Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila, Rodrigo Peres de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sperrhake, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119
Resumo: The present article investigates the inequality of opportunity in children’s access to appropriate levels of reading, writing and mathematics. To this end, Human Opportunity Indicators were used to calculate the results of the 2016 Avaliação Nacional da Alfabetização [National Literacy Assessment]. The results indicate considerable problems in the three dimensions analyzed, aggravated by adopting a more demanding standard of what would be an appropriate level of learning. The estimated indicators ranged between 0.41 and 0.61 for the least demanding criterion, and between 0.07 and 0.23 for the most demanding learning criterion. Shapley’s decomposition shows that inequality of opportunity in access to a good education is linked mostly (90%) to the socio-economic level of schools and their geographic location.
id FCC-2_52a09c17f5995cb0a5f1959cfbfe1adc
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10119
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016La desigualdad de oportunidad en la Evaluación Nacional de Alfabetización de 2016 A desigualdade de oportunidade na Avaliação Nacional da Alfabetização de 2016Desigualdade de OportunidadesAlfabetizaçãoAvaliaçãoDesigualdad de OportunidadesAlfabetización EvaluaciónInequality of OpportunityLiteracyAssessmentThe present article investigates the inequality of opportunity in children’s access to appropriate levels of reading, writing and mathematics. To this end, Human Opportunity Indicators were used to calculate the results of the 2016 Avaliação Nacional da Alfabetização [National Literacy Assessment]. The results indicate considerable problems in the three dimensions analyzed, aggravated by adopting a more demanding standard of what would be an appropriate level of learning. The estimated indicators ranged between 0.41 and 0.61 for the least demanding criterion, and between 0.07 and 0.23 for the most demanding learning criterion. Shapley’s decomposition shows that inequality of opportunity in access to a good education is linked mostly (90%) to the socio-economic level of schools and their geographic location.Este artículo investiga la desigualdad de oportunidad en el acceso de los niños a niveles adecuados de lectura, escritura y matemáticas. Para ello, se calcularon los Indicadores de Oportunidad Humana para los resultados de la Avaliação Nacional da Alfabetização [Evaluación Nacional de Alfabetización] de 2016. Los resultados indican problemas considerables en las tres dimensiones analizadas, agravados al adoptar un estándar más exigente de lo que sería un nivel adecuado de aprendizaje. Los indicadores estimados variaron entre 0.41 y 0.61 para el criterio menos exigente, y entre 0.07 y 0.23 para el criterio más exigente de aprendizaje. La descomposición de Shapley muestra que la desigualdad de oportunidad en el acceso a una buena educación está vinculada de modo mayoritario (90%) al nivel socioeconómico de las escuelas y su localización geográfica.Este artigo investiga a desigualdade de oportunidade no acesso das crianças a níveis adequados de leitura, escrita e matemática. Para tanto, calcularam-se os Indicadores de Oportunidade Humana para os resultados da Avaliação Nacional da Alfabetização de 2016. Os resultados indicam problemas consideráveis nas três dimensões analisadas, agravados ao adotar um padrão mais exigente do que seria um nível adequado de aprendizado. Os indicadores estimados variaram entre 0.41 e 0.61 para o critério menos exigente, e entre 0.07 e 0.23 para o critério mais exigente de aprendizado. A decomposição de Shapley mostra que a desigualdade de oportunidade no acesso a uma boa educação está vinculada majoritariamente (90%) ao nível socioeconômico das escolas e sua localização geográfica.Fundação Carlos Chagas2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1011910.18222/eae.v34.10119Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10119Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101191984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119/4717https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119/4855Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Rodrigo Peres deSperrhake, Renata2024-01-29T19:33:48Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10119Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:33:48Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
La desigualdad de oportunidad en la Evaluación Nacional de Alfabetización de 2016
A desigualdade de oportunidade na Avaliação Nacional da Alfabetização de 2016
title Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
spellingShingle Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
Ávila, Rodrigo Peres de
Desigualdade de Oportunidades
Alfabetização
Avaliação
Desigualdad de Oportunidades
Alfabetización
Evaluación
Inequality of Opportunity
Literacy
Assessment
title_short Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
title_full Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
title_fullStr Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
title_full_unstemmed Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
title_sort Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
author Ávila, Rodrigo Peres de
author_facet Ávila, Rodrigo Peres de
Sperrhake, Renata
author_role author
author2 Sperrhake, Renata
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila, Rodrigo Peres de
Sperrhake, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade de Oportunidades
Alfabetização
Avaliação
Desigualdad de Oportunidades
Alfabetización
Evaluación
Inequality of Opportunity
Literacy
Assessment
topic Desigualdade de Oportunidades
Alfabetização
Avaliação
Desigualdad de Oportunidades
Alfabetización
Evaluación
Inequality of Opportunity
Literacy
Assessment
description The present article investigates the inequality of opportunity in children’s access to appropriate levels of reading, writing and mathematics. To this end, Human Opportunity Indicators were used to calculate the results of the 2016 Avaliação Nacional da Alfabetização [National Literacy Assessment]. The results indicate considerable problems in the three dimensions analyzed, aggravated by adopting a more demanding standard of what would be an appropriate level of learning. The estimated indicators ranged between 0.41 and 0.61 for the least demanding criterion, and between 0.07 and 0.23 for the most demanding learning criterion. Shapley’s decomposition shows that inequality of opportunity in access to a good education is linked mostly (90%) to the socio-economic level of schools and their geographic location.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119
10.18222/eae.v34.10119
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119/4717
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10119/4855
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10119
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10119
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10119
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423604502528