Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580 |
Resumo: | The present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century. |
id |
FCC-2_561a2400065d815b18252a912a497956 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9580 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio?Preguntas sobre la tecnología: ¿Qué se evalúa en el Exame Nacional do Ensino Médio? Questões sobre a tecnologia: O que é avaliado no Exame Nacional do Ensino Médio?Exame Nacional do Ensino MédioTechnologyTrainingKnowledgeExame Nacional do Ensino MédioTecnologíaFormaciónConocimientoExame Nacional do Ensino MédioTecnologiaFormaçãoConhecimentoThe present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century.El presente estudio tuvo el objetivo de abarcar los conocimientos sobre tecnología requeridos por parte de los participantes en el Exame Nacional do Ensino Médio [Examen Nacional de Educación Media]. A la luz de la Teoría Crítica, se analizaron preguntas relativas a las pruebas de Lenguajes, Códigos y sus Tecnologías de los años 2009, 2011 y 2020, en lo que se refiere a los siguientes elementos: texto, situaciones problema, enunciados y alternativas. Los resultados muestran que las pruebas evalúan si el participante sabe o no utilizar la tecnología con énfasis en la identificación, sin reflexión. El conocimiento sobre la tecnología evaluado se orienta a una formación que se adapta a las exigencias del capital flexible en el siglo XXI.O presente estudo objetivou compreender o conhecimento sobre a tecnologia requerido do participante do Exame Nacional do Ensino Médio. À luz da Teoria Crítica, foram anali-sadas questões da prova de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias dos anos de 2009, 2011 e 2020 no que se refere aos seguintes elementos: texto, situações-problema, enunciados e alternativas. Os resultados mostram que as provas avaliam se o participante sabe ou não usar a tecnologia, com ênfase na identificação, sem reflexão. O conhecimento sobre a tecnologia avaliado está voltado para uma formação adaptativa às exigências do capital flexível do século XXI.Fundação Carlos Chagas2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/958010.18222/eae.v34.9580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09580Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e095801984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4700https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4845Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanta Bárbara, Rubiana BrasilioGaluch, Maria Terezinha BellandaSilva, Cleonice Aparecida Raphael da2024-01-29T19:16:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9580Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:16:14Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? Preguntas sobre la tecnología: ¿Qué se evalúa en el Exame Nacional do Ensino Médio? Questões sobre a tecnologia: O que é avaliado no Exame Nacional do Ensino Médio? |
title |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
spellingShingle |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? Santa Bárbara, Rubiana Brasilio Exame Nacional do Ensino Médio Technology Training Knowledge Exame Nacional do Ensino Médio Tecnología Formación Conocimiento Exame Nacional do Ensino Médio Tecnologia Formação Conhecimento |
title_short |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
title_full |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
title_fullStr |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
title_full_unstemmed |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
title_sort |
Tech questions: What is assessed in the Exame Nacional do Ensino Médio? |
author |
Santa Bárbara, Rubiana Brasilio |
author_facet |
Santa Bárbara, Rubiana Brasilio Galuch, Maria Terezinha Bellanda Silva, Cleonice Aparecida Raphael da |
author_role |
author |
author2 |
Galuch, Maria Terezinha Bellanda Silva, Cleonice Aparecida Raphael da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santa Bárbara, Rubiana Brasilio Galuch, Maria Terezinha Bellanda Silva, Cleonice Aparecida Raphael da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exame Nacional do Ensino Médio Technology Training Knowledge Exame Nacional do Ensino Médio Tecnología Formación Conocimiento Exame Nacional do Ensino Médio Tecnologia Formação Conhecimento |
topic |
Exame Nacional do Ensino Médio Technology Training Knowledge Exame Nacional do Ensino Médio Tecnología Formación Conocimiento Exame Nacional do Ensino Médio Tecnologia Formação Conhecimento |
description |
The present study aimed to understand the knowledge of technology required of participants in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam]. We analyzed questions from the Languages, Codes and their Technologies exam from 2009, 2011 and 2020 in the light of Critical Theory, regarding the following elements: text, problem situations, statements and alternatives. The results show that the tests assess whether or not the participant knows how to use technology, focusing on identification, without reflection. The knowledge about technology evaluated focus on training adapted to the demands of flexible capital in the 21st century. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580 10.18222/eae.v34.9580 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.9580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4700 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9580/4845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09580 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09580 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09580 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423578288128 |