Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Roberto Carlos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sarmento, Dirléia Fanfa, Menegat, Jardelino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8170
Resumo: The article focuses on the conceptions and practices of teachers regarding learning assessment in the context of the Covid-19 pandemic. Seventy-seven teachers, who work in the elementary and high school of a private institution, participated in the case study. Responses to the questionnaire, made available online through Google Forms, were categorized based on the Content Analysis Technique. The main results of the study are: flexibility to adapt to the demands of remote instruction; change in teaching concepts and the search for differentiated evaluation strategies; difficulty of observing and monitoring each student individually; delay or non-return of the proposed evaluation assignments; and, need for ongoing training.
id FCC-2_61f07a89d9fb8e87ea91d2d7012d9a75
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8170
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices : Evaluación del aprendizaje en el marco de la pandemia: concepciones y prácticas docentes: Avaliação da aprendizagem no contexto da pandemia: concepções e práticas docentes: Evaluación del AprendizajeEducación Fundamental y MedioEnseñanza RemotaAvaliação da AprendizagemEnsinos Fundamental e MédioEnsino RemotoLearning AssessmentElementary and High SchoolRemote InstructionThe article focuses on the conceptions and practices of teachers regarding learning assessment in the context of the Covid-19 pandemic. Seventy-seven teachers, who work in the elementary and high school of a private institution, participated in the case study. Responses to the questionnaire, made available online through Google Forms, were categorized based on the Content Analysis Technique. The main results of the study are: flexibility to adapt to the demands of remote instruction; change in teaching concepts and the search for differentiated evaluation strategies; difficulty of observing and monitoring each student individually; delay or non-return of the proposed evaluation assignments; and, need for ongoing training.El artículo enfoca las concepciones y las prácticas de profesores sobre la evaluación del aprendizaje en el marco de la pandemia de covid-19. Participaron en este estudio de caso, 77 profesores que actúan en la Educación Fundamental y Media de un colegio de la red privada de enseñanza. Las respuestas del cuestionario, puesto a disposición online a través de la herramienta Google Forms, se catalogaron en base a la Técnica de Análisis de Contenido. Los resultados más importantes del estudio son: la flexibilidad para adaptarse a las demandas de la enseñanza remota; el cambio en las concepciones docentes y la búsqueda de estrategias diferentes de evaluación; la dificultad de la observación y del seguimiento individual de cada estudiante; el atraso o no en la devolución de los trabajos evaluativos propuestos; y la necesidad de formación continuada.O artigo focaliza as concepções e as práticas de professores sobre a avaliação da aprendizagem no contexto da pandemia de covid-19. Participaram do estudo de caso 77 professores que atuam nos ensinos fundamental e médio de um colégio da rede privada. As respostas ao questionário, disponibilizado on-line por meio da ferramenta Google Forms, foram categorizadas com base na Técnica de Análise de Conteúdo. Os principais resultados do estudo são: a flexibilidade para se adaptar às demandas do ensino remoto, a mudança nas concepções docentes e a busca por estratégias diferenciadas de avaliação, a dificuldade da observação e do acompanhamento individual de cada estudante, o atraso ou não devolução de trabalhos avaliativos propostos e a necessidade de formação continuada.Fundação Carlos Chagas2021-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/817010.18222/eae.v32.8170Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08170Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e081701984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8170/4328Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Roberto CarlosSarmento, Dirléia FanfaMenegat, Jardelino2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8170Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
Evaluación del aprendizaje en el marco de la pandemia: concepciones y prácticas docentes:
Avaliação da aprendizagem no contexto da pandemia: concepções e práticas docentes:
title Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
spellingShingle Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
Ramos, Roberto Carlos
Evaluación del Aprendizaje
Educación Fundamental y Medio
Enseñanza Remota
Avaliação da Aprendizagem
Ensinos Fundamental e Médio
Ensino Remoto
Learning Assessment
Elementary and High School
Remote Instruction
title_short Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
title_full Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
title_fullStr Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
title_full_unstemmed Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
title_sort Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices :
author Ramos, Roberto Carlos
author_facet Ramos, Roberto Carlos
Sarmento, Dirléia Fanfa
Menegat, Jardelino
author_role author
author2 Sarmento, Dirléia Fanfa
Menegat, Jardelino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Roberto Carlos
Sarmento, Dirléia Fanfa
Menegat, Jardelino
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación del Aprendizaje
Educación Fundamental y Medio
Enseñanza Remota
Avaliação da Aprendizagem
Ensinos Fundamental e Médio
Ensino Remoto
Learning Assessment
Elementary and High School
Remote Instruction
topic Evaluación del Aprendizaje
Educación Fundamental y Medio
Enseñanza Remota
Avaliação da Aprendizagem
Ensinos Fundamental e Médio
Ensino Remoto
Learning Assessment
Elementary and High School
Remote Instruction
description The article focuses on the conceptions and practices of teachers regarding learning assessment in the context of the Covid-19 pandemic. Seventy-seven teachers, who work in the elementary and high school of a private institution, participated in the case study. Responses to the questionnaire, made available online through Google Forms, were categorized based on the Content Analysis Technique. The main results of the study are: flexibility to adapt to the demands of remote instruction; change in teaching concepts and the search for differentiated evaluation strategies; difficulty of observing and monitoring each student individually; delay or non-return of the proposed evaluation assignments; and, need for ongoing training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8170
10.18222/eae.v32.8170
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8170
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.8170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8170/4328
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08170
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08170
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08170
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423436730368