Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Fabiana Cristina da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032
Resumo: This article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers.
id FCC-1_969f71dbdfc26bc16875eca53e77f398
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10032
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relationsPerfil racial docente y la educación para relaciones étnico-raciales Profil racial des enseignant(e)s et l’éducation pour les relations éthnico-racialesPerfil racial docente e a educação para relações étnico-raciaisRelações RaciaisEducação para a DiversidadeProfissionais da EducaçãoLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRace RelationsEducation for DiversityEducation ProfessionalsLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRelaciones RacialesEducación para la DiversidadProfesionales de la EducaciónLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalRelations RacialesÉducation pour la DiversitéProfessionnels de l’ÉducationLei de Diretrizes e Bases da Educação NacionalThis article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers.Este artículo busca comprender si la presencia de profesionales negras(os) influye en el enfoque racial presente en el proyecto político pedagógico y en los planes de enseñanza de cuatro escuelas de la ciudad de São Paulo, siendo las dos con mayor porcentaje de profesoras(es) blancas(os) y las dos con una mayor porcentaje de profesoras(es) negras(os). Así, por medio de los datos analizados, se pudo verificar que: (i) de manera general, los documentos pedagógicos aún no reconocen la importancia estructural de la cuestión racial; (ii) la presencia de docentes negras(os) tiene poco impacto en la incorporación del tema en proyectos políticos pedagógicos; y (iii) la enseñanza de la historia y la cultura afrobrasileña y africana ha sido realizada por un grupo minoritario de docentes.Cet article cherche à comprendre si la présence de professionnel(les)s noir(e)s influe sur l’approche racial du projet politico-pédagogique et des programmes de cours de quatre écoles de la ville de São Paulo (Brésil), dont les deux qui ont le plus grand pourcentage d’enseignant(e)s blanc(he)s et les deux qui ont le plus grand pourcentage d’enseignant(e)s noir(e)s. Après l’analyse des données, on a pu constater que: (i) dans l’ensemble, ces documents pédagogiques ne reconnaissent pas encore l’importance structurale de la question raciale; (ii) la présence d’enseignant(e)s noir(e)s a peu d’impact sur l’incorporation de cette thématique dans les projets politico-pédagogiques; et (iii) l’enseignement de l’histoire et de la culture afro-brésilienne et africaine est mené par un groupe minoritaire d’enseignant(e)s.Este artigo busca compreender se a presença de profissionais negras/os influencia na abordagem racial presente no projeto político pedagógico e nos planos de ensino de quatro escolas do município de São Paulo, sendo as duas com maior percentual de professoras/es brancas/os e as duas com maior percentual de professoras/es negras/os. Assim, por meio dos dados analisados, foi possível constatar que: (i) de maneira geral os documentos pedagógicos ainda não reconhecem a importância estrutural da questão racial; (ii) a presença de docentes negras/os pouco impacta a incorporação da temática nos projetos políticos pedagógicos; e (iii) o ensino da história e cultura afro-brasileira e africana tem sido realizado por um grupo minoritário de docentes.Fundação Carlos Chagas2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e100321980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4703https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4742https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4743Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuz, Fabiana Cristina da2024-02-06T17:35:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10032Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2024-02-06T17:35:02Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
Perfil racial docente y la educación para relaciones étnico-raciales
Profil racial des enseignant(e)s et l’éducation pour les relations éthnico-raciales
Perfil racial docente e a educação para relações étnico-raciais
title Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
spellingShingle Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
Luz, Fabiana Cristina da
Relações Raciais
Educação para a Diversidade
Profissionais da Educação
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Race Relations
Education for Diversity
Education Professionals
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relaciones Raciales
Educación para la Diversidad
Profesionales de la Educación
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relations Raciales
Éducation pour la Diversité
Professionnels de l’Éducation
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
title_short Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
title_full Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
title_fullStr Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
title_full_unstemmed Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
title_sort Racial profile of teachers and education for ethnic-racial relations
author Luz, Fabiana Cristina da
author_facet Luz, Fabiana Cristina da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Fabiana Cristina da
dc.subject.por.fl_str_mv Relações Raciais
Educação para a Diversidade
Profissionais da Educação
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Race Relations
Education for Diversity
Education Professionals
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relaciones Raciales
Educación para la Diversidad
Profesionales de la Educación
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relations Raciales
Éducation pour la Diversité
Professionnels de l’Éducation
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
topic Relações Raciais
Educação para a Diversidade
Profissionais da Educação
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Race Relations
Education for Diversity
Education Professionals
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relaciones Raciales
Educación para la Diversidad
Profesionales de la Educación
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
Relations Raciales
Éducation pour la Diversité
Professionnels de l’Éducation
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
description This article aims to understand whether the presence of black male and female professionals influences the racial approach in the political pedagogical project and teaching plans of four schools, two with a higher percentage of white male and female teachers and two with a higher percentage of black male and female teachers, in the city of São Paulo. The data analyzed showed that: (i) in general, the pedagogical documents still do not recognize the structural importance of the racial issue; (ii) the presence of black male and female teachers has little impact on the incorporation of the issue into the pedagogical political projects; and (iii) the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture has been carried out by a minority group of teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4703
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4742
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10032/4743
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10032
Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e10032
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330317712621568