Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465 |
Resumo: | Indie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception. |
id |
FACECLA-1_e9fba2d4993149762946615bf225c57b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/3465 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conceptionEstéticas da existência indie: articulações em torno da concepção do mainstreamManagementindie music; fans presumption; existence aesthetics; netnographyAdministraçãomúsica indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografiaIndie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception.O indie surgiu como experimentações sonoras e criativas que buscavam se afastar do mainstream musical. Essa concepção, aplicada a um gênero musical, pode ser entendida como uma concepção estética. Foucault aponta que a busca por uma estética que legitime a nossa existência é uma prática de constituição do sujeito ético. Por sua vez, fãs de música interagem para discutir, validando ou rejeitando o conteúdo que lhes é direcionado pela indústria musical e os artistas que gostam. A interatividade entre fãs sobre produtos midiáticos os caracteriza como prossumidores, ou seja, consumidores que atuam produtivamente sobre o que consomem. Assim, esta pesquisa se propõe a analisar como as interações prossumeristas de fãs de música indie definem o gênero por meio de uma estética de existência. Para tal, a pesquisa foi realizada por meio de uma netnografia em uma das principais comunidades virtuais de fãs do gênero. Os resultados indicam o exercício de duas estéticas: uma, apresenta o indie como alternativa ao mainstream, forjada nas concepções de liberdade e resistência; outra, atesta o indie como aderente ao mainstream, graças à capacidade de ampliação do acesso ao gênero. Apesar de soarem inconciliáveis, elas se fundam no entendimento de que o indie é belo e que precisa ser preservado a partir de sua relação com a concepção do mainstream. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESFundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (Facepe)Cavalcanti, Rodrigo César TavaresSouza-Leão, André Luiz Maranhão deMoura, Bruno Melo2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/346510.21529/RECADM.2022020Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-5631677-738710.21529/RECADM.20222103reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465/1173http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3465/1187Direitos autorais 2022 Rodrigo César Tavares Cavalcanti, André Luiz Maranhão de Souza-Leão, Bruno Melo Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-17T03:05:53Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3465Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2023-01-17T03:05:53Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception Estéticas da existência indie: articulações em torno da concepção do mainstream |
title |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
spellingShingle |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception Cavalcanti, Rodrigo César Tavares Management indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography Administração música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia |
title_short |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
title_full |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
title_fullStr |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
title_full_unstemmed |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
title_sort |
Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception |
author |
Cavalcanti, Rodrigo César Tavares |
author_facet |
Cavalcanti, Rodrigo César Tavares Souza-Leão, André Luiz Maranhão de Moura, Bruno Melo |
author_role |
author |
author2 |
Souza-Leão, André Luiz Maranhão de Moura, Bruno Melo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (Facepe) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Rodrigo César Tavares Souza-Leão, André Luiz Maranhão de Moura, Bruno Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Management indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography Administração música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia |
topic |
Management indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography Administração música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia |
description |
Indie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465 10.21529/RECADM.2022020 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465 |
identifier_str_mv |
10.21529/RECADM.2022020 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465/1173 http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3465/1187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563 1677-7387 10.21529/RECADM.20222103 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042421597470720 |