Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3166 |
Resumo: | This article aims to analyze elements of social innovation that can contribute to the promotion of sustainable consumption. To this end, a case study of the social currency operated by Banco Palmas was carried out. Thus, we used the framework proposed by Araújo (2020). Banco Palmas is considered a typical social innovation case that favors the satisfaction of social needs in several areas, including consumption. The understanding of social innovation from the perspective of sustainable consumption highlights the importance of analyzing the new organizational formats characterized by innovative, inclusive, and sustainable structures. The social currency plays a crucial role in this process because it reorganizes the local economy and promotes social transformation. It also assists in the access of consumption, encouraging the valorization of local resources and potentials, thus developing a local network of producers and consumers. It represents is a social and cultural change in the community through participatory and emancipation processes. |
id |
FACECLA-1_c3eb67eefe2d008fb653da4baed0e735 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/3166 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currencyConsumo sustentável e inovação social: o caso da moeda social do Banco PalmasManagementsustainable consumption; social innovation; Palmas Bank; social currencyAdministraçãoconsumo sustentável; inovação social; moeda social; Banco PalmasThis article aims to analyze elements of social innovation that can contribute to the promotion of sustainable consumption. To this end, a case study of the social currency operated by Banco Palmas was carried out. Thus, we used the framework proposed by Araújo (2020). Banco Palmas is considered a typical social innovation case that favors the satisfaction of social needs in several areas, including consumption. The understanding of social innovation from the perspective of sustainable consumption highlights the importance of analyzing the new organizational formats characterized by innovative, inclusive, and sustainable structures. The social currency plays a crucial role in this process because it reorganizes the local economy and promotes social transformation. It also assists in the access of consumption, encouraging the valorization of local resources and potentials, thus developing a local network of producers and consumers. It represents is a social and cultural change in the community through participatory and emancipation processes.O objetivo deste artigo é analisar elementos de inovação social que podem contribuir para promoção do consumo sustentável. Para tanto, foi realizado um estudo de caso da moeda social operacionalizada pelo Banco Palmas. Desse modo, utilizou-se o framework proposto por Araújo (2020). O Banco Palmas é considerado um caso emblemático de inovação social que favorece a satisfação das necessidades sociais em diversas áreas, inclusive as de consumo. A compreensão da inovação social a partir da perspectiva do consumo sustentável ressalta a importância de analisar novos formatos organizacionais caracterizados por estruturas inovadoras, inclusivas e sustentáveis. A moeda social desempenha um papel-chave nesse processo porque reorganiza a economia local e promove uma transformação social. Além disso, ela auxilia no acesso ao consumo, incentivando a valorização dos recursos e potencialidades locais, de forma a promover uma rede local de produtores e consumidores. Isso representa uma mudança social e cultural da comunidade por meio de processos participativos e de emancipação.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Brasil (Código de Financiamento 001)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.Araújo, Angelica Catarine da MotaOliveira, Verônica MacárioCorreia, Suzanne Érica Nóbrega2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/316610.21529/RECADM.2021005Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-170Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-170Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-1701677-738710.21529/RECADM.20212001reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3166/1117Direitos autorais 2021 Angelica Catarine da Mota Araújo, Verônica Macário Oliveira, Suzanne Érica Nóbrega Correiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-08T18:12:06Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3166Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-06-08T18:12:06Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency Consumo sustentável e inovação social: o caso da moeda social do Banco Palmas |
title |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
spellingShingle |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency Araújo, Angelica Catarine da Mota Management sustainable consumption; social innovation; Palmas Bank; social currency Administração consumo sustentável; inovação social; moeda social; Banco Palmas |
title_short |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
title_full |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
title_fullStr |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
title_full_unstemmed |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
title_sort |
Sustainable consumption and social innovation: the case of Banco Palmas social currency |
author |
Araújo, Angelica Catarine da Mota |
author_facet |
Araújo, Angelica Catarine da Mota Oliveira, Verônica Macário Correia, Suzanne Érica Nóbrega |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Verônica Macário Correia, Suzanne Érica Nóbrega |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Brasil (Código de Financiamento 001) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Angelica Catarine da Mota Oliveira, Verônica Macário Correia, Suzanne Érica Nóbrega |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Management sustainable consumption; social innovation; Palmas Bank; social currency Administração consumo sustentável; inovação social; moeda social; Banco Palmas |
topic |
Management sustainable consumption; social innovation; Palmas Bank; social currency Administração consumo sustentável; inovação social; moeda social; Banco Palmas |
description |
This article aims to analyze elements of social innovation that can contribute to the promotion of sustainable consumption. To this end, a case study of the social currency operated by Banco Palmas was carried out. Thus, we used the framework proposed by Araújo (2020). Banco Palmas is considered a typical social innovation case that favors the satisfaction of social needs in several areas, including consumption. The understanding of social innovation from the perspective of sustainable consumption highlights the importance of analyzing the new organizational formats characterized by innovative, inclusive, and sustainable structures. The social currency plays a crucial role in this process because it reorganizes the local economy and promotes social transformation. It also assists in the access of consumption, encouraging the valorization of local resources and potentials, thus developing a local network of producers and consumers. It represents is a social and cultural change in the community through participatory and emancipation processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3166 10.21529/RECADM.2021005 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3166 |
identifier_str_mv |
10.21529/RECADM.2021005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3166/1117 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-170 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-170 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 1 (2021): Janeiro-Abril; 140-170 1677-7387 10.21529/RECADM.20212001 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042423094837248 |