Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Donaldo Bello de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4160
Resumo: The present article aims to evaluate the internal organization of Municipal Education Plans (PMEs) of the Metropolitan Region of Rio de Janeiro, in order to check its alignment with the National Education Plan (PNE) 2014-2024. The legal norms as well as the diagnosis of the education situation and the definition of the goals and strategies are used as instruments of analysis. It was observed that, of the 19 PMEs analyzed, only nine do not present major problems in relation to their structure and organization, while the other ten have significant problems related to one or more dimensions examined and, of these, three present important misalignments relative to this new PNE. On the other hand, the advances made by these plans are emphasized, also stressing the importance of continuity and deepening of their evaluations, indicating other analytical dimensions to be considered.  
id FCC-2_22bbf435425aec4cd1802533eb070658
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4160
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024Evaluación de la organización de los Planes Municipales de Educación relacionados a el PNE 2014-2024Avaliação organizacional de Planos Municipais de Educação relativos ao PNE 2014-2024Municipal Education PlanNational Education PlanMetropolitan RegionState of Rio de JaneiroPlan Municipal de EducaciónPlan Nacional de EducaciónRegión MetropolitanaEstado de Rio de JaneiroPlano Municipal de EducaçãoPlano Nacional de EducaçãoRegião MetropolitanaEstado do Rio de JaneiroPlanejamento da educaçãoThe present article aims to evaluate the internal organization of Municipal Education Plans (PMEs) of the Metropolitan Region of Rio de Janeiro, in order to check its alignment with the National Education Plan (PNE) 2014-2024. The legal norms as well as the diagnosis of the education situation and the definition of the goals and strategies are used as instruments of analysis. It was observed that, of the 19 PMEs analyzed, only nine do not present major problems in relation to their structure and organization, while the other ten have significant problems related to one or more dimensions examined and, of these, three present important misalignments relative to this new PNE. On the other hand, the advances made by these plans are emphasized, also stressing the importance of continuity and deepening of their evaluations, indicating other analytical dimensions to be considered.  El presente artículo tiene el objetivo de evaluar la organización interna de los Planes Municipales de Educación (PMEs) de la región metropolitana de Río de Janeiro, a fin de comprobar si están conformes con el Plan Nacional de Educación (PNE) 2014-2024. Elige como dimensiones de análisis la regulación jurídica, el diagnóstico de la situación educativa y la definición de las metas y estrategias. Constata que de los 19 PMEs analizados, solamente nueve no exponen problemas importantes en lo que concierne a su estructura y organización, mientras que los otros diez presentan adversidades significativas relativas a una o más dimensiones examinadas, y, de éstos, tres exponen importantes desajustes en relación al nuevo PNE. En contrapartida, destaca los avances expuestos por estos planes, enfatizando también la importancia de la continuidad y la profundización de sus evaluaciones, indicando otras dimensiones analíticas a considerar.  O presente artigo se propõe a avaliar a organização interna dos Planos Municipais de Educação (PMEs) da Região Metropolitana do Rio de Janeiro, de modo a verificar sua consonância em relação ao Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024. Elege como dimensões de análise a normatização jurídica, o diagnóstico da situação educacional e a definição das metas e estratégias. Constata que dos 19 PMEs analisados, apenas nove não expõem maiores problemas em relação à sua estrutura e organização, enquanto que os outros dez apresentam adversidades significativas concernentes a uma ou mais dimensões examinadas, sendo que, desses, três exibem importantes desalinhamentos em relação a esse novo PNE. Em contrapartida, destaca os avanços expostos por esses planos, também salientando a pertinência da continuidade e aprofundamento de suas avaliações, indicando outras dimensões analíticas possíveis de serem contempladas.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/416010.18222/eae.v0ix.4160Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-9991984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4160/3475Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Donaldo Bello de2024-01-22T15:39:36Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4160Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:39:36Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
Evaluación de la organización de los Planes Municipales de Educación relacionados a el PNE 2014-2024
Avaliação organizacional de Planos Municipais de Educação relativos ao PNE 2014-2024
title Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
spellingShingle Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
Souza, Donaldo Bello de
Municipal Education Plan
National Education Plan
Metropolitan Region
State of Rio de Janeiro
Plan Municipal de Educación
Plan Nacional de Educación
Región Metropolitana
Estado de Rio de Janeiro
Plano Municipal de Educação
Plano Nacional de Educação
Região Metropolitana
Estado do Rio de Janeiro
Planejamento da educação
title_short Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
title_full Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
title_fullStr Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
title_full_unstemmed Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
title_sort Evaluation of the organization of Municipal Education Plans related to the PNE 2014-2024
author Souza, Donaldo Bello de
author_facet Souza, Donaldo Bello de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Donaldo Bello de
dc.subject.por.fl_str_mv Municipal Education Plan
National Education Plan
Metropolitan Region
State of Rio de Janeiro
Plan Municipal de Educación
Plan Nacional de Educación
Región Metropolitana
Estado de Rio de Janeiro
Plano Municipal de Educação
Plano Nacional de Educação
Região Metropolitana
Estado do Rio de Janeiro
Planejamento da educação
topic Municipal Education Plan
National Education Plan
Metropolitan Region
State of Rio de Janeiro
Plan Municipal de Educación
Plan Nacional de Educación
Región Metropolitana
Estado de Rio de Janeiro
Plano Municipal de Educação
Plano Nacional de Educação
Região Metropolitana
Estado do Rio de Janeiro
Planejamento da educação
description The present article aims to evaluate the internal organization of Municipal Education Plans (PMEs) of the Metropolitan Region of Rio de Janeiro, in order to check its alignment with the National Education Plan (PNE) 2014-2024. The legal norms as well as the diagnosis of the education situation and the definition of the goals and strategies are used as instruments of analysis. It was observed that, of the 19 PMEs analyzed, only nine do not present major problems in relation to their structure and organization, while the other ten have significant problems related to one or more dimensions examined and, of these, three present important misalignments relative to this new PNE. On the other hand, the advances made by these plans are emphasized, also stressing the importance of continuity and deepening of their evaluations, indicating other analytical dimensions to be considered.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4160
10.18222/eae.v0ix.4160
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4160
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4160/3475
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 970-999
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422493011968