Influencers in social media and the problem of authenticity: a theoretical essay

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Paulo Moreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Siffert, Paulo Vitor, Pinto, Marcelo de Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3715
Resumo: Technological changes have, especially in the last few years, triggered changes in social, economic and cultural levels, including consumption based on digital platforms; this shift have contributed to the unveiling of new forms of consumption, production and digital advertising. Using a theoretical framework that relies on philosophy and cultural studies, this essay aims to discuss the role of an important actor in the current consumption dynamics: the influencers in social media. It is argued that such actors act as disseminators of inauthenticity - in general, lifestyles that are not sustained by individual experience. The essay also proposes a way to understand how the dynamics of marketing strategies that use influencers in social media to promote or endorse products or services occur. As contributions, we highlight the innovative approach to discuss an important contemporary social actor, as well as bring light to a diffuse and polysemic concept - authenticity - for the marketing literature. Finally, we sought to problematize the performance of a specific type of influencer, the micro-influencer, as a possible disseminator of inauthenticities in a more complex character and of relative current concern.
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spelling Influencers in social media and the problem of authenticity: a theoretical essayInfluenciadores em mídias sociais e o problema da autenticidade: um ensaio teóricoManagementauthenticity; inauthenticity; consumption; influencer; social mediaAdministraçãoautenticidade; inautenticidade; consumo; influenciador; mídias sociaisTechnological changes have, especially in the last few years, triggered changes in social, economic and cultural levels, including consumption based on digital platforms; this shift have contributed to the unveiling of new forms of consumption, production and digital advertising. Using a theoretical framework that relies on philosophy and cultural studies, this essay aims to discuss the role of an important actor in the current consumption dynamics: the influencers in social media. It is argued that such actors act as disseminators of inauthenticity - in general, lifestyles that are not sustained by individual experience. The essay also proposes a way to understand how the dynamics of marketing strategies that use influencers in social media to promote or endorse products or services occur. As contributions, we highlight the innovative approach to discuss an important contemporary social actor, as well as bring light to a diffuse and polysemic concept - authenticity - for the marketing literature. Finally, we sought to problematize the performance of a specific type of influencer, the micro-influencer, as a possible disseminator of inauthenticities in a more complex character and of relative current concern.Avanços tecnológicos desencadearam, especialmente nos últimos anos, mudanças em níveis sociais, econômicos e culturais, incluindo-se o consumo pautado em plataformas digitais; esse movimento fez com que novas formas de consumo, produção e publicidade digital fossem descortinadas. Utilizando de arcabouço teórico, que se apoia na filosofia e nos estudos culturais, este ensaio tem como propósito discutir o papel de importante ator na dinâmica de consumo atual: os influenciadores em mídias sociais. Argumenta-se que tais atores atuam como disseminadores de inautenticidade – de forma geral, modos de vida que não tenham como sustentáculo a experiência individual. Esse ensaio tem o intuito de desenvolver proposições em relação às ações de comunicação que permeiam a disseminação de inautenticidade por meio do influenciador digital, integrando debates sobre endosso de celebridades, interação parasocial e conhecimento de persuasão. Decorrente das proposições levantadas, tem-se a elaboração de framework teórico inovador, que também é discutido. Como contribuições, destacam-se a abordagem inovadora para discutir importante ator social contemporâneo, assim como trazer luz a conceito difuso e polissêmico – autenticidade – para a literatura de marketing. Por fim, buscou-se problematizar a atuação de um tipo específico de influenciador, o microinfluenciador, como possível disseminador de inautenticidades em caráter mais complexo e de relativa preocupação atual.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES, BrasilFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG)Silva, João Paulo MoreiraSiffert, Paulo VitorPinto, Marcelo de Rezende2023-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/371510.21529/RECADM.2023012Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 2 (2023): Maio-Agosto; 293-315Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 2 (2023): Maio-Agosto; 293-315Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 2 (2023): Maio-Agosto; 293-3151677-738710.21529/RECADM.20232202reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3715/1187http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3715/1323http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3715/1324Direitos autorais 2023 João Paulo Moreira Silva, Paulo Vitor Siffert, Marcelo de Rezende Pintohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-04T01:37:47Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3715Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2024-01-04T01:37:47Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
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