The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097 |
Resumo: | The present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction. |
id |
FCC-2_2970044dad9bd677b6a9f71dacbef727 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8097 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizonsLa evaluación del aprendizaje en la formación docente: Revelando horizontesA avaliação da aprendizagem na formação docente: Revelando horizontesFormação DocenteAvaliação da AprendizagemInstitutos Federais de EducaçãoLicenciatura em MatemáticaFormación DocenteEvaluación del AprendizajeInstitutos Federales de EducaciónLicenciatura en MatemáticasTeacher TrainingLearning AssessmentFederal Institutes of EducationTeaching Degree in MathematicsThe present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction.El presente artículo tiene su origen en una investigación de doctorado, realizada con los profesores de los cursos de licenciatura en matemáticas de los institutos federales de Ceará y Paraíba. El objetivo fue analizar las concepciones y prácticas evaluativas de eses profesores y su relación con la formación docente. El estudio, con un enfoque cualitativo, hizo uso de los fundamentos filosóficos de la fenomenología hermenéutica, a partir de la visión de Martin Heidegger y Hans-Georg Gadamer, para analizar los datos recogidos en las entrevistas semiestructuradas. Los conceptos y prácticas de evaluación del aprendizaje abordados señalaron el indicio de que no hay una cultura de formación dirigida para los principios de una evaluación del aprendizaje, lo que contribuye para el fortalecimiento de las prácticas evaluativas de la reproducción.O presente artigo originou-se de uma pesquisa doutoral, realizada com professores dos cursos de Licenciatura em Matemática nos institutos federais do Ceará e da Paraíba. O objetivo era analisar as concepções e práticas avaliativas desses professores e sua relação com a formação docente. O estudo, de abordagem qualitativa, fez uso dos fundamentos filosóficos da fenomenologia hermenêutica, a partir das visões de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, para análise dos dados coletados em entrevistas semiestruturadas. As concepções e práticas de avaliação da aprendizagem abordadas sinalizaram o indicativo de que não há uma cultura de formação direcionada para os princípios de uma avaliação da aprendizagem, o que contribui para o fortalecimento de práticas avaliativas de reprodução. Fundação Carlos Chagas2023-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/809710.18222/eae.v34.8097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08097Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e080971984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4595https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4872Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Antônia Edivaneide de SousaLeite, Raimundo HélioSilva, Lucas Melgaço daCarvalho, Wirla Risany Lima2024-01-29T19:58:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8097Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:58:29Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons La evaluación del aprendizaje en la formación docente: Revelando horizontes A avaliação da aprendizagem na formação docente: Revelando horizontes |
title |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
spellingShingle |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa Formação Docente Avaliação da Aprendizagem Institutos Federais de Educação Licenciatura em Matemática Formación Docente Evaluación del Aprendizaje Institutos Federales de Educación Licenciatura en Matemáticas Teacher Training Learning Assessment Federal Institutes of Education Teaching Degree in Mathematics |
title_short |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
title_full |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
title_fullStr |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
title_full_unstemmed |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
title_sort |
The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons |
author |
Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa |
author_facet |
Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa Leite, Raimundo Hélio Silva, Lucas Melgaço da Carvalho, Wirla Risany Lima |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Raimundo Hélio Silva, Lucas Melgaço da Carvalho, Wirla Risany Lima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzaga, Antônia Edivaneide de Sousa Leite, Raimundo Hélio Silva, Lucas Melgaço da Carvalho, Wirla Risany Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Avaliação da Aprendizagem Institutos Federais de Educação Licenciatura em Matemática Formación Docente Evaluación del Aprendizaje Institutos Federales de Educación Licenciatura en Matemáticas Teacher Training Learning Assessment Federal Institutes of Education Teaching Degree in Mathematics |
topic |
Formação Docente Avaliação da Aprendizagem Institutos Federais de Educação Licenciatura em Matemática Formación Docente Evaluación del Aprendizaje Institutos Federales de Educación Licenciatura en Matemáticas Teacher Training Learning Assessment Federal Institutes of Education Teaching Degree in Mathematics |
description |
The present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097 10.18222/eae.v34.8097 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.8097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4595 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8097/4872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08097 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08097 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e08097 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423194509312 |