Data mining guided by the educational domain: a proof of concept

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Stella Oggioni da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Namen, Anderson Amendoeira, Moura Neto, Francisco Duarte, Silva, Adriana da Rocha, Ortigão, Maria Isabel Ramalho, Rohrer, Ursula Andrea Barbara Verdugo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5696
Resumo: This paper aims to propose a methodology for identifying patterns related to learning mathematics and the characteristics of the school environment. It was applied to the data of the Prova Brasil 2013, focusing on students in their 9th year of education, in the state of Rio de Janeiro. The approach, supported by education experts, consists of proposing a dimensionality reduction process integrated to data mining. Its evaluation was conducted using technical measures together with measures of interest to the educational domain. This approach made it possible to identify actions, as well as to analyze their viability, to solve educational issues. The methodology, guided by the area of application and the evaluation of which is not restricted to the use of technical metrics of data mining, can serve as a reference – a proof of concept – for other studies of educational actions and policies.
id FCC-2_00ca26bd70179730c17206a4fc6133f6
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5696
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Data mining guided by the educational domain: a proof of conceptMinería de datos orientada por el domínio educativo: una prueba de conceptoMineração de dados orientada pelo domínio educacional: uma prova de conceitoProva BrasilData MiningEducational PoliciesSchool PerformanceProva BrasilMinería de DatosPolíticas EducativasRendimiento EscolarProva BrasilMineração de DadosPolíticas EducacionaisRendimento EscolarThis paper aims to propose a methodology for identifying patterns related to learning mathematics and the characteristics of the school environment. It was applied to the data of the Prova Brasil 2013, focusing on students in their 9th year of education, in the state of Rio de Janeiro. The approach, supported by education experts, consists of proposing a dimensionality reduction process integrated to data mining. Its evaluation was conducted using technical measures together with measures of interest to the educational domain. This approach made it possible to identify actions, as well as to analyze their viability, to solve educational issues. The methodology, guided by the area of application and the evaluation of which is not restricted to the use of technical metrics of data mining, can serve as a reference – a proof of concept – for other studies of educational actions and policies.Este trabajo tiene el objetivo de proponer una metodología para identificar patrones relacionados con el aprendizaje de matemáticas y con las caracteristicas del ambiente escolar, que fue aplicada a los datos de la Prova Brasil 2013, específicamente a los alumnos del 9º año de la educación fundamental del estado de Rio de Janeiro. El enfoque, apoyado por el conocimiento de especialistas en el área de educación, consistió en proponer un proceso de reducción de dimensionalidad integrado a la minería de datos, y su evaluación fue efectuada por medio de medidas técnicas en conjunto con medidas de interés del dominio educativo. Este abordaje permitió identificar acciones y analizar su viabilidad para solucionar algunos problemas de la educación básica. La metodología, orientada por el área de aplicación y cuya evaluación no se restringió al uso de métricas técnicas de la mineria de datos, puede servir de referencia – una prueba de concepto – a otras investigaciones en acciones y políticas educativas.Este trabalho propõe uma metodologia para identificação de padrões relacionados ao aprendizado de matemática e às características do ambiente escolar, a qual foi aplicada aos dados da Prova Brasil 2013, com ênfase nos estudantes do 9º ano do ensino fundamental do estado do Rio de Janeiro. A abordagem, apoiada pelo conhecimento de especialistas em educação, consistiu na proposição de um processo de redução de dimensionalidade integrado à mineração de dados, sendo sua avaliação efetuada por intermédio de medidas técnicas em conjunto com medidas de interesse do domínio educacional. Foi possível identificar ações, bem como analisar sua viabilidade para solução das questões educacionais. A metodologia, orientada pela área de aplicação e cuja avaliação não se restringiu ao uso de métricas técnicas da mineração de dados, pode servir como referência – uma prova de conceito – a outras pesquisas em ações e políticas educacionais.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/569610.18222/eae.v30i74.5696Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-4531984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5696/3795Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Stella Oggioni daNamen, Anderson AmendoeiraMoura Neto, Francisco DuarteSilva, Adriana da RochaOrtigão, Maria Isabel RamalhoRohrer, Ursula Andrea Barbara Verdugo2024-01-24T13:07:17Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5696Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:07:17Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
Minería de datos orientada por el domínio educativo: una prueba de concepto
Mineração de dados orientada pelo domínio educacional: uma prova de conceito
title Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
spellingShingle Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
Fonseca, Stella Oggioni da
Prova Brasil
Data Mining
Educational Policies
School Performance
Prova Brasil
Minería de Datos
Políticas Educativas
Rendimiento Escolar
Prova Brasil
Mineração de Dados
Políticas Educacionais
Rendimento Escolar
title_short Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
title_full Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
title_fullStr Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
title_full_unstemmed Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
title_sort Data mining guided by the educational domain: a proof of concept
author Fonseca, Stella Oggioni da
author_facet Fonseca, Stella Oggioni da
Namen, Anderson Amendoeira
Moura Neto, Francisco Duarte
Silva, Adriana da Rocha
Ortigão, Maria Isabel Ramalho
Rohrer, Ursula Andrea Barbara Verdugo
author_role author
author2 Namen, Anderson Amendoeira
Moura Neto, Francisco Duarte
Silva, Adriana da Rocha
Ortigão, Maria Isabel Ramalho
Rohrer, Ursula Andrea Barbara Verdugo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Stella Oggioni da
Namen, Anderson Amendoeira
Moura Neto, Francisco Duarte
Silva, Adriana da Rocha
Ortigão, Maria Isabel Ramalho
Rohrer, Ursula Andrea Barbara Verdugo
dc.subject.por.fl_str_mv Prova Brasil
Data Mining
Educational Policies
School Performance
Prova Brasil
Minería de Datos
Políticas Educativas
Rendimiento Escolar
Prova Brasil
Mineração de Dados
Políticas Educacionais
Rendimento Escolar
topic Prova Brasil
Data Mining
Educational Policies
School Performance
Prova Brasil
Minería de Datos
Políticas Educativas
Rendimiento Escolar
Prova Brasil
Mineração de Dados
Políticas Educacionais
Rendimento Escolar
description This paper aims to propose a methodology for identifying patterns related to learning mathematics and the characteristics of the school environment. It was applied to the data of the Prova Brasil 2013, focusing on students in their 9th year of education, in the state of Rio de Janeiro. The approach, supported by education experts, consists of proposing a dimensionality reduction process integrated to data mining. Its evaluation was conducted using technical measures together with measures of interest to the educational domain. This approach made it possible to identify actions, as well as to analyze their viability, to solve educational issues. The methodology, guided by the area of application and the evaluation of which is not restricted to the use of technical metrics of data mining, can serve as a reference – a proof of concept – for other studies of educational actions and policies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5696
10.18222/eae.v30i74.5696
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5696
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.5696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5696/3795
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 420-453
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422938656768