Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santa Bárbara, Rubiana Brasilio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Galuch, Maria Terezinha Bellanda, Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580
Resumo: The present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century.
id FCC-2_561a2400065d815b18252a912a497956
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9580
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?Preguntas sobre la tecnología: ¿Qué se evalúa en el Exame Nacional do Ensino Médio? Questões sobre a tecnologia: O que é avaliado no Exame Nacional do Ensino Médio?Exame Nacional do Ensino MédioTechnologyTrainingKnowledgeExame Nacional do Ensino MédioTecnologíaFormaciónConocimientoExame Nacional do Ensino MédioTecnologiaFormaçãoConhecimentoThe present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century.El presente estudio tuvo el objetivo de abarcar los conocimientos sobre tecnología requeridos por parte de los participantes en el Exame Nacional do Ensino Médio [Examen Nacional de Educación Media]. A la luz de la Teoría Crítica, se analizaron preguntas relativas a las pruebas de Lenguajes, Códigos y sus Tecnologías de los años 2009, 2011 y 2020, en lo que se refiere a los siguientes elementos: texto, situaciones problema, enunciados y alternativas. Los resultados muestran que las pruebas evalúan si el participante sabe o no utilizar la tecnología con énfasis en la identificación, sin reflexión. El conocimiento sobre la tecnología evaluado se orienta a una formación que se adapta a las exigencias del capital flexible en el siglo XXI.O presente estudo objetivou compreender o conhecimento sobre a tecnologia requerido do participante do Exame Nacional do Ensino Médio. À luz da Teoria Crítica, foram anali-sadas questões da prova de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias dos anos de 2009, 2011 e 2020 no que se refere aos seguintes elementos: texto, situações-problema, enunciados e alternativas. Os resultados mostram que as provas avaliam se o participante sabe ou não usar a tecnologia, com ênfase na identificação, sem reflexão. O conhecimento sobre a tecnologia avaliado está voltado para uma formação adaptativa às exigências do capital flexível do século XXI.Fundação Carlos Chagas2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/958010.18222/eae.v34.9580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e095801984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4700https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4845Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanta Bárbara, Rubiana BrasilioGaluch, Maria Terezinha BellandaSilva, Cleonice Aparecida Raphael da2024-01-29T19:16:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9580Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:16:14Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
Preguntas sobre la tecnología: ¿Qué se evalúa en el Exame Nacional do Ensino Médio?
Questões sobre a tecnologia: O que é avaliado no Exame Nacional do Ensino Médio?
title Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
spellingShingle Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
Santa Bárbara, Rubiana Brasilio
Exame Nacional do Ensino Médio
Technology
Training
Knowledge
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnología
Formación
Conocimiento
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnologia
Formação
Conhecimento
title_short Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
title_full Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
title_fullStr Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
title_full_unstemmed Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
title_sort Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
author Santa Bárbara, Rubiana Brasilio
author_facet Santa Bárbara, Rubiana Brasilio
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
author_role author
author2 Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santa Bárbara, Rubiana Brasilio
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
dc.subject.por.fl_str_mv Exame Nacional do Ensino Médio
Technology
Training
Knowledge
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnología
Formación
Conocimiento
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnologia
Formação
Conhecimento
topic Exame Nacional do Ensino Médio
Technology
Training
Knowledge
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnología
Formación
Conocimiento
Exame Nacional do Ensino Médio
Tecnologia
Formação
Conhecimento
description The present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580
10.18222/eae.v34.9580
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.9580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4700
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09580
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09580
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423578288128