Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sibele Vasconcelos de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fajardo, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083
Resumo: The quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation.
id FCC-2_3be9fb3b63fd360e64196ce1972e5513
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9083
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do SulAnálisis del índice de carencia de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul Análise do índice de privação das escolas do ensino básico do Rio Grande do SulMétodo Alkire-FosterAnálise MultidimensionalCenso EscolarQualidade da EducaçãoMétodo Alkire-FosterAnálisis MultidimensionalCenso EscolarCalidad de EducaciónAlkire-Foster Method Multidimensional AnalysisSchool CensusQuality of EducationThe quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation. La calidad de la educación puede evaluarse bajo varios aspectos, entre ellos la observación del acceso a los recursos materiales y al capital humano. El presente estudio tiene como objetivo estimar un índice de carencias de infraestructura de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul. Para ello, son utilizados los datos del Censo Escolar de 2018 en una adaptación del método Alkire-Foster para evaluar la naturaleza de las carencias escolares. De las 10.066 escuelas que funcionan en el estado gaucho, cerca de la mitad se enfrenta a limitaciones en ocho o más indicadores (de los 24) seleccionados para el análisis. El peor desempeño de las escuelas del estado gaucho se observó en la composición de las variables de la dimensión “Condiciones de los Servicios en la Asistencia Estudiantil”. Las escuelas con mayores carencias de infraestructura son las escuelas rurales. A qualidade da educação pode ser avaliada sob vários aspectos, incluindo a observação do acesso aos recursos materiais e ao capital humano. O presente estudo visa a estimar um índice de privação infraestrutural das escolas do ensino básico do Rio Grande do Sul. Para tanto, são utilizados os dados do Censo Escolar de 2018 em uma adaptação do método Alkire-Foster para avaliar a natureza das privações escolares. Das 10.066 escolas em operação no estado, cerca de metade enfrenta constrangimentos em oito ou mais indicadores (dos 24) selecionados para análise. O pior desempenho das escolas do estado gaúcho foi percebido na composição das varáveis da dimensão “Condições dos serviços em assistência estudantil”. As escolas com maior privação infraestrutural são as rurais. Fundação Carlos Chagas2023-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/908310.18222/eae.v34.9083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e090831984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4584https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4620Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Sibele Vasconcelos deFajardo, Ricardo2024-01-29T19:50:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9083Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:50:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
Análisis del índice de carencia de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul
Análise do índice de privação das escolas do ensino básico do Rio Grande do Sul
title Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
spellingShingle Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
Oliveira, Sibele Vasconcelos de
Método Alkire-Foster
Análise Multidimensional
Censo Escolar
Qualidade da Educação
Método Alkire-Foster
Análisis Multidimensional
Censo Escolar
Calidad de Educación
Alkire-Foster Method
Multidimensional Analysis
School Census
Quality of Education
title_short Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
title_full Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
title_fullStr Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
title_full_unstemmed Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
title_sort Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
author Oliveira, Sibele Vasconcelos de
author_facet Oliveira, Sibele Vasconcelos de
Fajardo, Ricardo
author_role author
author2 Fajardo, Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Sibele Vasconcelos de
Fajardo, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Método Alkire-Foster
Análise Multidimensional
Censo Escolar
Qualidade da Educação
Método Alkire-Foster
Análisis Multidimensional
Censo Escolar
Calidad de Educación
Alkire-Foster Method
Multidimensional Analysis
School Census
Quality of Education
topic Método Alkire-Foster
Análise Multidimensional
Censo Escolar
Qualidade da Educação
Método Alkire-Foster
Análisis Multidimensional
Censo Escolar
Calidad de Educación
Alkire-Foster Method
Multidimensional Analysis
School Census
Quality of Education
description The quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083
10.18222/eae.v34.9083
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.9083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4584
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4620
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09083
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09083
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423538442240