Alterity, action and education in Hannah Arendt

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cenci, Angelo Vitório
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Casagranda, Edison Alencar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664
Resumo: The theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. 
id FCC-1_9399dcdc5414f3f5c5427de5585248ab
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4664
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Alterity, action and education in Hannah ArendtAlteridad, acción y educación en Hannah ArendtAltérité, action et éducation chez Hannah ArendtAlteridade, ação e educação em Hannah ArendtAlteridadAcciónEducaciónArendtHannahAltéritéActionÉducationArendtHannahOthernessActionEducationArendtHannahAlteridadeAçãoEducaçãoArendtHannahEducaçãoThe theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. El tema de la alteridad puede ser leído en Hannah Arendt en un doble movimiento. El primero, con base en Eichmann em Jerusalém, se refiere a la negación del otro como incapacidad de ponerse en su lugar y como su supresión mediante la anulación de su singularidad. El segundo, teniendo como referencias principales La condición humana y .Qué es política?, estudia las condiciones para la alteridade y lo hace abordando los presupuestos de la acción –mundo y pluralidad– y en sus poderes –initium, revelación y energeia. Estas condiciones remiten al amor mundi y a la responsabilidad vinculada a él como condición educativa (formación) para que el otro pueda ser efectivamente otro.Le thème de l’altérité chez Hannah Arendt peut être lu par um mouvement double. Le premier inspiré d´Eichmann em Jerusalém, concerne la négation de l’autre par la voie de l’incapacité de se mettre à sa place et de la suppression de l´autre à travers l’annulation de sa singularité. Le deuxième, ancré dans La condition humaine et Qu’est-ce que la politique?, explore les conditions nécessaires pour l’altérité en se concentrant sur les présupposés de l’action – le monde et la pluralité – ainsi que sur ses pouvoirs – initium, révélation et energeia. De telles conditions renvoient à l’amor mundi et à la responsabilité qui lui est associée en tant que condition éducative (formation) pour que l’autre puisse devenir effectivement autre.  O tema da alteridade pode ser lido em Hannah Arendt em um duplo movimento. O primeiro, com base em Eichmann em Jerusalém, concerne à negação do outro como incapacidade de se colocar no seu lugar e como sua supressão mediante a anulação de sua singularidade. O segundo, tomando por referências principais A condiçao humana e O que é política?, explora as condições para a alteridade, e o faz focando nos pressupostos da ação – mundo e pluralidade – e nos seus poderes – initium, revelaçao e energeia. Tais condições remetem ao amor mundi e à responsabilidade vinculada a ele como condição educativa (formação) para o outro poder vir a ser efetivamente outro.Fundação Carlos Chagas2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 167: jan./mar.2018; 172-1911980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664/pdf_1Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCenci, Angelo VitórioCasagranda, Edison Alencar2022-12-02T13:10:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4664Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-02T13:10:14Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Alterity, action and education in Hannah Arendt
Alteridad, acción y educación en Hannah Arendt
Altérité, action et éducation chez Hannah Arendt
Alteridade, ação e educação em Hannah Arendt
title Alterity, action and education in Hannah Arendt
spellingShingle Alterity, action and education in Hannah Arendt
Cenci, Angelo Vitório
Alteridad
Acción
Educación
Arendt
Hannah
Altérité
Action
Éducation
Arendt
Hannah
Otherness
Action
Education
Arendt
Hannah
Alteridade
Ação
Educação
Arendt
Hannah
Educação
title_short Alterity, action and education in Hannah Arendt
title_full Alterity, action and education in Hannah Arendt
title_fullStr Alterity, action and education in Hannah Arendt
title_full_unstemmed Alterity, action and education in Hannah Arendt
title_sort Alterity, action and education in Hannah Arendt
author Cenci, Angelo Vitório
author_facet Cenci, Angelo Vitório
Casagranda, Edison Alencar
author_role author
author2 Casagranda, Edison Alencar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cenci, Angelo Vitório
Casagranda, Edison Alencar
dc.subject.por.fl_str_mv Alteridad
Acción
Educación
Arendt
Hannah
Altérité
Action
Éducation
Arendt
Hannah
Otherness
Action
Education
Arendt
Hannah
Alteridade
Ação
Educação
Arendt
Hannah
Educação
topic Alteridad
Acción
Educación
Arendt
Hannah
Altérité
Action
Éducation
Arendt
Hannah
Otherness
Action
Education
Arendt
Hannah
Alteridade
Ação
Educação
Arendt
Hannah
Educação
description The theme of alterity can be read in Hannah Arendt in a twofold manner. The first, grounded on Eichmann em Jerusalém, refers to denying the other as the incapacity to put oneself in the other’s place as well as to suppress the other through the nullification of their uniqueness. The second, drawing support mainly from The human condition and What is politics?, explores the conditions for alterity by focusing on the assumptions of action – world and plurality – and its powers – initium, revelation and energeia. Such conditions refer to amor mundi and to the responsibility attached to it as an educational condition (formation) so that the other can effectively become other. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4664/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 167: jan./mar.2018; 172-191
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 167: jan./mar.2018; 172-191
Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 167: jan./mar.2018; 172-191
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330315903827968