The Pro Paz Integrated Unit (Uipp) as New Paradigm of Public Safety in the State of Pará
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) |
Texto Completo: | https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/934 |
Resumo: | This article discusses a new model of public security adopted by the State of Pará since the year 2011, and its potential for unnecessary judicialisation of conflicts. Through a bibliographical and documentary research, in addition to the application of semi-structured interviews, the aspects related to the strategic public management of the State were analyzed along a historical process of integration between public police institutions and the Pro Paz Foundation, as well as the application of extrajudicial conflict mediation. In this context, the demands and results achieved by a Conflict Mediation Nucleus (NUMEC) installed in an Integrated Pro Peace Unit (UIPP) in the city of Santarém were recorded. Therefore, it has proved relevant to promote the investigation of this state public policy that aims to establish a new paradigm, which consists in the prevention and confrontation of violence through mediation and the strategically planned approach between several public agencies and society in one innovative standard of police unit. |
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The Pro Paz Integrated Unit (Uipp) as New Paradigm of Public Safety in the State of ParáA Unidade Integrada Pro Paz (UIPP) como novo paradigma da segurança pública no estado do ParáSegurança PúblicaGestão PúblicaIntegraçãoMediação de Conflitos.Public safetyPublic managementIntegrationConflict mediationThis article discusses a new model of public security adopted by the State of Pará since the year 2011, and its potential for unnecessary judicialisation of conflicts. Through a bibliographical and documentary research, in addition to the application of semi-structured interviews, the aspects related to the strategic public management of the State were analyzed along a historical process of integration between public police institutions and the Pro Paz Foundation, as well as the application of extrajudicial conflict mediation. In this context, the demands and results achieved by a Conflict Mediation Nucleus (NUMEC) installed in an Integrated Pro Peace Unit (UIPP) in the city of Santarém were recorded. Therefore, it has proved relevant to promote the investigation of this state public policy that aims to establish a new paradigm, which consists in the prevention and confrontation of violence through mediation and the strategically planned approach between several public agencies and society in one innovative standard of police unit.Este artigo discute o modelo de segurança pública adotado pelo estado do Pará desde 2011 e seu potencial para a não judicialização desnecessária de conflitos. Por meio de uma pesquisa bibliográfica e documental, além da aplicação de entrevistas semiestruturadas, foram analisados os aspectos relacionados à gestão pública estratégica do estado ao longo de um processo histórico de integração entre instituições públicas policiais e a Fundação Pro Paz, bem como a utilização da mediação extrajudicial de conflitos, que representa uma alternativa aos mecanismos repressivos. Neste contexto, foram contabilizadas as demandas e os resultados alcançados por um Núcleo de Mediação de Conflitos (NUMEC) instalado em uma Unidade Integrada Pro Paz (UIPP), na cidade de Santarém. Entre todas as demandas adequadamente registradas, mais da metade foi resolvida com sucesso. Portanto, mostrou-se relevante promover a investigação dessa política pública estadual, que tem por objetivo o estabelecimento de um novo paradigma de prevenção e enfrentamento da violência por meio da mediação e da aproximação estrategicamente planejada entre diversos órgãos públicos e a sociedade em um inovador padrão de unidade policial.Fórum Brasileiro de Segurança Pública2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/93410.31060/rbsp.2019.v13.n1.934Revista Brasileira de Segurança Pública; v. 13 n. 1 (2019): Revista Brasileira de Segurança Pública 24; 95-113Revista Brasileira de Segurança Pública; Vol. 13 No. 1 (2019): Revista Brasileira de Segurança Pública 24; 95-1132595-02581981-1659reponame:Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)instname:Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)instacron:FBSP-1porhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/934/310Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Segurança Públicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Alexandro NapoleãoGuimarães, Jarsen Luis Castro2021-11-10T23:24:37Zoai:ojs.revista.forumseguranca.org.br:article/934Revistahttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/indexONGhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/oairevista@forumseguranca.org.br || suporte+rbsp@openjournalsolutions.com.br2595-02581981-1659opendoar:2021-11-10T23:24:37Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) - Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)false |
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