O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deretti, Sandro
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/393
Resumo: The global economy determined deep changes in the companies’ strategic process, providing opportunities and threats in all segments and demanding competitive products and services. Therefore, the marketing function in the organizations takes greater importance in the development of sustainable competitive advantages. Many authors consider the market orientation as the essence of the business philosophy that leads to the success in the fight for markets because it investigates the consumer’s desires and necessities. This article analyzes the main works that contribute for construction of marketing concept and market orientation. 
id FACECLA-1_91b28a39da6b0e22fab2d0a611af6f8d
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/393
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADOconceito de marketing; estratégia de marketing; orientação para o mercadomarketing concept; marketing strategy; market orientationThe global economy determined deep changes in the companies’ strategic process, providing opportunities and threats in all segments and demanding competitive products and services. Therefore, the marketing function in the organizations takes greater importance in the development of sustainable competitive advantages. Many authors consider the market orientation as the essence of the business philosophy that leads to the success in the fight for markets because it investigates the consumer’s desires and necessities. This article analyzes the main works that contribute for construction of marketing concept and market orientation.  A economia globalizada determinou alterações profundas no processo estratégico das empresas, propiciando oportunidades e ameaças em todos os segmentos e exigindo produtos e serviços competitivos. Assim, diante deste cenário extremamente desafiador, a função marketing dentro das empresas assume maior importância no desenvolvimento de vantagens competitivas sustentáveis e na redução das incertezas. Muitos autores consideram que a orientação para o mercado seja a essência da filosofia empresarial que leva ao sucesso nesta luta pelos mercados porque investiga desejos e necessidades do consumidor. Este artigo faz uma contextualização dos principais trabalhos que colaboraram para a estruturação do conceito de marketing e da orientação para o mercado. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESDeretti, Sandro2005-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/39310.5329/RECADM.20050402010Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-11Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-11Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-111677-738710.5329/RECADM.20050402reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/393/292Direitos autorais 2005 Sandro Derettihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:14:06Zoai:periodicosibepes.org.br:article/393Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:14:06Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv
O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
title O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
spellingShingle O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
Deretti, Sandro
conceito de marketing; estratégia de marketing; orientação para o mercado
marketing concept; marketing strategy; market orientation
title_short O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
title_full O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
title_fullStr O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
title_full_unstemmed O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
title_sort O MARKETING ORIENTADO PELO MERCADO
author Deretti, Sandro
author_facet Deretti, Sandro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Deretti, Sandro
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv conceito de marketing; estratégia de marketing; orientação para o mercado
marketing concept; marketing strategy; market orientation
topic conceito de marketing; estratégia de marketing; orientação para o mercado
marketing concept; marketing strategy; market orientation
description The global economy determined deep changes in the companies’ strategic process, providing opportunities and threats in all segments and demanding competitive products and services. Therefore, the marketing function in the organizations takes greater importance in the development of sustainable competitive advantages. Many authors consider the market orientation as the essence of the business philosophy that leads to the success in the fight for markets because it investigates the consumer’s desires and necessities. This article analyzes the main works that contribute for construction of marketing concept and market orientation. 
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-11-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/393
10.5329/RECADM.20050402010
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/393
identifier_str_mv 10.5329/RECADM.20050402010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/393/292
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 Sandro Deretti
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 Sandro Deretti
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-11
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-11
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 4, n. 2 (2005): Julho-Dezembro; 1-11
1677-7387
10.5329/RECADM.20050402
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042422865199104