Alterity, action and education in Hannah Arendt
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664 |
Resumo: | The theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. |
id |
FCC-1_9399dcdc5414f3f5c5427de5585248ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4664 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Alterity, action and education in Hannah ArendtAlteridad, acción y educación en Hannah ArendtAltérité, action et éducation chez Hannah ArendtAlteridade, ação e educação em Hannah ArendtAlteridadAcciónEducaciónArendtHannahAltéritéActionÉducationArendtHannahOthernessActionEducationArendtHannahAlteridadeAçãoEducaçãoArendtHannahEducaçãoThe theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. El tema de la alteridad puede ser leído en Hannah Arendt en un doble movimiento. El primero, con base en Eichmann em Jerusalém, se refiere a la negación del otro como incapacidad de ponerse en su lugar y como su supresión mediante la anulación de su singularidad. El segundo, teniendo como referencias principales La condición humana y .Qué es política?, estudia las condiciones para la alteridade y lo hace abordando los presupuestos de la acción –mundo y pluralidad– y en sus poderes –initium, revelación y energeia. Estas condiciones remiten al amor mundi y a la responsabilidad vinculada a él como condición educativa (formación) para que el otro pueda ser efectivamente otro.Le thème de l’altérité chez Hannah Arendt peut être lu par um mouvement double. Le premier inspiré d´Eichmann em Jerusalém, concerne la négation de l’autre par la voie de l’incapacité de se mettre à sa place et de la suppression de l´autre à travers l’annulation de sa singularité. Le deuxième, ancré dans La condition humaine et Qu’est-ce que la politique?, explore les conditions nécessaires pour l’altérité en se concentrant sur les présupposés de l’action – le monde et la pluralité – ainsi que sur ses pouvoirs – initium, révélation et energeia. De telles conditions renvoient à l’amor mundi et à la responsabilité qui lui est associée en tant que condition éducative (formation) pour que l’autre puisse devenir effectivement autre. O tema da alteridade pode ser lido em Hannah Arendt em um duplo movimento. O primeiro, com base em Eichmann em Jerusalém, concerne à negação do outro como incapacidade de se colocar no seu lugar e como sua supressão mediante a anulação de sua singularidade. O segundo, tomando por referências principais A condiçao humana e O que é política?, explora as condições para a alteridade, e o faz focando nos pressupostos da ação – mundo e pluralidade – e nos seus poderes – initium, revelaçao e energeia. Tais condições remetem ao amor mundi e à responsabilidade vinculada a ele como condição educativa (formação) para o outro poder vir a ser efetivamente outro.Fundação Carlos Chagas2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 167: jan./mar.2018; 172-1911980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664/pdf_1Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCenci, Angelo VitórioCasagranda, Edison Alencar2022-12-02T13:10:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4664Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-02T13:10:14Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alterity, action and education in Hannah Arendt Alteridad, acción y educación en Hannah Arendt Altérité, action et éducation chez Hannah Arendt Alteridade, ação e educação em Hannah Arendt |
title |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
spellingShingle |
Alterity, action and education in Hannah Arendt Cenci, Angelo Vitório Alteridad Acción Educación Arendt Hannah Altérité Action Éducation Arendt Hannah Otherness Action Education Arendt Hannah Alteridade Ação Educação Arendt Hannah Educação |
title_short |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
title_full |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
title_fullStr |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
title_full_unstemmed |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
title_sort |
Alterity, action and education in Hannah Arendt |
author |
Cenci, Angelo Vitório |
author_facet |
Cenci, Angelo Vitório Casagranda, Edison Alencar |
author_role |
author |
author2 |
Casagranda, Edison Alencar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cenci, Angelo Vitório Casagranda, Edison Alencar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alteridad Acción Educación Arendt Hannah Altérité Action Éducation Arendt Hannah Otherness Action Education Arendt Hannah Alteridade Ação Educação Arendt Hannah Educação |
topic |
Alteridad Acción Educación Arendt Hannah Altérité Action Éducation Arendt Hannah Otherness Action Education Arendt Hannah Alteridade Ação Educação Arendt Hannah Educação |
description |
The theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 167: jan./mar.2018; 172-191 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191 Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 167: jan./mar.2018; 172-191 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315903827968 |