepresentações Sociais; Simbolismo; Religião; Imaginação Sociopsicológica; Conduta MoralWe analyze in this paper which and how social representations of profit are produced in the commercialization of religious products. The analysis is oriented by an interpretative approach, which presupposes that sharing representations is a way to share an idea, and, therefore, to affirm an identity and a belonging to a group. Studies in the fields of Social Psychology, Sociology, and Anthropology are the basis of this research. We used content analysis technique to analyze interviews with thirty organizations from the following religions: catholic, evangelic, spiritism, umbanda and candomblé, located in four cities. Results show that the process of generation of profit representational content undergoes different discrepancies: distortions, supplementations, and subtractions. And, thus, this representation reveals its practical character of adjusting the subject to its surroundings, its orientation of action, and its interpretation of the experience and of conduct organization in material, moral and symbolic contexts. Nós analisamos quais são e de que modo são produzidas as representações sociais do lucro no comércio de artigos religiosos. A análise foi orientada por uma abordagem interpretativista, a qual pressupõe que partilhar representações é uma maneira de partilhar uma ideia e, assim, afirmar uma identidade e o pertencimento a um grupo. Estudos no campo da psicologia social e nos campos da sociologia e da antropologia fundamentam a pesquisa. Nós aplicamos o método de análise de conteúdo na análise de entrevistas realizadas com trinta comerciantes de artigos das religiões católica, evangélicas, espírita, umbanda e candomblé, de estabelecimentos localizados em quatro cidades. Os resultados mostram que o processo de geração do conteúdo representacional do lucro passa por diferentes defasagens: distorções, suplementações e subtrações. Desse modo, essa representação revela o seu caráter prático de ajuste do sujeito ao seu meio, de orientação da ação e de interpretação da experiência e organização da conduta no contexto material, moral e simbólico. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESAgradecemos à Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG) pelo financiamento desta pesquisa.Enoque, Alessandro GomesBorges, Jacquelaine FlorindoBorges, Alex Fernando2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/191610.21529/RECADM.2014024Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 13, n. 3 (2014): Setembro-Dezembro; 372-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 13, n. 3 (2014): Setembro-Dezembro; 372-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 13, n. 3 (2014): Setembro-Dezembro; 372-3921677-7387reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/1916/802http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/1916/416Direitos autorais 2014 Alessandro Gomes Enoque, Jacquelaine Florindo Borges, Alex Fernando Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-03T03:06:50Zoai:periodicosibepes.org.br:article/1916Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-07-03T03:06:50Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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We analyze in this paper which and how social representations of profit are produced in the commercialization of religious products. The analysis is oriented by an interpretative approach, which presupposes that sharing representations is a way to share an idea, and, therefore, to affirm an identity and a belonging to a group. Studies in the fields of Social Psychology, Sociology, and Anthropology are the basis of this research. We used content analysis technique to analyze interviews with thirty organizations from the following religions: catholic, evangelic, spiritism, umbanda and candomblé, located in four cities. Results show that the process of generation of profit representational content undergoes different discrepancies: distortions, supplementations, and subtractions. And, thus, this representation reveals its practical character of adjusting the subject to its surroundings, its orientation of action, and its interpretation of the experience and of conduct organization in material, moral and symbolic contexts. |
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