Women with children under three years: life conditions
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4175 |
Resumo: | This text presents a profile of women living in the state of São Paulo who are mothers of children ages zero to three years, and compares those whose children are enrolled in early childhood education – EI – institutions and those who do not use this service, in order to discuss the social role of these units. We used the 2010 Demographic Census as our source of data, and selected the variables referring to general profile (age, color/race, education), family life ( family structure, position in the family), professional life and income (occupation, income per capita). The study reaffirms phenomena referring to social inequalities which aggravate according with gender and race/color relations, underscoring these differences in terms of access to EI institutions. |
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Women with children under three years: life conditionsMujeres e hijos menores de tres años: condiciones de vidaFemmes mères d’enfants de moins de trois ans: conditions de vieMulheres e filhos menores de três anos: condições de vidaPolíticas PúblicasEducação InfantilDesigualdades SociaisMulheresgênero e educaçãoPolitiques PubliquesÉducation de La Petite EnfanceInégalités SocialesFemmesPolíticas PúblicasEducación InfantilDesigualdades SocialesMujeresPublic PoliciesEarly Childhood EducationSocial InequalitiesWomenThis text presents a profile of women living in the state of São Paulo who are mothers of children ages zero to three years, and compares those whose children are enrolled in early childhood education – EI – institutions and those who do not use this service, in order to discuss the social role of these units. We used the 2010 Demographic Census as our source of data, and selected the variables referring to general profile (age, color/race, education), family life ( family structure, position in the family), professional life and income (occupation, income per capita). The study reaffirms phenomena referring to social inequalities which aggravate according with gender and race/color relations, underscoring these differences in terms of access to EI institutions.Este texto presenta el perfil de mujeres residentes en el estado de São Paulo, madres de niños del grupo de edad de cero a tres años, y establece comparación entre aquellas cuyos hijos están matriculados en instituciones de educación infantil –EI– y aquellas en que no lo están, de modo a discutir el papel social de dichas unidades. Se utilizó como fuente de datos el Censo Demográfico de 2010 y se seleccionaron las variables relativas al perfil general (edad, color/raza, escolaridad), vida familiar (condiciones familiares, posición en la familia), vida profesional e ingresos (ocupación, renta per cápita). El estudio reafirma fenómenos relativos a desigualdades sociales que se profundizan en las relaciones de género y raza/color, explicitando tales diferencias en lo que se refiere a acceso a instituciones de EI.Ce texte dresse le profil de femmes qui résident à l´etat de São Paulo et qui sont mères d´enfants agés de zero à trois ans. Il compare les mères dont les enfants sont inscrits dans des creches et celles dont les enfants ne le sont pas a fin de discuter le rôle social de ces équipements. Ayant recours au Censo Demográfico [recensement démographique] 2010 ont été choisies des variables rélatives au profil général (âge, race/couleur, niveau de scolarité), à la vie familiale (composition familiale, position dans la famille), à la vie professionnelle et au révenu (profession, révenu per capita). L´étude ratifie que des phénomènes rélatifs aux inegalités sociales sont aggravés par les rapports de genre et de race/couleur et explicite ces diferences en termes d´accés aux institutions de garde d´enfants.Este texto apresenta o perfil de mulheres residentes no estado de São Paulo, mães de crianças na faixa etária de zero a três anos, estabelecendo comparação entre aquelas cujos filhos estão matriculados em instituições de educação infantil – EI –e aquelas que não contam com esse serviço, de modo a discutir o papel social dessas unidades. Utilizou-se, como fonte de dados, o Censo Demográfico de 2010 e foram selecionadas as variáveis referentes ao perfil geral (idade, cor/raça, escolaridade), vida familiar (arranjo familiar, posição na família), vida profissional e renda (ocupação, renda per capita). O estudo reafirma fenômenos referentes a desigualdades sociais que se aprofundam nas relações de gênero e raça/cor, explicitando essas diferenças em termos de acesso a instituições de EI.Fundação Carlos Chagas2017-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4175Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 163: jan./mar.2017; 320-341Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 Núm. 163: jan./mar.2017; 320-341Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 163: jan./mar.2017; 320-341Cadernos de Pesquisa; v. 47 n. 163: jan./mar.2017; 320-3411980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCengporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4175/3315https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4175/pdf_1Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Fernandes, FabianaGimenes, NelsonDomingues, Juliana dos Reis2022-12-07T14:35:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4175Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-07T14:35:29Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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