Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083 |
Resumo: | The quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation. |
id |
FCC-2_3be9fb3b63fd360e64196ce1972e5513 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9083 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do SulAnálisis del índice de carencia de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul Análise do índice de privação das escolas do ensino básico do Rio Grande do SulMétodo Alkire-FosterAnálise MultidimensionalCenso EscolarQualidade da EducaçãoMétodo Alkire-FosterAnálisis MultidimensionalCenso EscolarCalidad de EducaciónAlkire-Foster Method Multidimensional AnalysisSchool CensusQuality of EducationThe quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation. La calidad de la educación puede evaluarse bajo varios aspectos, entre ellos la observación del acceso a los recursos materiales y al capital humano. El presente estudio tiene como objetivo estimar un índice de carencias de infraestructura de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul. Para ello, son utilizados los datos del Censo Escolar de 2018 en una adaptación del método Alkire-Foster para evaluar la naturaleza de las carencias escolares. De las 10.066 escuelas que funcionan en el estado gaucho, cerca de la mitad se enfrenta a limitaciones en ocho o más indicadores (de los 24) seleccionados para el análisis. El peor desempeño de las escuelas del estado gaucho se observó en la composición de las variables de la dimensión “Condiciones de los Servicios en la Asistencia Estudiantil”. Las escuelas con mayores carencias de infraestructura son las escuelas rurales. A qualidade da educação pode ser avaliada sob vários aspectos, incluindo a observação do acesso aos recursos materiais e ao capital humano. O presente estudo visa a estimar um índice de privação infraestrutural das escolas do ensino básico do Rio Grande do Sul. Para tanto, são utilizados os dados do Censo Escolar de 2018 em uma adaptação do método Alkire-Foster para avaliar a natureza das privações escolares. Das 10.066 escolas em operação no estado, cerca de metade enfrenta constrangimentos em oito ou mais indicadores (dos 24) selecionados para análise. O pior desempenho das escolas do estado gaúcho foi percebido na composição das varáveis da dimensão “Condições dos serviços em assistência estudantil”. As escolas com maior privação infraestrutural são as rurais. Fundação Carlos Chagas2023-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/908310.18222/eae.v34.9083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09083Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e090831984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4584https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4620Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Sibele Vasconcelos deFajardo, Ricardo2024-01-29T19:50:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9083Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:50:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul Análisis del índice de carencia de las escuelas de educación básica en Rio Grande do Sul Análise do índice de privação das escolas do ensino básico do Rio Grande do Sul |
title |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
spellingShingle |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul Oliveira, Sibele Vasconcelos de Método Alkire-Foster Análise Multidimensional Censo Escolar Qualidade da Educação Método Alkire-Foster Análisis Multidimensional Censo Escolar Calidad de Educación Alkire-Foster Method Multidimensional Analysis School Census Quality of Education |
title_short |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
title_full |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
title_fullStr |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
title_full_unstemmed |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
title_sort |
Analysis of the deprivation index of basic education schools in Rio Grande do Sul |
author |
Oliveira, Sibele Vasconcelos de |
author_facet |
Oliveira, Sibele Vasconcelos de Fajardo, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Fajardo, Ricardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sibele Vasconcelos de Fajardo, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Método Alkire-Foster Análise Multidimensional Censo Escolar Qualidade da Educação Método Alkire-Foster Análisis Multidimensional Censo Escolar Calidad de Educación Alkire-Foster Method Multidimensional Analysis School Census Quality of Education |
topic |
Método Alkire-Foster Análise Multidimensional Censo Escolar Qualidade da Educação Método Alkire-Foster Análisis Multidimensional Censo Escolar Calidad de Educación Alkire-Foster Method Multidimensional Analysis School Census Quality of Education |
description |
The quality of education can be evaluated from several aspects, including the observation of access to material resources and human capital. The present study aims to estimate an index of infrastructural deprivation in basic education schools in Rio Grande do Sul. To this end, we used data from the 2018 School Census, adapting the Alkire-Foster method to assess the nature of school deprivation. Of the 10,066 schools operating in the state, about half face constraints in eight or more indicators (of the 24) selected for analysis. The worst performance among schools in the state of Rio Grande do Sul was in the composition of the variables of the dimension “Conditions of Student Assistance Services”. Rural schools have the greatest infrastructural deprivation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083 10.18222/eae.v34.9083 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.9083 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4584 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9083/4620 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09083 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09083 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09083 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423538442240 |