The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leite, Raimundo Hélio, Silva, Lucas Melgaço da, Carvalho, Wirla Risany Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097
Resumo: The present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction.
id FCC-2_2970044dad9bd677b6a9f71dacbef727
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8097
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizonsLa evaluación del aprendizaje en la formación docente: Revelando horizontesA avaliação da aprendizagem na formação docente: Revelando horizontesFormação DocenteAvaliação da AprendizagemInstitutos Federais de EducaçãoLicenciatura em MatemáticaFormación DocenteEvaluación del AprendizajeInstitutos Federales de EducaciónLicenciatura en MatemáticasTeacher TrainingLearning AssessmentFederal Institutes of EducationTeaching Degree in MathematicsThe present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction.El presente artículo tiene su origen en una investigación de doctorado, realizada con los profesores de los cursos de licenciatura en matemáticas de los institutos federales de Ceará y Paraíba. El objetivo fue analizar las concepciones y prácticas evaluativas de eses profesores y su relación con la formación docente. El estudio, con un enfoque cualitativo, hizo uso de los fundamentos filosóficos de la fenomenología hermenéutica, a partir de la visión de Martin Heidegger y Hans-Georg Gadamer, para analizar los datos recogidos en las entrevistas semiestructuradas. Los conceptos y prácticas de evaluación del aprendizaje abordados señalaron el indicio de que no hay una cultura de formación dirigida para los principios de una evaluación del aprendizaje, lo que contribuye para el fortalecimiento de las prácticas evaluativas de la reproducción.O presente artigo originou-se de uma pesquisa doutoral, realizada com professores dos cursos de Licenciatura em Matemática nos institutos federais do Ceará e da Paraíba. O objetivo era analisar as concepções e práticas avaliativas desses professores e sua relação com a formação docente. O estudo, de abordagem qualitativa, fez uso dos fundamentos filosóficos da fenomenologia hermenêutica, a partir das visões de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, para análise dos dados coletados em entrevistas semiestruturadas. As concepções e práticas de avaliação da aprendizagem abordadas sinalizaram o indicativo de que não há uma cultura de formação direcionada para os princípios de uma avaliação da aprendizagem, o que contribui para o fortalecimento de práticas avaliativas de reprodução. Fundação Carlos Chagas2023-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/809710.18222/eae.v34.8097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e080971984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4595https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4872Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Antônia Edivaneide de SousaLeite, Raimundo HélioSilva, Lucas Melgaço daCarvalho, Wirla Risany Lima2024-01-29T19:58:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8097Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:58:29Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
La evaluación del aprendizaje en la formación docente: Revelando horizontes
A avaliação da aprendizagem na formação docente: Revelando horizontes
title The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
spellingShingle The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa
Formação Docente
Avaliação da Aprendizagem
Institutos Federais de Educação
Licenciatura em Matemática
Formación Docente
Evaluación del Aprendizaje
Institutos Federales de Educación
Licenciatura en Matemáticas
Teacher Training
Learning Assessment
Federal Institutes of Education
Teaching Degree in Mathematics
title_short The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
title_full The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
title_fullStr The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
title_full_unstemmed The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
title_sort The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
author Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa
author_facet Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa
Leite, Raimundo Hélio
Silva, Lucas Melgaço da
Carvalho, Wirla Risany Lima
author_role author
author2 Leite, Raimundo Hélio
Silva, Lucas Melgaço da
Carvalho, Wirla Risany Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa
Leite, Raimundo Hélio
Silva, Lucas Melgaço da
Carvalho, Wirla Risany Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Avaliação da Aprendizagem
Institutos Federais de Educação
Licenciatura em Matemática
Formación Docente
Evaluación del Aprendizaje
Institutos Federales de Educación
Licenciatura en Matemáticas
Teacher Training
Learning Assessment
Federal Institutes of Education
Teaching Degree in Mathematics
topic Formação Docente
Avaliação da Aprendizagem
Institutos Federais de Educação
Licenciatura em Matemática
Formación Docente
Evaluación del Aprendizaje
Institutos Federales de Educación
Licenciatura en Matemáticas
Teacher Training
Learning Assessment
Federal Institutes of Education
Teaching Degree in Mathematics
description The present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097
10.18222/eae.v34.8097
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.8097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4595
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4872
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08097
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e08097
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423194509312