Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032 |
Resumo: | This article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers. |
id |
FCC-1_969f71dbdfc26bc16875eca53e77f398 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10032 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relationsPerfil racial docente y la educación para relaciones étnico-raciales Profil racial des enseignant(e)s et l’éducation pour les relations éthnico-racialesPerfil racial docente e a educação para relações étnico-raciaisRelações RaciaisEducação para a DiversidadeProfissionais da EducaçãoLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRace RelationsEducation for DiversityEducation ProfessionalsLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRelaciones RacialesEducación para la DiversidadProfesionales de la EducaciónLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRelations RacialesÉducation pour la DiversitéProfessionnels de l’ÉducationLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalThis article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers.Este artículo busca comprender si la presencia de profesionales negras(os) influye en el enfoque racial presente en el proyecto político pedagógico y en los planes de enseñanza de cuatro escuelas de la ciudad de São Paulo, siendo las dos con mayor porcentaje de profesoras(es) blancas(os) y las dos con una mayor porcentaje de profesoras(es) negras(os). Así, por medio de los datos analizados, se pudo verificar que: (i) de manera general, los documentos pedagógicos aún no reconocen la importancia estructural de la cuestión racial; (ii) la presencia de docentes negras(os) tiene poco impacto en la incorporación del tema en proyectos políticos pedagógicos; y (iii) la enseñanza de la historia y la cultura afrobrasileña y africana ha sido realizada por un grupo minoritario de docentes.Cet article cherche à comprendre si la présence de professionnel(les)s noir(e)s influe sur l’approche racial du projet politico-pédagogique et des programmes de cours de quatre écoles de la ville de São Paulo (Brésil), dont les deux qui ont le plus grand pourcentage d’enseignant(e)s blanc(he)s et les deux qui ont le plus grand pourcentage d’enseignant(e)s noir(e)s. Après l’analyse des données, on a pu constater que: (i) dans l’ensemble, ces documents pédagogiques ne reconnaissent pas encore l’importance structurale de la question raciale; (ii) la présence d’enseignant(e)s noir(e)s a peu d’impact sur l’incorporation de cette thématique dans les projets politico-pédagogiques; et (iii) l’enseignement de l’histoire et de la culture afro-brésilienne et africaine est mené par un groupe minoritaire d’enseignant(e)s.Este artigo busca compreender se a presença de profissionais negras/os influencia na abordagem racial presente no projeto político pedagógico e nos planos de ensino de quatro escolas do município de São Paulo, sendo as duas com maior percentual de professoras/es brancas/os e as duas com maior percentual de professoras/es negras/os. Assim, por meio dos dados analisados, foi possível constatar que: (i) de maneira geral os documentos pedagógicos ainda não reconhecem a importância estrutural da questão racial; (ii) a presença de docentes negras/os pouco impacta a incorporação da temática nos projetos políticos pedagógicos; e (iii) o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana tem sido realizado por um grupo minoritário de docentes.Fundação Carlos Chagas2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e100321980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4703https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4742https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4743Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuz, Fabiana Cristina da2024-02-06T17:35:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10032Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2024-02-06T17:35:02Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations Perfil racial docente y la educación para relaciones étnico-raciales Profil racial des enseignant(e)s et l’éducation pour les relations éthnico-raciales Perfil racial docente e a educação para relações étnico-raciais |
title |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
spellingShingle |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations Luz, Fabiana Cristina da Relações Raciais Educação para a Diversidade Profissionais da Educação Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Race Relations Education for Diversity Education Professionals Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relaciones Raciales Educación para la Diversidad Profesionales de la Educación Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relations Raciales Éducation pour la Diversité Professionnels de l’Éducation Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional |
title_short |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
title_full |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
title_fullStr |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
title_full_unstemmed |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
title_sort |
Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations |
author |
Luz, Fabiana Cristina da |
author_facet |
Luz, Fabiana Cristina da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Fabiana Cristina da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações Raciais Educação para a Diversidade Profissionais da Educação Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Race Relations Education for Diversity Education Professionals Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relaciones Raciales Educación para la Diversidad Profesionales de la Educación Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relations Raciales Éducation pour la Diversité Professionnels de l’Éducation Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional |
topic |
Relações Raciais Educação para a Diversidade Profissionais da Educação Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Race Relations Education for Diversity Education Professionals Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relaciones Raciales Educación para la Diversidad Profesionales de la Educación Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Relations Raciales Éducation pour la Diversité Professionnels de l’Éducation Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional |
description |
This article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4703 https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4742 https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4743 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032 Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032 Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032 Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e10032 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330317712621568 |