Mar à Vista: Explorando as Estratégias da Familia Schürmann a Bordo de um Veleiro
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/71 |
Resumo: | New contours began to be outlined in the strategy field, in recent decades, resulting in the emergence of studies focused on understanding the process strategy formation on the extent to which it develops. Mintzberg, Ahlstrand & Lampel (1999) proposed the analogy of the elephant as a strategy of ten parties, suggesting that the field of strategy is seen by its parts, which makes their recovery, because to understand the whole, we must know each parties who comprise. In the same direction, Vasconcelos (2001) identifies the authors of these three dimensions of strategy. Of experience in a circumnavigation the planet, which was, initially, the realization of a dream, the Schürmanns innovated and created a company with unmistakable characteristics, conquering space in a market already well explored. This research is anchored in the interpretative approach and aims to explore the process of strategy formation, using the experience of the Schürmann in its history since Schürmann around the world aboard a sailboat. Interviews and institutional documents were used as sources of research. As a result, we present the process of forming the strategy of the Family Schürmann, showing aspects of different schools of strategic thinking. |
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Mar à Vista: Explorando as Estratégias da Familia Schürmann a Bordo de um VeleiroStrategy; Inovation; Learning; Culture; SchurmannEstratégia; Inovação; Aprendizagem; Cultura; SchurmannNew contours began to be outlined in the strategy field, in recent decades, resulting in the emergence of studies focused on understanding the process strategy formation on the extent to which it develops. Mintzberg, Ahlstrand & Lampel (1999) proposed the analogy of the elephant as a strategy of ten parties, suggesting that the field of strategy is seen by its parts, which makes their recovery, because to understand the whole, we must know each parties who comprise. In the same direction, Vasconcelos (2001) identifies the authors of these three dimensions of strategy. Of experience in a circumnavigation the planet, which was, initially, the realization of a dream, the Schürmanns innovated and created a company with unmistakable characteristics, conquering space in a market already well explored. This research is anchored in the interpretative approach and aims to explore the process of strategy formation, using the experience of the Schürmann in its history since Schürmann around the world aboard a sailboat. Interviews and institutional documents were used as sources of research. As a result, we present the process of forming the strategy of the Family Schürmann, showing aspects of different schools of strategic thinking. Novos contornos começaram a ser delineados no campo da estratégia, nas últimas décadas, resultando no surgimento de estudos centrados no entendimento do processo de formação de estratégia à medida em que o mesmo se desenvolve. Mintzberg, Ahlstrand e Lampel (1999) propuseram a analogia da estratégia como um elefante de dez partes, sugerindo que o campo da estratégia é visto por suas partes, o que impossibilita sua reconstituição, pois para entender o todo, é preciso conhecer cada uma das partes que o compõem. Na mesma direção, Vasconcelos (2001) identifica, a partir desses autores, três dimensões da estratégia. Da experiência acumulada em uma circunavegação pelo planeta, o que era, inicialmente, a realização de um sonho, a Familia Schürmann inovou e criou uma empresa com características inconfundíveis, conquistando espaço em um mercado já bastante explorado. Esta pesquisa ancora-se na abordagem interpretativa e tem como objetivo explorar o processo de formação da estratégia, utilizando a experiência da família Schürmann desde sua trajetória na volta ao mundo a bordo de um veleiro. Entrevistas e documentos institucionais foram utilizados como fontes da pesquisa. Como resultado, é apresentado o processo de formação da estratégia da Família Schürmann, evidenciando aspectos de diferentes escolas de pensamento estratégico.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESHusadel, Antonio EduardoMedeiros, Cintia Rodrigues de OliveiraLapolli, Edis MafraMiranda, Rodrigo2009-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/7110.5329/RECADM.20080702007Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-141677-738710.5329/RECADM.20080702reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/71/244Direitos autorais 2008 Antonio Eduardo Husadel, Cintia Rodrigues de Oliveira Medeiros, Edis Mafra Lapolli, Rodrigo Mirandahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:14:52Zoai:periodicosibepes.org.br:article/71Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:14:52Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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