Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Rodrigo César Tavares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza-Leão, André Luiz Maranhão de, Moura, Bruno Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465
Resumo: Indie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception.
id FACECLA-1_e9fba2d4993149762946615bf225c57b
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/3465
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conceptionEstéticas da existência indie: articulações em torno da concepção do mainstreamManagementindie music; fans presumption; existence aesthetics; netnographyAdministraçãomúsica indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografiaIndie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception.O indie surgiu como experimentações sonoras e criativas que buscavam se afastar do mainstream musical. Essa concepção, aplicada a um gênero musical, pode ser entendida como uma concepção estética. Foucault aponta que a busca por uma estética que legitime a nossa existência é uma prática de constituição do sujeito ético. Por sua vez, fãs de música interagem para discutir, validando ou rejeitando o conteúdo que lhes é direcionado pela indústria musical e os artistas que gostam. A interatividade entre fãs sobre produtos midiáticos os caracteriza como prossumidores, ou seja, consumidores que atuam produtivamente sobre o que consomem. Assim, esta pesquisa se propõe a analisar como as interações prossumeristas de fãs de música indie definem o gênero por meio de uma estética de existência. Para tal, a pesquisa foi realizada por meio de uma netnografia em uma das principais comunidades virtuais de fãs do gênero. Os resultados indicam o exercício de duas estéticas: uma, apresenta o indie como alternativa ao mainstream, forjada nas concepções de liberdade e resistência; outra, atesta o indie como aderente ao mainstream, graças à capacidade de ampliação do acesso ao gênero. Apesar de soarem inconciliáveis, elas se fundam no entendimento de que o indie é belo e que precisa ser preservado a partir de sua relação com a concepção do mainstream. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESFundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (Facepe)Cavalcanti, Rodrigo César TavaresSouza-Leão, André Luiz Maranhão deMoura, Bruno Melo2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/346510.21529/RECADM.2022020Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-5631677-738710.21529/RECADM.20222103reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465/1173http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3465/1187Direitos autorais 2022 Rodrigo César Tavares Cavalcanti, André Luiz Maranhão de Souza-Leão, Bruno Melo Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-17T03:05:53Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3465Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2023-01-17T03:05:53Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
Estéticas da existência indie: articulações em torno da concepção do mainstream
title Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
spellingShingle Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
Cavalcanti, Rodrigo César Tavares
Management
indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography
Administração
música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia
title_short Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
title_full Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
title_fullStr Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
title_full_unstemmed Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
title_sort Indie existence aesthetics: articulations around the mainstream conception
author Cavalcanti, Rodrigo César Tavares
author_facet Cavalcanti, Rodrigo César Tavares
Souza-Leão, André Luiz Maranhão de
Moura, Bruno Melo
author_role author
author2 Souza-Leão, André Luiz Maranhão de
Moura, Bruno Melo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Fundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (Facepe)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Rodrigo César Tavares
Souza-Leão, André Luiz Maranhão de
Moura, Bruno Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Management
indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography
Administração
música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia
topic Management
indie music; fans presumption; existence aesthetics; netnography
Administração
música indie; fãs; prossumo; estética da existência; netnografia
description Indie emerged as sound and creative experimentations that sought to move away from the mainstream music. This conception, applied to a musical genre, can be understood as an aesthetic conception. Foucault points out that the search for an aesthetic that legitimizes our existence is an ethical subject's constitution practice. In turn, music fans interact to discuss, validating or rejecting content directed to them by the music industry and the artists they enjoy. The interactivity between fans about media products characterizes them as prosumers, i.e., consumers who act productively on what they consume. Thus, present research aims to analyze how prosumerist interactions of indie music fans define the genre through an aesthetic of existence. To this purpose, the research was conducted through netnography in one of the main virtual fan communities of the genre. The results indicate the exercise of two aesthetics: one presents the indie as an alternative to the mainstream, forged in the conceptions of freedom and resistance; another testifies to the indie as adherent to the mainstream, thanks to the capacity to expand access to the genre. Although they sound irreconcilable, both are based on the understanding that the indie is beautiful and that it needs to be preserved from its relationship with the mainstream conception.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465
10.21529/RECADM.2022020
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465
identifier_str_mv 10.21529/RECADM.2022020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3465/1173
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3465/1187
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 21, n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 537-563
1677-7387
10.21529/RECADM.20222103
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042421597470720